Reklamám na doplňky stravy Češi nedůvěřují, zejména na sítích

sobota, 27. dubna 2024, 08:10 Reklama, Výzkum MediaGuru

Reklamy na doplňky stravy nepovažují Češi za důvěryhodné, nakupují je hlavně podle předchozí zkušenosti. 

Zdroj: Unsplash

Zdroj: Unsplash

Dva ze tří internetových Čechů kupují doplňky stravy. Zatímco polovina z nich má dopředu jasno, jakou značku si vybere, druhá polovina neví. Pro respondenty je při výběru důležitá předchozí zkušenost, složení a cena. Za důvěryhodný zdroj informací o doplňcích stravy považují zejména informace lékaře či lékárníka, dále pak i od rodiny a známých, příliš pak nedůvěřují reklamám, a to hlavně těm na sociálních sítích. Vyplývá to z výzkumu agentury Ressolution Group a Nielsen, jenž proběhl online na vzorku pěti set respondentů starších 15 let, kteří jsou součástí Českého národního panelu.

Doplňky stravy – vitamíny, minerály, probiotika, kolagen a další – užívá pravidelně zhruba třetina internetových Čechů. Téměř 70 % je nakupuje, inklinují k tomu spíše ženy a respondenti s alespoň středoškolským vzděláním s maturitou. Tyto produkty pak kupují především pro sebe (95 %), s odstupem pak pro partnera/ku (32 %) a pro své děti (25 %).

Větší polovina respondentů (52 %) nemá dopředu značku vyhlédnutou, 48 % naopak vědí, jakou značku si vyberou. Z hlediska faktorů, které jsou pro kupující při výběru doplňků stravy důležité, vede předchozí zkušenost, kterou uvedly tři pětiny respondentů. Pro polovinu je pak důležitým faktorem složení doplňku (druh a množství jednotlivých složek), mezi 40 a 50 % respondentů uváděly dále cenu, doporučení od odborníka a akční ceny / výhodná balení. Pětina respondentů považuje za důležité doporučení rodiny a známých.

Co se týče místa nákupu doplňků stravy, tak zhruba polovina kupujících volí kamenné lékárny (tendence s vyšším vzděláním klesá), čtvrtina pak online lékárny (zde tendence naopak se vzděláním roste) a TOP 3 uzavírají se 17 % specializované weby, e-shopy s doplňky stravy.

Informace o doplňcích stravy si aktivně hledá přes 60 % z těch, kteří je kupují. Spíše tak činí ženy oproti mužům a tato tendence také roste spolu s vyšším vzděláním. Tři čtvrtiny z těch, kteří informace aktivně vyhledávají, využívají jako zdroj obecně internet (například vyhledávání na Google), polovina se pak dotazuje odborníků (lékaře či lékárníka) a obdobný podíl informace hledá na specializovaných webových stránkách. Okolo čtvrtiny respondentů se shodně ptá rodiny/známých, hledá na internetových fórech a na sociálních sítích.

Pokud jde o důvěryhodnost zdrojů informací, jako nejdůvěryhodnější uváděli respondenti, kteří kupují doplňky stravy, informace od lékařů a lékárníků, s odstupem následují informace od rodiny/známých. Jen minimum respondentů považuje za důvěryhodné reklamy na sociálních sítích, internetu a v televizi.

-stk-