Cílená reklama zatím není pro většinu příliš atraktivní

středa, 5. června 2024, 12:05 Reklama, Výzkum MediaGuru

Negativní vztah české společnosti k reklamě se promítá i do cílené reklamy. Více než třetině dokonce vadí, ukázal výzkum Nielsen a ResSolution Group.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

V české populaci obecně převažuje negativní vztah k reklamě. Až 83 % české online populace považuje množství reklam v médiích za neúnosné. Téměř polovina (49 %) vnímá reklamu negativně, pozitivně jen necelá desetina (9 %). Zbytek označuje svůj vztah k reklamě za neutrální. Vyplývá to z výzkumu agentur Nielsen a ResSolution Group, jehož výsledky představila Hana Friedlaenderová na konferenci Innovation Day. Výzkum se uskutečnil na reprezentativním vzorku Českého národního panelu (N=522) internetové populace starší 15 let v roce 2024.

cílené reklamě má zhruba polovina české online populace (51 %) lhostejný vztah a tomuto typu reklamy nevěnuje pozornost. Více než třetině (35 %) cílená reklama vadí a vnímá ji jako narušení soukromí. Naopak 14 % vnímá cílenou reklamu pozitivně, protože jim pomáhá najít relevantní produkty.

Zdroj: Nielsen / ResSolution Group, N=522, internetová populace ČR 15+, ČNP, 2024

Zdroj: Nielsen / ResSolution Group, N=522, internetová populace ČR 15+, ČNP, 2024

Výzkum zároveň ukázal, že nástroje pro blokování online reklamy se nejčastěji používají na stolních počítačích (36 %) a na noteboocích (29 %). O něco menší je využívanost reklamních blokátorů na mobilních telefonech a tabletech (15 %, resp. 14 %).

Nepřítomnost reklamy v nabídkách poskytovatelů placeného videa na vyžádání je jedním z důležitých motivátorů, proč si za obsah zaplatit. Ale přestože drtivá většina předplatitelů souhlasí s tím, že placené videoslužby by měly být zcela bez reklam, pokud provozovatel nabídne nižší cenu předplatného výměnou za možnost sledovat alespoň určité množství reklam, v takovém případě je reklamy ochotné akceptovat až 47 % předplatitelů.

Přestože jsou lidé reklamou již dost přesyceni, marketingoví odborníci u nás i ve světě věří, že reklamní rozpočty v roce 2024 porostou rychleji než v uplynulém roce. Podle výsledků pravidelné globální studie Nielsen Annual Marketing Report 2024 až 72 % globálních marketingových odborníků očekává vyšší rozpočet na reklamu, v roce 2023 to bylo pouze 64 %.  V rámci studie bylo osloveno celkem 1 514 odborníků z různých regionů celého světa. Posilovat však budou zejména digitální kanály.  „Zadavatelé by však při alokaci svých budgetů a výběru komunikačních kanálů neměli zapomínat na budování značky, protože výkonnostně zaměřený marketing neoslovuje dostatečně nové zákazníky a časem tak dochází k erozi značky. Budování značky je důležité z hlediska dlouhodobých prodejů. Proto se stále vyplatí v rámci kampaně kombinovat tradiční média jako je televize nebo rádio s těmi digitálními,“ komentuje výsledky studie Friedlaenderová.   

Sledování televize patří nadále mezi nejoblíbenější aktivity českých domácností. Průměrný denní čas sledování televize (ATS) loni v cílové skupině 15+ činil téměř 3 hodiny a 40 minut. Tento údaj zahrnuje živou a odloženou (do 7 dní od odvysílání) sledovanost TV stanic na televizorech. Podíl odložené sledovanosti loni představoval 11 % celkové sledovanosti, dominantních 89 % z tohoto času připadá na klasickou živou sledovanost. Televizor se zároveň mění z čistě televizní zábavy na digitální zařízení. Kontinuální výzkum ATO, který je podpůrným projektem pro projekt elektronického měření sledovanosti televize, ukazuje, že 88 % domácností má doma alespoň jeden funkční televizor. Z nich ho má 52 % připojených k internetu (zdroj: ATO).

-mav-