Google zásadně mění způsob vyhledávání
Odkazy na webové stránky jsou z pohledu technologických gigantů stále zanedbatelnějším prvkem, vydavatelé se budou muset přizpůsobit.
Rozmach generativních jazykových modelů zásadním způsobem mění internetové vyhledávání. A týká se to i Googlu, jehož název se stal pro tuto činnost synonymem. Googlování začíná mnohem více připomínat spíše konverzaci s umělou inteligencí než rozklikávání jednotlivých odkazů – alespoň ve Spojených státech, kde firma nasazuje funkci AI Overview. Ta na stránce s výsledky vyhledávání konkrétních klíčových slov zobrazuje kromě odkazů na webové stránky stručné textové shrnutí jejich obsahu souvisejícího se zadanými dotazy.
Google počítá s relativně brzkým rozšířením funkce i na mimoamerické trhy, přičemž do konce roku by podle firemního blogu měla být dostupná více než miliardě uživatelů. V tuto chvíli jim má usnadnit život v poměrně omezeném a přímočarém směru, postupně ale bude AI Overview získávat na komplexitě. Zpočátku slouží hlavně jako zdroj inspirace, konkrétně pak v oblasti stravování a receptů. Následovat má schopnost inovovaným způsobem zobrazovat tipy na filmy, hudbu, knihu, ubytování, ale i spotřebitelské rady a mnohem více.
„Chystáme se používat AI k přeskládání celé stránky s výsledky vyhledávání k lepšímu pochopení toho, co je zajímavé,“ server TechCrunch šéfku Google Search Elizabeth Reidovou. Zatím ale není jasné, jak novinka ovlivní zobrazování reklamy, podotýká technologický web. Podle některých reakcí, které oznámení novinky přineslo, nicméně nelze pochybovat o dopadu na návštěvnost webových stránek. Kolem 25 procent návštěvnosti by mohlo být negativně ovlivněno způsobem, jakým googlovské experimentování s umělou inteligencí upozaďuje význam odkazů na internetové stránky. Podle agentury AP to uvedl Marc McCollum, šéf inovací v americké poradenské společnosti Raptive. Tak masivní dopad na webový provoz by se údajně z pohledu vydavatelů a tvůrců projevil ztrátou miliard dolarů inzertních příjmů. Samotný Google se ale snaží podobné temné scénáře mírnit.
Provozovatel nejpopulárnějšího světového prohlížeče argumentuje tím, že vylepšování uživatelského zážitku ve skutečnosti vede k mnohem četnějšímu „googlování“. „Lidé pak zkrátka začínají pokládat dotazy, které předtím považovali za příliš složité a těžké,“ reaguje podle AP šéfka Google Search Reidová. Odmítla ale uvést konkrétní čísla z průběhu testování AI Overview, která by její argumentaci podpořila.
Kritická závislost
Dopad novinky v praxi později nejspíš globálně vyhodnotí studie podobné té, kterou nedávno zveřejnily firmy Chatbeat a Similarweb specializované na měření návštěvnosti webových stránek. Zjištěné trendy ale vydavatelům na optimismu nepřidají. Analýza se zaměřila na dalšího giganta technologického světa, který s osekáváním dosahu odkazů na webové stránky začal už dříve. Facebook, na který se studie zaměřila, to dělá takovým způsobem, až osmi stovkám sledovaných webů klesla návštěvnost z největší světové sociální sítě během pouhého roku o polovinu.
Její provozovatelé však avizovali, že facebookové algoritmy budou stále více upřednostňovat jiný druh obsahu na úkor linků. Obdobně nejsou novinkou experimenty Googlu se svou vlastní verzi umělé inteligence, které od jejich počátku provázely spekulace nad tím, zda mohou odpovědi konverzačních robotů nahradit dosavadní podobu googlování. V každém případě se v roce 2024 více než kdy jindy ukazují jako problematické ty obchodní modely vydavatelů, které v kritické míře spoléhají na Facebook a Google coby zdroj návštěv.
-riv-