OpenAI uzavřela další dohody s vydavatelskými domy

neděle, 2. června 2024, 08:00 Internet & Mobil MediaGuru

Tvůrcům nejznámějšího jazykového modelu ChatGPT se hodí data pro jeho trénování, navazují proto partnerství se zpravodajskými médii.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Technologická firma OpenAI tento týden oznámila podpis smlouvy o obsahové a produktové spolupráci s americkými vydavatelskými domy The Atlantic a Vox Media. Druhý jmenovaný vlastní například technologický server The Verge. Provozovateli průkopnického chatovacího robota ChatGPT by tím měly pomoci mimo jiné získat přístup k aktuálním a fakticky správným informacím, pro The Atlantic navíc představuje partnerství možnost vyzkoušet si potenciál takzvané umělé inteligence na vlastní experimentální mikrostránce Atlantic Labs. Na ní si mediální dům zkusí vytváření nových produktů a funkcí. V neposlední řadě pro něj dohoda s OpenAI znamená nový zdroj příjmů. „V mediální branži panuje z partnerství s technologickými společnostmi mnoho obav. Já jsem ale zcela přesvědčen o prospěšnosti těchto dohod v případě, že se řídíme správně nastavenými pravidly,“ píše šéf The Atlantic Nicholas Thompson v příspěvku na sociální síti LinkedIn.

Hodnotu dohody, která by onu prospěšnost jasně vyčíslila, ale on ani zástupci OpenAI nezveřejnili. Informace o jiných nedávno uzavřených smlouvách ale aspoň letmo naznačují, zda a nakolik může být pro vydavatele taková spolupráce lákavá. Za přístup k archivnímu i aktuálnímu obsahu společnosti News Corp, vydávající například The Wall Street Journal nebo The Times, byla OpenAI ochotna zaplatit přes čtvrt miliardy dolarů. Tím si jej zpřístupnila po dobu pěti let, podmínkou kooperace ale je, že zpravodajský obsah News Corp nebude prostřednictvím ChatGPT dostupný okamžitě po jeho vydání, prozradil The Wall Street Journal detaily smlouvy. Pro představu: částka 250 milionů dolarů představuje přibližně šestinu zisku celé News Corp ve fiskálním roce 2023. Dohody má OpenAI uzavřené také se známými jmény evropského mediálního trhu jako Axel Springer, Le Monde nebo španělská Prisa Media, která vlastní například list El País. U těchto dealů podobně jako v případě těch nově oznámených platí, že finanční podrobnosti nejsou veřejně přístupné.

Příležitost i hrozba

Jak ale připomíná agentura Reuters, tyto dohody představují pro zpravodajské domy příležitost konečně si pro sebe ukousnout podíl na zisku digitálních gigantů, kteří vydělávají mimo jiné i na distribuci jejich obsahu. Mnohé mediální manažery děsí představa, že by jimi spravované firmy doplatily na rozmach trendu generativních jazykových modelů podobným způsobem jako na úspěch Mety a Alphabet ve světě digitální reklamy. Nedokonalost a tendence k fabulování u současných jazykových modelů, mezi jejichž provozovatele patří i tvůrci Googlu, může dávat vydavatelům naděje, že se AI bez jejich práce neobejde. Podobný optimismus jim ale kazí skutečnost, že Google zkouší využívat jazykové modely ke shrnutí obsahu části stránek odkazovaných ve výsledcích vyhledávání, což by mohlo vést k jejich nižší návštěvnosti. Jak ale ředitel Googlu Sundar Pichai tvrdil v podcastu Decoder, změna podle něj naopak probouzí v uživatelích ještě větší zvědavost a vede k vyšší míře prokliků. Přesto přiznal, že je nakloněn vyhledávání podobných partnerství, jaká nyní uzavírá OpenAI s vydavateli obsahu. I to svědčí o tom, že byznysová stránka využívání AI se vyvíjí skoro stejně překotně jako samotná technologie generativních jazykových modelů.

-riv-