Rakuten TV: Hledáme partnery také pro Česko

středa, 29. května 2024, 07:10 TV MediaGuru

Marcos Milanez popisuje v rozhovoru expanzi FAST kanálů a odhaduje také jejich perspektivu v našem regionu.

Marcos Milanez, zdroj: Rakuten TV

Marcos Milanez, zdroj: Rakuten TV

Video službu Rakuten TV znají diváci z chytrých televizorů – v novějších modelech bývá předinstalovaná její aplikace, na dálkových ovladačích se objevuje i tlačítko Rakuten TV. Služba začala jako „videopůjčovna“ filmů v režimu TVOD, u kterého divák platí za každý titul zvlášť. Později se přidaly i bezplatné tituly s reklamou (AVOD) a FAST, tedy bezplatné streamovací kanály, programované lineárně podobně jako klasická televize. O čem je contentový byznys Rakuten TV, jak důležitá je lokalizace obsahu, jak bude služba dále expandovat a co chce dosáhnout na českém trhu, popisuje v rozhovoru pro MediaGuru.cz Marcos Milanez,  Chief Content Officer Rakuten TV. 

Rakuten TV rozšířila své působení z transakčního videa na vyžádání (TVOD) také na AVOD a FAST. Na který z těchto byznysů se nyní primárně zaměřujete?

Záleží na trhu. Rakuten TV je dostupná v celé Evropě – dohromady na 43 trzích. Celkově, v celém regionu zažívá AVOD a FAST boom a roste mnohem rychlejším tempem. Vidíme, že tam směřuje trh a že skýtá velký potenciál. TVOD pro nás stále představuje významný byznys, ale je více stabilizovaný. Například Česko je trh, kde jsme v loňském roce kompletně změnili obchod Rakuten TV. Lokalizovali jsme uživatelské rozhraní a nyní je v češtině, s platbami v místní měně a filmy mají lokální titulky nebo jsou dabované. Výsledkem je, že transakční VOD je momentálně náš nejsilnější produkt v regionu, ale hledáme také partnery pro AVOD a FAST.

Na některých trzích střední a východní Evropy jsme již vylepšili FAST a AVOD nabídku. Například v Polsku jsme v loňském roce spustili náš první vlastní FAST kanál Top Movies Polska a pro tento trh jsme také licencovali další lokalizované FAST kanály. Přirozeně bychom to rádi udělali i na dalších trzích střední a východní Evropy. Vítám všechny contentové partnery, kteří by s námi chtěli spolupracovat nejen v oblasti TVOD, ale také pokud uvažují o spuštění FAST kanálů nebo zpřístupnění obsahu pro AVOD.

Které jsou vaše největší trhy?

Pokud sečteme všechny byznysy – TVOD, AVOD a FAST kanály – je to západní Evropa. Střední a východní Evropa má stále značnou váhu na TVOD-u, ale v tomto regionu vidíme zajímavou příležitost zabývat se také FASTem a AVODem.

Expanze celého FAST trhu, nejen Rakuten TV, se může zdát poněkud nerovnoměrná. Je to tak? Zaměřili se hlavní hráči ve FASTu nejprve na regiony s větším trhem digitální reklamy?

Je to tak, v západní Evropě skutečně vidíme větší koncentraci FAST hráčů. Nicméně, jedním z klíčových rozdílů Rakuten TV na trhu je to, že nabízíme FAST a AVOD ve všech 43 zemích Evropy.

Česko je trh, kde jsme v loňském roce kompletně změnili obchod Rakuten TV.

Proč jste se rozhodli vstoupit na polský trh ve větším měřítku?

Jsme jedničkou mezi transakčními VOD obchody v Polsku, což je výsledek velké zákaznické základny, kterou jsme si během uplynulých let vybudovali. Bylo přirozené poskytnout tomuto publiku také špičkový obsah dostupný prostřednictvím dalších typů, jako jsou AVOD a FAST.

Jak důležitá je lokalizace – nejen mít aplikaci v místním jazyce, ale také třeba mít lokalizovaný obsah na FAST kanálech? Například na českém trhu se hodně dabuje. Je to pro vás velká překážka?

Lokalizace je naprosto zásadní. Řekl bych, že nejen pro střední a východní Evropu, ale pro celou Evropu je klíčová. Od roku 2018, kdy jsme se FASTem začali zabývat, se toho hodně změnilo. Když jsme ho v roce 2019 spustili, většina našich kanálů byla z USA a v angličtině. Pak jsme postupně zaujali více lokalizovaných kanálů a dnes tvoří většinu naší nabídky. V Česku zatím lokalizované kanály FAST nemáme, ale je to určitě něco, k čemu jsme otevření.

Plánujete aktivně expandovat na trhy jako Česko s FAST kanály, nebo čekáte na třetí strany, které by táhly iniciativu?

Na českém trhu jsme určitě otevřeni spuštění lokalizovaných FAST kanálů i AVOD obsahu. Je to také otázka nalezení správného obsahu a správných partnerů. 

V Evropě provozujete také vlastní kanály. Jak se rozhodujete, kde tyto kanály spustíte?

Buď získáváme existující FAST kanály třetích stran, nebo je budujeme sami, programujeme je a obsah sami licencujeme. Tyto vlastní kanály Rakuten TV pak mohou být dostupné nejen v naší aplikaci, ale i na jiných platformách, jako je Samsung TV Plus nebo LG Channels. Naše obsahová strategie je založena na datech, podpořena sledovaností a engagementem naší FAST a AVOD nabídky. Provádíme také srovnávací vyhodnocování trhu, abychom pochopili, zda je v jednotlivých subžánrech dostatečná nabídka nebo mezera. Třetí pilíř je společným úsilím několika týmů v centrále Rakuten TV a na místních trzích.

Ve kterých zemích máte vlastní kanály a kolik jich je?

Naše FAST služba je dostupná na všech 43 evropských trzích a máme přibližně 100 vlastních, námi provozovaných FAST kanálů. Pro různé trhy máme kanály, které jsou plně lokalizované. Naše vlastní FAST kanály jsou dostupné na více než 20 trzích v zemích, jako je Velká Británie, Itálie, Francie, Německo, Španělsko, Švédsko, Dánsko, Norsko, Finsko, Nizozemsko, Rakousko, Švýcarsko, Belgie a Polsko. Provozujeme filmové kanály, dokumentární, rodinné, dětské, krimi, lifestylové, zábavné a reality.

V Česku zatím lokalizované kanály FAST nemáme, ale je to určitě něco, k čemu jsme otevření.

Které žánry vám nejlépe fungují? Které z nich mají nejvyšší sledovanost?

To se liší v závislosti od trhu, ale jsou žánry, které fungují opravdu dobře bez ohledu na teritorium. Jsou to filmy, což je nepřekvapivě také kategorie, kde máme hodně našich vlastních kanálů, a filmy jsou také součástí naší DNA. Náš byznys jsme začali před 14 lety jako transakční VOD obchod s filmy. Živé zpravodajství je také žánr, který si vede dobře. Další kategorie se liší v závislosti na teritoriu.

Rakuten TV nemá obrovskou knihovnu obsahu, protože není společností, za kterou by stálo velké studio. Považujete to za vaši nevýhodu ve srovnání s konkurenty?

To je správná poznámka, ale skutečnost, že za sebou nemáme studio, nám také dává určitou neutralitu, pokud jde o akvizice obsahu a plánování. Myslím, že se nám v Rakuten TV daří poskytovat špičkovou kvalitu nabídky od hollywoodských i evropských poskytovatelů, přestože nejsme propojeni s žádným studiem.

Pokud nyní přejdeme k FAST kanálům třetích stran, jaká je strategie jejich přidávání do vaší nabídky? Dáváte přednost vlastním kanálům, nebo těm od partnerů? Závisí to na trhu?

Záleží na trhu a žánru obsahu. V některých kategoriích bychom raději spolupracovali s existujícím kanálem třetí strany, ale nakonec záleží na kombinaci dostupnosti práv a tržní strategie.

Skutečnost, že za sebou nemáme studio, nám dává určitou neutralitu, pokud jde o akvizice obsahu a plánování.

Pokud by s vámi chtěl někdo spolupracovat a nabídnout vám svůj FAST kanál, byla by spolupráce založena především na revenue share modelu? Jaké jsou její formy?

Pracujeme s modelem revenue sharing, sdílení výnosů. Jsme přesvědčeni, že za prvé naše odborné znalosti obsahu, za druhé rozsáhlé distribuční pokrytí, které naše aplikace poskytuje, a za třetí naše úspěšná monetizace reklamy v rámci connected TV (CTV) jsou klíčovými prvky, které nám dávají důvěru v takový model.

Jsou možné i jiné varianty než revenue sharing? Vysílatelé zde v Česku mohou prodávat své kanály tradičním kabelovým a IPTV operátorům a vybírat licenční poplatky. Je možné i u vás získávat licenční poplatky?

Jsme vždy otevřeni k diskuzi, ale zdůrazňuji, že náš model je revenue share.

Jaké jsou další výzvy pro FAST? V jiných segmentech, jako je SVOD, došlo k určitým změnám. SVOD služby začínaly bez reklamy a nyní zavádějí předplatné s reklamou. Dochází k nějakým změnám i na FAST trhu?

Skutečně jsme svědky, že poměrně hodně SVOD služeb si vytvořilo předplatné s reklamou, aby se pokusilo zlepšit míru odchodu zákazníků a také se podílelo na monetizaci reklamy. To je pozitivní signál i pro nás, protože to může pomoci urychlit přesun reklamního rozpočtu směrem ke connected TV. Z toho těží i FAST. Důležité je také zdůraznit, že FAST platformy mají výhodu v tom, že poskytují dobrý obsah zdarma, zejména v současném ekosystému, kde míra odchodu zákazníků vzrostla kvůli tomu, že hromadění předplacených služeb dosahuje svých limitů.

Moje poslední otázka: Jaká je podle vás perspektiva FAST na menších trzích, jako je Česko, kde to stále není tak velké téma jako jinde? Jak vidíte budoucnost FAST u nás?

Máte pravdu, nejsou v tak pokročilé fázi jako jiné evropské země. Myslím, že je zapotřebí spolupráce mezi platformami, které chtějí investovat a poskytovat tento typ nabídky, ale také odhodlání ze strany contentových partnerů, kteří chápou, že FAST může fungovat vedle tradičního televizního vysílání a neohrožuje váš stávající televizní byznys. Někde se začít musí... Myslím, že je to tak trochu kompromis obou – platformy i contentových partnerů, kteří chtějí tento nový segment vyzkoušet.

Marcos Milanez

Je Chief Content Officer v Rakuten TV. Ve společnosti působí šest let, předtím zastával pozici General Manager, Europe. Dříve pracoval také pro Turner Broadcasting nebo brazilskou skupinu Globo.

-riv-

Fenomén FAST má šanci také v Česku, míní expert

úterý 30. dubna 2024

FAST kanály: Rakuten TV má sport, filmy i hudbu zdarma a legálně

čtvrtek 21. března 2024