YouTube prohloubí využití prvků umělé inteligence
Autory videí popostrčí k novým nápadům, diváky nechá přeskočit nudné pasáže. Videoserver testuje inovace zaštítěné AI.
Zážitek ze sledování YouTube se vlivem takzvané umělé inteligence zase o něco posune. Populární videoserver zkouší využít technologický trend ke zdánlivě drobným vylepšením uživatelského rozhraní, která se výsledku mohou projevit i na kvalitě obsahu. Jednou z novinek je zpřístupnění nového způsobu přeskakování „hluchých“ pasáží prohlíženého videa. Američtí předplatitelé YouTube používající operační systém Android dostali možnost zkoušet funkci s názvem Jump Ahead. Ta je přenese přes ty části videa, které ostatní diváci obvykle přeskakovali. Při použití „skoku vpřed“ se tak divák dostane k nejbližší části klipu, které se podařilo opětovně získat pozornost publika. Právě na identifikaci takových momentů se na základě vyhodnocení diváckých dat má podílet takzvaná umělá inteligence.
Jde tak o propracovanější systém než pouhé klasické „přetočení“ videa o deset sekund vpřed nebo vzad, případně o přenesení se k té vůbec nejpřehrávanější pasáži. Novinka se ale týká jen anglickojazyčných videí, upozorňuje portál 9to5Google. Server Mashable přesto už definitivně pohřbívá budoucí schopnosti diváků YouTube soustředit svou pozornost na dobu delší než na pár předvybraných okamžiků.
Na podobné zatracování je ale nejspíš ještě brzy. Algoritmy, které umožňují funkci Jump Ahead, by mohly přispět ke vzniku takového obsahu, z jehož sledování si diváci nebudou chtít nechat ujít ani sekundu. Alespoň teoreticky. Před několika dny nasadil provozovatel YouTube do testovacího režimu ještě jinou novinku, která má s využitím možností generativní umělé inteligence dokázat tvůrcům poradit, jaká videa by měla natočit příště.
Generování nápadů
Funkce dostupná malému okruhu tvůrců v té sekci jejich profilů na YouTube, která se zaměřuje na analytiku, by měla překypovat nápady a zajímavými personalizovanými postřehy odvozenými ze statistik sledovanosti toho konkrétního tvůrce. Jak Google popisuje na svém webu, autoři mohou očekávat soupis témat a druhu obsahu, kterého by diváci zřejmě chtěli od toho kterého tvůrce vidět více. Kromě toho jim algoritmy slibují náměty na úplně nový druh videa, do kterého se zatím ještě nikdy nepustili a měli by. V neposlední řadě by AI měla být schopná nastínit základní osnovu. Funkce je zatím dostupná jen omezenému okruhu anglickojazyčných autorů, firma však počítá s jejím zpřístupněním většímu počtu lidí.
Pokud by novinka brala v potaz – podobně jako funkce Jump Ahead – informace o tom, které pasáže klipů diváky nudí, jejímu potenciálu by to ještě přidalo. Server Social Media Today nicméně upozorňuje, že pokud by „AI“ ve svých doporučení vycházela z již existujícího obsahu, její rady by směřovaly k pouhé nápodobě toho, co zrovna u diváků boduje. A ne k vytvoření toho, co má slušnou šanci stát se příštím obsahovým hitem. Nejen ve světě médií a digitálního byznysu ale představují nástroje ke spolehlivé predikovatelnosti budoucích trendů obdobu svatého grálu. Technologické inovace největšího světového videoserveru proto musí zajímat i mnohem širší okruh lidí, než jsou youtubeři.
-riv-