Aktualizovaná mapa vlastníků českých médií 2024
Za poslední více než rok se ve struktuře soukromých českých médií odehrálo několik podstatných změn, zveřejňujeme proto aktualizovanou mapu jejich vlastníků.
V průběhu posledního více než roku se ve struktuře vlastnictví největších soukromých českých médií odehrálo několik významných změn. Zveřejňujeme proto aktualizovanou mapu vlastníků. Stav uvedený v infografice je platný k polovině června letošního roku.
Z majetkových a strukturálních změn vybíráme:
- Skupina Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče přeskládala své francouzské aktivity. Prodala účast v deníku Le Monde, naopak získala podíl ve společnosti JAG SAS, která produkuje krátká videa. Novou aktivitou je také vstup do společnost Editis SA, která je druhým nejvýznamnějším vydavatelem knih ve Francii.
- Vlastníkem mediální skupiny Mafra se stala investiční společnost Kaprain podnikatele Karla Pražáka. Zatím viditelnými aktivitami nového vlastníka je jmenování svých zástupců do dozorčí rady a představenstva. Zastaveno bylo také vydávání regionálního týdeníku 5plus2.
- Investiční skupina Penta na Slovensku postupně odešla z vydavatelské společnosti Petit Press. V Česku nově uspořádala své tištěné regionální deníky a týdeníky. Od začátku roku 2023 sloučila desítky titulních stran tištěných Deníků (ze 70 na 28). Od dubna 2024 ještě začlenila Deník Třebíčský a Žďárský k Deníku Jihlavskému, Havlíčkobrodskému a Pelhřimovskému (celkem má tak 27 Deníků). V tištěné samostatné podobě (vkládané do Deníku) ponechala od dubna osm regionálních týdeníků, obsah ostatních sedmnácti začlenila do příslušného regionálního vydání Deníku.
- Skupina PPF rozšířila v tuzemsku portfolio sportovních kanálů. TV Nova spustila na začátku roku 2024 placené sportovní kanály Nova Sport 5 a Nova Sport 6. Provozovatel O2 TV zase uvedl stanice Premier Sport 2 a Premier Sport 3. PPF rovněž rozšiřovala své aktivity mimo český trh. Vstoupila do německé ProSiebenSat.1, kde v současnosti drží 15% podíl. Stala se také druhým největším akcionářem ve švédské Viaplay.
- Skupina Prima podnikatele Ivana Zacha rozšířila svůj záběr na trhu internetové reklamy, když od tuzemské mediální skupiny Media Bohemia koupila jedno z největších tuzemských internetových zastupitelství Impression Media. Portfolio TV kanálů se letos v květnu rozrostlo na Slovensku, kde Prima spustila kanál Prima Cool SK.
- Další významná majetková změna je spojena se společností Seznam.cz. Od zakladatele a bývalého šéfredaktora deníku Právo Zdeňka Porybného odkoupila podíl ve společnosti Silky, hlavního akcionáře Borgisu, a je tak rozhodujícím vlastníkem deníku Právo a internetových webů Novinky.cz, Sport.cz a Super.cz.
- Jediným majitelem společnosti Barrandov Televizní Studio, která provozuje vysílání TV Barrandov a přidružených tematických stanic, se stal v návaznosti na neudržitelnou finanční situaci společnosti podnikatel Jan Čermák. Ten zároveň vlastní i zastřešující mediální skupinu Empresa Media. Dosavadnímu vlastníkovi Jaromíru Soukupovi zůstala pouze polovina v agentuře Médea. Empresa Media přistoupila k výrazné redukci svého tištěného portfolia, ve kterém si ponechala pouze čtyři časopisy.
- Podnikatel a bývalý senátor Ivo Valenta se zbavil většiny svých aktivit v českých médiích. Ponechal si ale aktivity na Slovensku (deník Pravda) a stále drží podíl v uhersko-hradišťském periodiku Dobrý den s Kurýrem. Onlinový deník Parlamentní Listy.cz prodal společnosti Naše média, v níž drží majoritu podnikatelé Marek Španěl a Slavomír Pavlíček.
- Na internetovém trhu se významně posunula společnost Burda Media. Akvizicí Extra Online Media (Extra.cz, Toprecepty.cz, Lifee.cz aj.) získala weby s masovým zásahem a navýšila tak měsíční návštěvnost. V návaznosti na akvizici se přejmenovala na BurdaMedia Extra.
- Portfolio tištěných médií společnosti Economia se zúžilo o týdeník Respekt, který na podzim 2023 převzala vydavatelská společnost Respekt Media. Ta je částečně propojena s vlastníky českého Deníku N i slovenského Denníku N.
- Skupina SPM Media podnikatelů Marka Španěla a Slavomíra Pavlíčka rozšířila portfolio svých médií. Ke společnosti Echo Media koupila od CNC bývalé Rádio Z (dnes Radio Prostor) a od BigBoardu odkoupila týdeník Hrot, který letos v květnu vrátila na trh jako měsíčník.
- Skupina BigBoard, která se primárně zaměřuje na prodej venkovní reklamy, navýšila podíl v pražské regionální televizi Praha TV.
Infografiku je možné stáhnout si v pdf souboru níže.