Češi stále preferují v médiích lidské hlasy více než ty umělé

úterý, 25. června 2024, 06:45 Výzkum, Aktuality MediaGuru

V české populaci stále převažuje negativní vnímání využití umělé inteligence v médiích nad pozitivním. Ukazuje to nová vlna výzkumu zaměřeného na umělou inteligenci v české společnosti od agentury Ipsos a FSV UK.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Více než čtvrtina české populace si myslí, že využití AI v žurnalistice je pozitivní. Čtyři z deseti jsou ale přesvědčeni o opaku. Jako pozitivní umělou inteligenci v žurnalistice vidí častěji i lidé do 44 let. Vyplývá to z třetí vlny sociologického šetření společnosti Ipsos ve spolupráci s Katedrou žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, podpořeného Technologickou agenturou ČR.

Oproti druhé vlně z října 2023 se pozitivní vnímání AI v žurnalistice mírně zvýšilo (o 5 procentních bodů na 27 %), naopak negativní vnímání zůstalo na téměř stejné úrovni (42 %). Přesto ale negativní vnímání stále převažuje nad pozitivním. Mezi druhou a třetí vlnou se zároveň snížil ambivalentní postoj na 31 % (ani pozitivní, ani negativní). 

Q24a. Považujete využití nástrojů umělé inteligence v žurnalistice a ve zpravodajských médiích (např. při generování článků, videí, grafik, při personalizaci obsahů atd.) za pozitivní, či negativní?, zdroj: Ipsos, FSV UK, 10/2023: n=1025, 04/2024: n=1222

Q24a. Považujete využití nástrojů umělé inteligence v žurnalistice a ve zpravodajských médiích (např. při generování článků, videí, grafik, při personalizaci obsahů atd.) za pozitivní, či negativní?, zdroj: Ipsos, FSV UK, 10/2023: n=1025, 04/2024: n=1222

Podobně jako v minulé vlně necelá polovina lidí neví o tom, že umělá inteligence dokáže psát články namísto novinářů v češtině. Druhá polovina populace o tomto fenoménu slyšela alespoň několik informací. Nejvíce o AI v novinařině slyšeli mladí lidé do 34 let.

Ve třetí vlně zároveň přibylo Čechů, kteří by si vybrali zpravodajství vytvořené umělou inteligencí. Většina ale (bezmála tři čtvrtiny Čechů) stále preferuje práci lidských novinářů na úkor umělé inteligence. Jejich podíl ale v čase mírně klesá. I v aktuální vlně převažuje preference přečtení zpravodajství člověkem-moderátorem.

Oproti minulé vlně přibylo lidí, kteří v českých médiích zaregistrovali uměle vygenerované obrázky a robotku Janu na webu Seznam Zprávy, mimo jiné také digitální spisovatele Českého rozhlasu.

Kdybyste se měl/a rozhodnout, zda budete odebírat zdarma zpravodajství vytvořené umělou inteligencí, resp. počítačovými algoritmy, nebo lidskými novináři, který typ byste si vybral/a? . Zdroj: Ipsos, FSV UK, 04/2023: n=1041, 10/2023: n=1025, 04/2024: n=1222

Kdybyste se měl/a rozhodnout, zda budete odebírat zdarma zpravodajství vytvořené umělou inteligencí, resp. počítačovými algoritmy, nebo lidskými novináři, který typ byste si vybral/a? . Zdroj: Ipsos, FSV UK, 04/2023: n=1041, 10/2023: n=1025, 04/2024: n=1222

V české populaci celkově roste využívání platforem umělé inteligence. ChatGPT vyzkoušela třetina populace, častěji se využívá při pracovních úkolech. Češi si stále více uvědomují, že umělá inteligence vstupuje do jejich každodenních životů. Skoro polovina populace má s umělou inteligencí spojena negativní očekávání, panují obavy z úpadku komunikace i možného zneužití.

O výzkumu

Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku internetové populace ČR starší 15 let. Celkem se ho zúčastnilo 1232 respondentů. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz a probíhal v dubnu 2024. Předchozí vlny byly realizovány v říjnu 2023 a listopadu 2023. Zpráva je součástí projektu TQ01000100 Newsroom AI, podpořeného TAČR v programu SIGMA

-mav-