ČRA už téměř vyprodaly prostor v celoplošných TV sítích

čtvrtek, 13. června 2024, 17:20 TV MediaGuru

Operátor České Radiokomunikace na konferenci Digimedia 2024 oznámil, že vyjma jedné televizní pozice už je prostor v celoplošných DVB-T2 multiplexech vyprodán.

Žižkovský vysílač. Foto: Usplash

Žižkovský vysílač. Foto: Usplash

České Radiokomunikace v posledním roce spustily ve svém celoplošném DVB-T2 multiplexu 23 pět nových televizních stanic a aktuálně mají připraveny testovací pozice pro tři další kanály. Marcel Procházka, ředitel právního a regulatorního útvaru ČRA, informoval, že v tuto chvíli už má volnou pozici pouze pro jednu televizní stanici. „Věřím, že brzo budeme vyprodaní,“ oznámil na konferenci Digimedia 2024 Procházka.

Manažer ČRA si pochválil, že výnosy z pozemního televizního vysílání jsou za poslední čtyři roky velmi stabilní a nedochází k žádné zásadní změně. Placená televize je taktéž stabilní, roste však  role streamovacích služeb. VOD funguje jak na bázi předplatného, tak z financování formou televizní reklamy. Procházka ale upozornil na trend, kdy mediální skupiny nejprve nabídnou titul exkluzivně na své streamovací službě a za několik měsíců bezplatně v DVB-T2.

Pro budoucnost bezplatného TV vysílání, respektive pozemní digitální televize, hraje jeho spolehlivost, kterou ČRA garantují ve výši 99,9 %. Živá sledovanost neklesá a dosahuje podle dat operátora hodnoty 89 %. V současné době je podle dat operátora připojeno 1,4 milionu televizí k virtuálnímu červenému tlačítku, tedy technologii HbbTV. Pozemní platformu jako silnou prezentovala i Tereza Šimečková, která přinesla aktuální data pro Asociaci televizních organizací (ATO).

Potvrdila slova Procházky, že počet českých domácností, které mají svůj TV připojený k internetu, roste a aktuálně dosáhla 52 %. Pozemní vysílání aktuálně využívá podle Šimečkové 54 % domácností, podle ČRA je to okolo 53 %. 3 hodiny a 39 minut tvoří objem živého sledování televize denně. V posledních deseti letech se zvyšuje počet domácností s větším výběrem programů – třetina jich má k dispozici více než 51 programů. Na domácnost vychází průměrně 1,5 televizoru. Průměrná doba odložené sledovanosti televizních pořadů se pak za poslední čtyři roky prodloužila o 130 procent na 23 minut denně. 

S dalšími investicemi do pozemního vysílání počítá i společnost Digital Broadcasting, provozovatel celoplošného DVB-T2 multiplexu 24. „Uvažujeme i o dalších lokalitách, aktuálně jich provozujeme 88. V současné době se snažíme zaměřit na pokrytí menších lokalit. Chceme ukázat, že rozvoj pokrytí lze realizovat i v rámci jednofrekvenční sítě, abychom nemuseli žádat ČTÚ o další povolení,“ informoval Radim Pařízek mladší. Mezi těmito lokalitami byl například Rožmitál pod Třemšínem, Milešovka, Brno – Hády a také přesun multiplexu 24 z věže na Žižkově na budovu Prague City Tower.

Marek Ebert z Českého telekomunikačního úřadu uvedl, že při dalšímu využití kmitočtových pásem je třeba brát v úvahu, že do roku 2030 bude zajištěna budoucnost pro celoplošné televize. „Sledujeme, jaký bude další vývoj, abychom vyhověli případně dalším hráčům na trhu a nadále tedy trh monitorujeme. Podmínky pro terestrické vysílání jsme ale připraveni udržet i po roce 2030. Broadcasterů se budeme ptát, jaký zájem o jednotlivé distribuční platformy mají,“ sdělil Ebert.

Jistou budoucnost v pozemním vysílání chtějí zajistit minimálně do roku 2030 i mediální skupiny Nova a Prima. První z nich nedávno požádala o prodloužení DVB-T2 licence pro svůj vlajkový kanál, která se standardně uděluje na období dvanácti let. „Věříme lineárnímu vysílání na období dvanácti let a že bude nadále fungovat. Věřím, že příznivý model pro pozemní vysílání bude i po roce 2030. Pro nás je důležité dostat se k divákovi. Tam, kde bude nás divák, budeme i my,“ konstatoval na konferenci Digimedia 2024 technický ředitel TV Nova Josef Uher.

Petr Míl, projektový manažer pro distribuci společnosti FTV Prima, konstatoval, že pro tuto skupinu je terestrické vysílání distribučním kanálem, který zajišťuje k divákům dostat informace rychle a zcela zdarma. Pozemní vysílání má zásadní význam. Podstatné pro nás je, aby divák měl možnost volby, zdali za vysílání chce platit, nebo ne. Důvod, aby pozemní vysílání nepokračovalo, nevidí ani Michaela Suráková, jednatelka společnosti Atmedia. Důvodem pro vstup zahraničních hráčů na trh bezplatné TV byla její stabilizace po přechodu na DVB-T2.

Nejprve se tak stalo v případě společnosti AMC Networks, která spustila v loňském roce kanál Spektrum Home, ten pak letos následovala globální korporace Warner Bros. Discovery s Warner TV. Obě televize fungují v pozemním vysílání pouze ve standardním rozlišení, formát Full HD pak nabízejí v placených službách. Kabelové a internetové TV však přinášejí jasnou výhodu. „V placené televizi chce divák sledovat programy, které nejsou k dispozici v pozemním vysílání,“ dodala.

Nadnárodní hráči našli v pozemním vysílání jednu z výhod, kterou je možnost „prodat“ divákům svou knihovnu titulů. „Volně šířené kanály jsou cestou, jak obohatit celý ekosystém. Přinášejí nové zdroje příjmů a zlepšují tak svojí pozici na trhu,“ konstatovala Suráková. „Podle toho, jak jsme nastavili očekávání, tak jsme tam, kde jsme chtěli být. U Warner TV jsme toto očekávání předčili hned první den, kdy dosáhli 1 % sledovanosti. V dlouhodobém horizontu dosahujeme přibližně půl procentního podílu. Jde o marketingový nástroj, ale musí to být v pluse. Pokud produkt roste, není důvod tento projekt ukončovat,“ uzavřela manažerka Atmedia.

-lukpol-