Influencer monitor: Mikýře vytáhla show Survivor za Kovyho
Survivor vynesl Mikýře na přední příčky nejznámějších tuzemských influencerů, vyplývá z pravidelného průzkumu FPH VŠE Influencer monitor.
Žebříček nejznámějších českých influencerů v posledním půl roce zaznamenal změny. Podle Influencer monitoru, který dvakrát do roka vyhotovuje Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing Fakulty podnikohospodářské VŠE, se na špici popularity hned za Kovyho zařadil Mikýř, čerstvý vítěz třetí řady reality show Survivor Česko & Slovensko. Rozpadla se tak dlouhodobě stabilní trojice influencerů tvořená Kovym, Leošem Marešem a Nikol Leitgeb.
Zatímco v posledních několika letech se seznam českých influencerů, kteří byli v Influencer monitoru spontánně zmiňováni jako první (tedy Top-of-Mind influenceři), příliš neměnil, s poslední vlnou průzkumu přišel posun. Nikol Leitgeb, která se dlouhodobě držela mezi třemi nejznámějšími osobnostmi, se ocitla na páté příčce. Přeskočila ji Anna Šulc, která nejvyšší příčky dlouhodobě atakovala, a také Mikýř, který dosud v první pětici nebyl. Ten přeskočil až na druhé místo před nyní třetího Leoše Mareše. Ke změně nedošlo pouze na první příčce, na které se od roku 2019, kdy se Influencer monitor začal realizovat, stále drží Kovy.
TOP 5 influencerů v žebříčku Influencer monitoru
- Kovy
- Mikýř
- Leoš Mareš
- Anna Šulc
- Nikol Leitgeb
„Martina Mikysku alias Mikýře na druhé místo nejznámějšího influencera s největší pravděpodobností katapultovala jeho účast v show Survivor,” říká Radek Tahal, autor Influencer monitoru, který působí na Katedře marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE. Průzkum pořádá každého půl roku a zjišťuje názory zhruba 400 respondentů ve věku 15 až 34 let.
„Když se podíváte na vývoj počtu sledujících Mikýřova instagramového účtu martin_mikyska, tak od letošního února, kdy soutěž Survivor Česko & Slovensko 2024 odstartovala, je patrný výrazně rychlejší růst. Jen za dobu, co show běží, se Mikýřovi počet sledujících na Instagramu zvýšil z 250 tisíc na více než 420 tisíc,” dodává Tahal.
„Martin Mikyska a jeho tým byli na Survivor perfektně připraveni. Spolu se zkušenými marketéry ze svého týmu připravili obsah na sociální sítě s předstihem, a od startu show s Mikýřovským humorem využívají dění v soutěži k tvorbě obsahu. Za Mikýřovým úspěchem tak pravděpodobně nestojí jenom účast samotná, ale skvělá a pohotová práce týmu, který po celou dobu utváří kolem Mikýře konverzaci zasahující široké publikum na sociálních sítích, i mimo jeho stabilní okruh fanoušků,” doplňuje Jana Kovářová z katedry marketingu FPH VŠE.
Dalším skokanem Be Ha Nguyen
Dalším „skokanem posledního půl roku” je Be Ha Nguyen, která se ocitla na šestém místě a která dosud mezi prvními 15 top of mind influencery nefigurovala. Nováčkem v první patnáctce je také na 8. místě Dominique Alagia. „Dominique Alagia je zřejmě první českou influencerkou, jejíž popularita plyne primárně z TikToku,” upozorňuje Tahal s tím, že v posledních vlnách průzkumu se TikTok drží na čtvrté příčce nejčastěji využívané sociální sítě. Účet na něm má zřízený již skoro polovina respondentů.
Naopak z patnáctky nejznámějších influencerů vypadl Adam Kajumi, který pravidelně umisťoval v první desítce. Nefiguruje ani mezi influencery se spontánní výbavností nad 5 %.
O výzkumu
Každá vlna Influencer monitoru probíhá formou reprezentativního výzkumného šetření (kombinace osobního a online dotazování) na cílové skupině mladých lidí ve věku 15 až 34 let. Jednalo se o kvótní výběr podle pohlaví, věkového pásma (v rámci sledované skupiny jsou celkem tři pásma) a regionu. Filtračním kritériem pro zahrnutí do výběrového souboru byla alespoň hodina týdně strávená na internetu. Počet respondentů v každé vlně je přes 400.
-mav-