Lime: Až zlepšíme uživatelský zážitek, přijdou marketingové kampaně

úterý, 25. června 2024, 06:55 Marketing, Reklama Kateřina Straková

V Česku se Lime v současnosti soustředí na zlepšování uživatelského zážitku a parkování. Až poté se bude věnovat marketingovým kampaním, říká její generální ředitel Václav Petr.

Václav Petr, generální ředitel společnosti Lime pro český a maďarský trh, zdroj: Lime

Václav Petr, generální ředitel společnosti Lime pro český a maďarský trh, zdroj: Lime

Bikesharingové službě Lime, poskytující elektrokoloběžky a elektrokola v několika českých městech, roste v posledních měsících počet tuzemských uživatelů. Podle Václava Petra, generálního ředitele firmy pro český a maďarský trh, je to zejména tím, že Češi vídají značku v ulicích a po několika letech postupně překonávají bariéry vstupu. „Náš úspěch vždy ale záleží na regulaci v daném městě či městské části,“ říká s tím, že je pro značku v současnosti zásadní, jak dobře je pro bikesharingové prostředky nastavena parkovací infrastruktura. 

Do marketingové komunikace původem americká značka u nás nyní příliš neinvestuje. „Zatím se zaměřujeme na zlepšování uživatelského zážitku a snadnější parkování. Až budeme mít tohle vyřešené, budeme se dívat i na další možnosti růstu, kam budování značky prostřednictvím marketingových kampaní patří,“ vysvětluje Václav Petr

Více o rozvoji bikesharingové služby Lime, budování značky na českém trhu a jejích plánech se můžete dočíst v našem rozhovoru 

Ve své letošní souhrnné tiskové zprávě jste uvedli, že počet místních uživatelů Lime setrvale roste. Co je podle Vás důvodem k tomu, že Češi koloběžky a elektrokola Vaší značky více používají? 

Myslím, že za nárůstem stojí hlavně to, že lidé naše koloběžky a kola od roku 2018 vidí v ulicích. Pro první vyzkoušení jsou zde různé bariéry vstupu, a proto se k tomu člověk někdy odhodlá až třeba čtvrtý nebo pátý rok. Navíc jsme investovali do nového typu koloběžky, která je nyní bílo-zelená, má níže položené těžiště, odpruženou vidlici, nafukovací kola a jízda na ní je pohodlnější a stabilnější. 

Obecně máme mnohem využívanější koloběžky než elektrokola, což je dáno tím, že se lidé na nich nezapotí. V USA nyní vyvíjejí nové kolo, které umožní podobný pohyb jako koloběžka – když člověk nebude chtít šlapat, nebude muset. V EU to zatím není certifikované, ale podle mě se to k nám časem určitě dostane.  

Jaká je hlavní motivace, že lidé Lime využívají? Do jaké míry je motivuje udržitelný aspekt této dopravy, a jakou roli sehrává to, že je to rychlý dopravní prostředek pro první či poslední míli?  

Napříč uživatelskou skupinou jde o mix důvodů, proč lidé naše koloběžky či elektrokola volí. Pro mnoho lidí je to především snadná dostupnost – pokud mají koloběžku k dispozici do 150 metrů, je mnohdy rychlejší dojet na metro na ní než tramvají. Dalším častým důvodem je obrovská časová úspora, zejména v městských částech, kde je problém s parkováním, jako je Praha 1 nebo 2. A v neposlední řadě v tom je i element zábavy. Udržitelnost je většinou sekundárním důvodem, ale jsou i tací uživatelé, pro něž je snižování uhlíkové stopy primární. V Lime se o udržitelnost ostatně snažíme v celém dodavatelském řetězci, naše stroje jsou navíc modulární, což znamená, že jednotlivé díly lze vyměnit, když se opotřebují nebo rozbijí.  Jsme jedním z mála poskytovatelů na světě, kteří navrhují a vyrábějí své e-koloběžky ve vlastní režii. To přímo přispělo ke zlepšení naší více než pětileté životnosti strojů. 

Ve kterých měsících je využívání prostředků Lime nejintenzivnější? 

Pro nás jsou nejdůležitější letní měsíce, tedy od května do října, někdy i listopadu. Vždy hodně záleží na počasí. Například loňský srpen nám propršel, čímž byla využívanost nižší než třeba v květnu. Letos je naopak v meziročním srovnání květen o něco horší. Na aktuální počasí reagujeme počtem koloběžek a elektrokol v ulicích. Nedává smysl, aby byly venku, když se nejezdí, protože se vybíjejí a musí se zbytečně servisovat.

Čím větší je koncentrace parkovacích bodů, tím vyšší je využívanost našich prostředků.

Václav Petr

V jakých částech města jsou prostředky Lime nejvíce využívané v přepočtu na počet obyvatel? 

Obecně se jedná zejména o centrální městské části, kde je těžké zaparkovat. V Praze je to Praha 1 a 2, dále také Praha 3 a 7. Je to i otázka dostupnosti, protože v jiných částech Prahy nemusí být vždy dostatečný počet koloběžek a bodů, kde se dají zaparkovat. Čím větší je koncentrace parkovacích bodů, tím vyšší je využívanost. Roli hraje i reliéf města a povrch a významná je rovněž oddělená cykloinfrastruktura. Pokud existuje, lidé ji rádi využijí. Pokud není, dochází k tomu, že lidé vjedou raději na chodník, protože v některých místech se jednoduše bojí mezi auty jednoduše bojí. 

V jakých městech je značka Lime nejsilnější? 

Mezinárodně působí Lime v 280 městech na pěti světadílech. Jen nyní spouštíme Mexiko, Japonsko a Řecko. Nejsilnější je v Londýně, Paříži, Berlíně, Washingtonu a také v Seattlu. 

Plánujete expanzi také po České republice? 

Na českém trhu jsme momentálně v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Liberci a Českých Budějovicích. Letos na tomto počtu zůstaneme, ale do budoucna se chceme rozšiřovat dál. 

Náš úspěch vždy záleží na regulaci v daném městě či městské části.

Václav Petr

Kde se vám na českém trhu daří nejlépe? 

Náš úspěch vždy záleží na regulaci v daném městě či městské části. Existují dva systémy – například v Berlíně funguje tzv. free float, kdy je možné zastavit kdekoliv kromě určitých vyznačených zón, v Paříži či Londýně zase razí povinné parkovací stání, kdy se může parkovat jen v parkovacích zónách. V Praze se to liší podle městské části, každá z nich má o parkování jinou vizi. Na Praze 3 jdou směrem stojanů, kolem nichž je možné koloběžky či kola nechat, Praha 2 preferuje cestu dopravních stínů, kdy se parkuje na šrafovaných zónách, kde nesmí kvůli viditelnosti stát auta. 

Pokud jsou parkovací místa od sebe do 150 metrů, funguje to skvěle. Nicméně narážíme na problémy, že místa buď nejsou dobře vyznačena, nebo nestačí kapacitně. Přece jen v Praze fungují v současnosti čtyři provozovatelé – kromě nás ještě Bolt, Rekola a Nextbike – a mnohdy se stane, že už některá exponovaná místa překypují. Nutné je tedy najít určitý balanc, aby byla parkovací místa blízko od sebe, aby je lidé nemuseli dlouho hledat. 

Kde pozorujete nejlepší přístup radnice k bikesharingu?  

Fajn je to na Moravě. Například v Olomouci se podařilo vyznačit parkovací místa během jednoho roku a lidé si už na ně zvykli. V Ostravě je zase nejsilnější síť parkovacích zón v republice, už několik let tam mají přes 500 stojanů po celém městě, které lidé znají. Skvělý je také velmi kopcovitý Liberec, kde nás lidé využívají mnohonásobně více než jiné poskytovatele, i když nejsme dotovaní městem.  

Se zmíněnou konkurencí – značkami Bolt, Rekola a Nextbike – spolupracujete v rámci pracovní skupiny. Co vám to přináší?  

Spolu s dalšími provozovateli na trhu nyní v Praze pracujeme s Technickou správou komunikací na vytvoření celopražské smlouvy, která by měla usnadnit vybírání jednotlivých parkovacích míst. Byť jsme konkurenti, podmínky by měly platit pro všechny stejné. Proto se snažíme najít konsensus napříč provozovateli i městskými částmi.

Naším primárním komunikačním nástrojem je mobilní aplikace.

Václav Petr

Jakým způsobem komunikačně řešíte problémové chování uživatelů, kteří parkují elektrokoloběžky ledabyle, a tím v očích ostatních obyvatel ničí vaši značku?  

Naším primárním komunikačním nástrojem je mobilní aplikace. Předtím, než naši uživatelé začnou jízdu, se musí obeznámit, kde se v daném městě parkuje. Poté, co zaparkují, musí stát na správném místě a odeslat fotografii koloběžky, jinak je aplikace nenechá jízdu ukončit. Pokud není fotografie dostačující, což ve valné většině případů vyhodnocuje naše AI, dostanou uživatelé varování a následně pokutu. Skrz strojové učení dokážeme vyhodnotit fotky na konci jízdy s 95% přesností. U zbytku máme tým, který fotografie prochází. 

Pokuty na lidi fungují dost silně, ale samozřejmě je nechceme dávat příliš často, protože narušují pozitivní zákaznickou zkušenost. Rovněž se také může stát, že špatně zaparkovaná koloběžka není úmysl nebo ledabylost, ale že se jen vybila baterka daleko od parkovacího místa. Myslím si, že až bude dobře nastavená infrastruktura, budou se tyto excesy stávat minimálně. 

Co se špatně zaparkovanými koloběžkami nebo koly děláte? 

V aplikaci se nám hned vytvoří úkol přesunu, následně na dané místo přijede servis a koloběžku či kolo přesunou. 

Jaké komunikační kanály k oslovování místních uživatelů kromě mobilní aplikace ještě využíváte?

Důležitým komunikačním kanálem je samotná obrandovaná koloběžka. Naším významným investorem je Uber, takže ke komunikaci využíváme i jeho aplikaci, z níž si lze přímo objednat i naši koloběžku nebo kolo. Dále je to e-mailing a také nový web, který v horizontu týdnů celý překlopíme do češtiny.

Plánujete i nějaké lokální komunikační aktivity, například kampaně, spolupráce s influencery či brandové kolaborace? 

V současnosti nám běží v online prostředí jen výkonnostní kampaně. Jinak však do kampaní příliš neinvestujeme. Zatím se zaměřujeme na zlepšování uživatelského zážitku a snadnější parkování. Až budeme mít tohle vyřešené, budeme se dívat i na další možnosti růstu, kam budování značky prostřednictvím marketingových kampaní patří. 

Celosvětově se Lime spojuje s Pridem. Chystáte obdobné partnerství i v tuzemsku s Prague Pride? 

Určitě, budeme mít duhově obrandované koloběžky a plánujeme i další aktivity v Praze. 

Brand manuál je daný centrálou, ale obsahově si můžeme komunikovat lokálně to, co potřebujeme.

Václav Petr

Lime je původem americká firma. Do jaké míry je marketing lokální záležitostí? Co vše přebíráte od centrály, a co si vytváříte v tuzemsku? 

Brand manuál je daný centrálou, ale obsahově si můžeme komunikovat lokálně to, co potřebujeme. Také si můžeme nastavit podle vlastních potřeb možnosti předplatného nebo cenovou politiku.

Jakým způsobem nyní edukujete své uživatele o bezpečné jízdě?

Například je v aplikaci upozorňujeme na nástrahy počasí – když prší, píšeme jim, pozor, může to být kluzké. Součástí aplikace bude i kognitivní test, který otestuje, jak rychle uživatelé reagují a zda jsou způsobilí k jízdě. Důležité také je, zda jsou naše koloběžky a kola v dobrém technickém stavu, což je otázka neustálé kontroly a servisu. Edukujeme i v oblasti pravidel silničního provozu, například to, že při odbočení doleva se na koloběžce ukazuje nohou nebo rukou přes hlavu.

Jak oslovujete zahraniční turisty? 

Před každou jízdou v novém městě jim v aplikace shrneme nejdůležitější pravidla silničního provozu. V Polsku je například legální jezdit po chodníku, pokud tam není cyklostezka. U nás musí být daný chodník pro jízdu na kole označený. Nicméně při této edukaci existuje obrovské riziko, že pokud uživatele zahltíme 20 pravidly, přestane číst. Proto to musí být úderné – čtyři, pět nejdůležitějších věcí.

V tiskové zprávě jste také uvedli, že byste rádi podporovali elektrokola a koloběžky v Praze ve spolupráci s Lítačkou. Jak tato možnost zatím vypadá? 

Momentálně je výběrové řízení ukončené, vyhrála ho Rekola a Nextbike, jejichž kola lze používat 2x 15 minut denně na Lítačku zdarma. Praha by však ráda zařadila do této nabídky i koloběžky a elektrokola. Bohužel podmínky v tendru pro nás nebyly nastavené taky, aby bylo možné službu udržitelně provozovat. S Prahou se bavíme o možnostech v budoucnu, třeba pod jiným nastavením, například na 2 x 5 minut zdarma, protože přece jen jsou naše náklady na dobíjení baterek o dost jinde. Nicméně oproti klasickým kolům dokáž eme lidi bez problémů vytáhnout i do kopce.

Co dalšího se značkou na českém trhu plánujete? Budete například rozšiřovat své pokrytí?  

V Praze bychom letos chtěli představit nový model elektrokola, který funguje v Paříži nebo Londýně. Uvidíme, jak se chytne. 

Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko

Ve společnosti Lime působí téměř čtyři roky, od loňska jako její ředitel na českém a maďarském trhu. Předtím řídil WeShare (dnes Miles), carsharingovou službu elektromobilů patřící pod skupinu Volkswagen. Čtyři roky působil ve společnosti Uber. Zkušenosti má i z Googlu. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.