Proč globální hráči placené TV vstupují na trh volně šířených stanic?

středa, 26. června 2024, 07:10 TV MediaGuru

Důvody, které nadnárodní provozovatele placené televize vedou ke vstupu do volně šířené TV distribuce, shrnuje Michaela Suráková z Atmedia.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Volně šířené TV stanice, které byly dosud na českém trhu doménou zejména lokálních televizních skupin, se v poslední době dostaly do hledáčku také nadnárodních skupin, jako jsou AMC Networks nebo Warner Bros. Discovery. Společnost AMC Networks vstoupila na trh volně šířených TV stanic v loňském roce, když spustila Spektrum Home, stanici zaměřenou na bydlení, domov a zahradu. Warner Bros. Discovery pak do stejného segmentu vstoupil v letošním roce s TV stanicí Warner TV, která českým divákům nabízí filmy a seriály z produkce Warner Bros. Proč nadnárodní TV skupiny, které dosud na českém trhu poskytovaly pouze placené TV stanice, vstupují nově na trh volně šířených stanic? Co jim tyto TV kanály přinášejí? A jakou mají budoucnost na českém TV trhu?

Přechod na DVB–T2 a závěry Světové radiokomunikační konference WRC-23. To je ve zkratce odpověď na otázku, proč zrovna nyní vstupují nadnárodní skupiny na trh volně šířených TV stanic. Přechod na DVB–T2 vytvořil prostor pro nové volně šířené kanály, čehož oba hráči využili. Světová radiokomunikační konference pak přinesla (nejen) těmto hráčům záruku, že terestrické vysílání bude pokračovat bez omezení minimálně do roku 2031.

Cíl: oslovit celou českou TV populaci

Druhou otázkou je, co globálním společnostem jako AMC Networks nebo Warner Bros. Discovery volně šířené TV stanice přinášejí. Oba hráči na českém trhu působí již řadu let. AMC Networks provozuje celou řadu placených TV stanic, jen do oficiálního měření TV sledovanosti jich je zapojeno šest (AMC, Film+, Minimax, Spektrum, Sport 2, TV Paprika), v případě Warner Bros. Discovery hovoříme o téměř dvaceti placených TV stanicích, z nichž do oficiálního měření TV sledovanosti jsou zapojeny tři (Discovery Channel, Eurosport 1, TLC).

Oba hráči mohli se svými placenými TV stanicemi dosud oslovit zhruba polovinu české TV populace – placenou TV podle aktuálních výsledků našeho výzkumu Atmedia index konkrétně využívá 57 % českých TV diváků ve věku 15–69 let. S druhou polovinou české TV populace, která sleduje pouze volně šířené stanice, dosud tito hráči komunikovat nemohli. A právě to je jeden z důvodů, proč AMC Networks a Warner Bros. Discovery spustily volně šířené TV stanice – umožňují jim totiž nově oslovit celou českou TV populaci. A nejen to. Umožňují jim oslovit české diváky novým a více personalizovaným způsobem. Zatímco placené TV stanice mají často totožný obsah pro několik trhů zároveň, volně šířené TV stanice vznikly přímo za účelem oslovit českého diváka – obsah na těchto stanicích je tvořen na základě nároků TV diváka v našich kulturně společenských podmínkách. Nechybí tedy pečlivě vybraný obsah a výroba lokálních pořadů.

Volně šířené TV (nejen) jako marketingový nástroj

Druhý důvod, proč nadnárodní TV skupiny spustily volně šířené TV stanice, je čistě byznysový. Jednoduše jim to dává smysl. Zaprvé – společnosti jako AMC Networks nebo Warner. Bros Discovery mají rozsáhlou knihovnu již existujícího obsahu, který mohou chytře využít na další platformě. Za druhé – volně šířené TV stanice fungují jako skvělý marketingový nástroj. Jejich prostřednictvím mohou oba hráči promovat a podporovat své další produkty – ať už placené TV stanice, nebo placené VoD služby, které se v posledních letech těší velké oblibě i u českých diváků. Streamovací služba Max je toho důkazem. A za třetí – s novými volně šířenými TV stanicemi přichází také větší podíl na trhu.

Budoucnost nových TV stanic

A jakou mají nové volně šířené TV stanice budoucnost na českém TV trhu? Mají šanci na úspěch? Prvním parametrem je určitě podíl na sledovanosti. Ten musí dosahovat takových čísel, aby příjmy z TV reklamy pokryly minimálně náklady na vysílání v digitálních multiplexech. I přestože Spektrum Home a Warner TV působí na českém trhu relativně krátkou dobu, oba TV kanály si již dokázaly najít své věrné publikum. Odpověď na otázku budoucnosti obou TV kanálů je ovšem mnohem komplexnější a situaci je třeba vnímat z širší perspektivy. Spektrum Home a Warner TV nejsou dva samostatné produkty, naopak jsou součástí celého portfolia globálních hráčů, kteří na českém trhu působí s celou řadou dalších produktů – ať už mluvíme o placených TV stanicích, nebo placených VoD službách. A právě takto se na otázku budoucnosti volně šířených TV stanic oba hráči dívají – Spektrum Home a Warner TV jsou dalším dílkem do skládačky celého ekosystému složeného z řady produktů. Jsou dílkem, který dosud v tomto ekosystému chyběl. Může ho celkově posílit, a přinést tak oběma hráčům silnější pozici na českém trhu.

Autorka textu: Michaela Suráková, Managing Director, Atmedia Czech