TV poplatek se službou iVysílání by ČT mohla propojit v roce 2025

středa, 12. června 2024, 07:15 TV, Internet & Mobil MediaGuru

Česká televize stále podle generálního ředitele ČT Jana Součka počítá s tím, že by užívání služby iVysílání bylo navázáno na platbu TV poplatku.

Zdroj: Česká televize

Zdroj: Česká televize

Propojení platby poplatku na veřejnou službu televizního vysílání s přístupem do personalizované nabídky a archivu online služby iVysílání by mohla Česká televize uvést v průběhu roku 2025. Generální ředitel České televize Jan Souček na úterním setkání s novináři potvrdil, že myšlenka umožnit využití rozšířených služeb platformy pouze plátcům TV poplatku je stále v platnosti i po navrhovaném rozšíření definice poplatníka. Záležet ale bude právě na tom, kdy a zda vstoupí v platnost připravovaná velká mediální novela. Ta totiž počítá s tím, že se povinnost platit poplatky rozšíří na všechny domácnosti, které mají přístup k internetu. Živé vysílání ČT na iVysílání by zůstalo volné, registrovaný přístup propojený s platbou TV poplatku by platil pro zpětné zhlédnutí, archiv nebo individualizovanou nabídku pořadů.

Podle generálního ředitele ČT se priority České televize v oblasti digitálních služeb vlivem legislativních příprav posunuly. V současnosti upřednostňuje ČT přípravu nové mobilní aplikace ČT24, mobilní aplikace ČT sport a vylepšení uživatelského zážitku iVysílání. Ten v současnosti umožňuje uživatelům, aby si vytvářeli uživatelské účty, na které se váže individualizovaná nabídka. Zatím ale není provázaná s platbou za TV poplatek. „Předpokládám, že během letošního roku dojde k přijetí novely tak, jak je navržena. V příštím roce bych chtěl vrátit prioritu, že vstup do individualizovaných služeb a archivních fondů, které přes iVysílání zprostředkujeme, bude přístupný pro registrované plátce – pro rodiny, které jsou plátci poplatku. Nebude to určitě začátek roku 2025, není to jednoduchý proces, ale odhaduji, že to může být v průběhu roku 2025,“ přiblížil. 

Platformu iVysílání chápe Česká televize jako strategický pilíř svých digitálních služeb. Přidává proto nové pořady, které vyrábí výhradně pro iVysílání, a nabídku rozšiřuje také o akvizice, které neumísťuje do lineárního vysílání. Předpokládá také, že v horizontu do deseti let se stane digitální konzumace obsahu dominantní, proto ČT hledá podle Součka způsob, jak rozšířit televizi do digitálního prostoru. Z tohoto pohledu vnímá navrhovaný zákaz pro ČT umísťovat reklamu na internet (návrh je součástí velké mediální novely) do budoucna jako rizikové místo.

Návrh velké mediální novely pracuje s navýšením TV poplatku o 15 Kč na 150 Kč a s jeho valorizací o 6 %, pokud míra inflace přesáhne 6 %. Zároveň má dojít ke zmíněnému rozšíření poplatníka i na domácnosti s internetem. U firem by byla nově zavedená platba podle počtu zaměstnanců (nad 24 zaměstnanců platby v rozmezí 750 Kč až 15 tisíc Kč), podniky do 24 zaměstnanců a osoby samostatně výdělečně činné by byly od platby osvobozeny. Roční rozpočet ČT by se díky schválené novele zvýšil o cca 850 mil. Kč.

Podle uvažovaného harmonogramu vládní koalice by se ještě v červnu návrhem ministerstva kultury zabývala vláda, na jednání Poslanecké sněmovny by se v 1. čtení mohla velká mediální novela dostat ještě před sněmovními prázdninami (od druhé poloviny července). V platnost by pak novela mohla vstoupit od roku 2025. Pokud se tak ale nestane, ČT bude muset podle generálního ředitele snížit objem výroby o třetinu. Kvůli nejistotě, zda bude novela schválena, připravuje management také dvě verze rozpočtu České televize pro rok 2025.

ČT a ČRo získají z vyšších poplatků 1,2 mld. Kč, přijdou o reklamu na webu

středa 15. května 2024

iVysílání od ČT má kanál na YouTube, přidává nové pořady

středa 29. května 2024

-mav-