Universal Analytics od Googlu definitivně končí
První červenec definitivně stvrdí nutnost přechodu na Google Analytics 4.
Google dotahuje to, před čím už varoval dostatečně dopředu. Uživatelům jeho měřicího systému v těchto dnech rozesílá urgující e-maily, které je mají postrčit k definitivnímu přechodu na aktuální verzi Google Analytics s pořadovým číslem čtyři (GA4). Kdo to neudělá, přijde o přístup ke svým historickým datům. Americký technologický gigant plánuje všechny informace uvízlé v jeho postarší službě pro webovou analytiku Universal Analytics smazat. „Od prvního července 2024 začne Google všechny služby v Universal Analytics i rozhraní Universal Analytics API vypínat,“ stojí v jednom z takových sdělení. Firma zároveň uživatelům radí si všechna data stáhnout nebo exportovat.
„Pro technicky zdatnější se nabízí export dat přes Google Analytics Reporting API a následné jejich import například do BigQuery. Mám však za to, že jde o tak velkou business příležitost, že se vyrojí dost služeb, které tento proces v přehledné podobě nabídnou a zjednoduší,“ předpovídal už před dvěma roky Adam Šilhan, vedoucí marketingu v igloonet. Na vyřešení exportu dat ale měly firmy relativně dost času, protože je Google k přechodu na GA4 popostrkával postupně. Mimo jiné i tím, že už před rokem přestaly Universal Analytics zpracovávat nová data. Letošní první červenec tak mimo jiné symbolizuje definitivní přechod ke Google Analytics 4, který jejich provozovatel rámuje jako nutný v souvislosti se směřováním celého digitálního byznysu.
„Universal Analytics vznikly pro generaci online měření, jehož centrem byl desktop či snadno dostupná data z cookies. Tato metodologie rychle zastarává,“ obhajoval už dříve podle serveru Techerati nutnost zásadních změn šéf produktového managementu v Googlu Russel Ketchum. Jenže někteří uživatelé GA4 po prvotním seznámení se s novinkou příliš nadšení nevykazovali.
To hlavní ještě přijde
„Nechci se učit kompletně něco nového bez žádného zásadního zlepšení pro rychlý přehled a analýzy,“ psal loni na sociální síti X Petr Kováčik, zakladatel startupového studia Budeto. Dodal tehdy, že podle jeho názoru to analytiku opět vzdálí běžným uživatelům. Později ale právě na této stránce Google zapracoval a nabídnul upravené uživatelské rozhraní s cílem uživatele lépe zorientovat v nastavení toho, podle jakého klíče jim GA4 zobrazují konkrétní balík dat.
Podobné lámání hlavy s nastavením GA4 ale mnoha digitálním expertům poslouží alespoň jako lehká mentální rozcvička před jinou a zásadnější změnou, kterou Google chystá. Jde o jeho neustále odkládané ukončení podpory cookies třetích stran v prohlížeči Chrome. Dojít by k tomu mělo nejdříve během příštího roku. Stejně jako u GA4 ale platí, že jde o změnu, na kterou se vyplatí připravovat s předstihem.
-riv-