Volby do EP: Na sítích vede ANO, v médiích Starostové

úterý, 4. června 2024, 06:50 Aktuality, Výzkum MediaGuru

Podle projektu Mediální obraz mapujícího mediální pokrytí kandidátů do voleb do Evropského parlamentu v médiích nejvíc rezonují Starostové. 

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Z celkových 7 822 mediálních zmínek o kandidátech ve volbách do Evropského parlamentu v uplynulých 14 dnech jich nejvíce získaly Starostové a osobnosti pro Evropu (30,2 %), Česká pirátská strana (29,1 %), hnutí ANO (27,5 %), koalice Spolu (6,8 %), SPD a Trikolora (5,5 %) a také hnutí Přísaha a motoristé, které do voleb vede bývalý závodník Filip Turek (0,8 %). Vyplývá to z projektu Mediální obraz, pod nímž je podepsána společnost Mediaboard

Z pohledu typu médií se vedoucí šestice nejčastěji objevuje v online zdrojích, které například u koalice Spolu tvoří 79,2 % všech výstupů. Hnutí Ano se zase velmi často zmiňuje v rozhlase, který zaujímá dokonce čtvrtinu všech mediálních zmínek, což je oproti ostatním uskupením výrazně větší podíl. Nezanedbatelnou část výstupů tvoří u všech uskupení také podcasty, což je trend, který byl zřejmý už u prezidentských voleb a dále posiluje.

O šesti nejčastěji zmiňovaných uskupeních píše jako nejfrekventovanější zdroj iDnes.cz, u hnutí Ano vedou Novinky.cz. Častým zdrojem jsou parlamentnilisty.cz a metro.cz, u SPD a Trikolory pak vede svobodny-svet.cz. Většinu z Top 10 zdrojů tvoří online média, tištěná média zastupuje Právo, MF Dnes, Deník a Lidovky.

Na sociálních sítích vede v počtu zmínek opět hnutí ANO (53,1 %), které se v online prostoru tradičně prezentuje velmi výrazně. Na druhém místě je s 13,5 % SPD a Trikolora, třetí Starostové s 12,4 %. 

Z pohledu klíčových slov vede ODS, která se objevuje nejčastěji jak v souvislosti s hnutím Ano, tak koalicí Spolu a Starostů. Naopak u Přísahy a Motoristů je nejčastějším klíčovým slovem Evropa a také osoba lídra kandidátky Filipa Turka. U SPD pak z pohledu klíčových slov vede Evropa, Ukrajina a Rusko.

Projekt Mediální obraz poskytuje na webu v reálném čase přehled o mediálním pokrytí jednotlivých stran a hnutí kandidujících do Evropského parlamentu. V rámci metrik nabízí šest nejzmiňovanějších uskupení, to, s jakým sentimentem jsou prezentovaná, zmínky v jednotlivých typech médií i to, jak si strany a hnutí stojí na sociálních sítích. Součástí přehledu je také pořadí médií, která strany zmiňují nejčastěji, nejfrekventovanější klíčová slova i nejčtenější články. Veškerá data jsou uváděna v rozsahu posledních 14 dní a aktualizují se každých 20 minut.

-stk-