Využívanost televizoru k „netelevizním" aktivitám roste

pondělí, 24. června 2024, 06:55 TV, Výzkum MediaGuru

Se zvyšujícím se počtem televizorů připojených k internetu se zvyšuje i čas věnovaný na televizoru jiným aktivitám, než je sledování TV vysílání.

ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum, 2023, (2) ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, ostatní aktivity, 2023, ATS/den, CS 15+

ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum, 2023, (2) ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, ostatní aktivity, 2023, ATS/den, CS 15+

Televizor k jiným aktivitám, než je sledování televizních stanic, využívá jedna čtvrtina českých televizních diváků starších patnácti let. Konkrétně jde o více než 2 miliony lidí, přičemž před pěti lety jich bylo o půl milionu méně. Uvedla to společnost Atmedia s odkazem na data oficiální sledovanosti ATO-Nielsen. Podobně roste také čas, který těmto tzv. ostatním aktivitám věnují. Zatímco v roce 2019 jim denně věnovali v průměru 17 minut, v roce 2023 to bylo 30 minut.

Ostatní aktivity tak zvyšují celkový strávený čas před TV obrazovkami. Ten podle měření ATO-Nielsen loni představoval 4 hodiny a 10 minut (CS15+). Z toho na sledování TV stanic připadlo 3 hodiny a 39 minut. Na ostatní aktivity (sledování VOD či online videí, používání smart TV aplikací, poslech hudby, hraní her) připadá zmíněných 30 minut.

Roste počet TV připojených k internetu

Nárůst tzv. ostatních aktivit koreluje s tím, jak roste počet domácností, které mají doma televizor připojený k internetu. Zatímco v roce 2019 mělo televizi s internetem 31 % českých televizních domácností, v loňském roce to bylo 52 %. „Tím skokově narostl počet diváků, kteří mohou vedle televizních stanic sledovat na televizoru například také online videa, využívat placené VoD služby nebo videotéky IPTV operátorů, případně používat různé SmartTV aplikace nebo HbbTV,“ vysvětluje Pavel Müller, vedoucí výzkumu a marketingu Atmedia. Televizor má doma téměř 9 z 10 českých domácností (88 %).

K dalším tzv. ostatním aktivitám na televizoru patří rovněž například zrcadlení obrazovky mobilu na televizor, sledování videoobsahu z DVD, Blu-ray, USB a dalších zařízeních, poslech hudby nebo hraní her prostřednictvím herních konzolí připojených k televizoru.

Sledování TV vysílání dominuje

„V posledních letech sice roste využívání televizoru i k jiným aktivitám, ovšem čas trávený sledováním televizních stanic je více než sedmkrát delší,“ upozorňuje dále Müller. Více času na televizoru věnují sledování televizních stanic oproti jiným aktivitám televizní diváci všech věkových kategorií včetně těch nejmladších ve věku 15–34 let. V loňském roce celkově denně v průměru sledovalo televizní vysílání na TV obrazovkách 5,7 milionu českých televizních diváků starších 15 let.