Výzkum: Gen Z ztrácí zájem o české národní výběry

sobota, 15. června 2024, 06:25 Výzkum MediaGuru

Mladá generace Čechů, Gen Z, ztrácí zájem o české národní výběry a více fandí svému oblíbenému klubu, ukázal výzkum Ipsos pro 2score a Pragosport.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Výzkum agentury Ipsos realizovaný pro agentury 2Score a Pragosport ukázal, že nejmladší generace Čechů, tzv. Gen Z ztrácí zájem o české národní výběry a více fandí svému oblíbenému klubu. Jak ukazují získaná data, výrazně více pozornosti u nejmladších směřuje k zahraničním klubům či hvězdám.

„Zatímco v generaci Husákových dětí vidíme, že pětina z nich fandí především či dokonce výhradně svému oblíbenému klubu, u generace mladých lidí do 25 let je to téměř 40 %. To ukazuje, že jednotlivé národní asociace před sebou mají velkou výzvu” říká CEO agentury 2Score Svatopluk Smysl.

Lidé nad 44 let ve srovnání s mladšími generacemi výrazně více sledují cyklistiku, tenis, klasické lyžování či atletiku. Velký propad ale u mileniálů a generace Z zaznamenává i sledování hokeje a fotbalu. Holdují naopak e-sportům a pozornost si získává také biatlon či bojové sporty.

Zdroj: Ipsos, 2Score a Pragosport

Zdroj: Ipsos, 2Score a Pragosport

Zdroj: Ipsos, 2Score a Pragosport

Zdroj: Ipsos, 2Score a Pragosport

Velké rozdíly jsou také v překážkách, které generace Z odrazují od návštěvy sportovišť. „Téměř dvojnásobně ve srovnání s ostatními generacemi vnímají jako problém drahé vstupenky. Od návštěvy stadionů je také o 17 % častěji odrazuje také velká koncentrace lidí,” dodává Svatopluk Smysl.

Při sledování sportovních událostí očekává generace Z především zábavu a dobrou atmosféru. Naopak je pro ni výrazně méně důležité vítězství oblíbeného klubu či sportovce.

Postupně se také mění přístup k aktivnímu trávení volného času. Mladí Češi totiž začínají se sportem dříve, než tomu bylo u předchozích generací - konkrétně už před pátým rokem života. Klíčovou roli v jejich dalším přístupu k aktivnímu pohybu ale hraje první stupeň ZŠ. U generace Z je navíc patrné, že nemá problém změnit disciplínu, protože ji přestane bavit. Téměř 40 % Čechů ve věku 12 - 25 let totiž dělá jiný sport, než se kterým v raném věku začínali.

„U generace Z dominuje mezi sportovními aktivitami individuální posilování a fitness. Význam cyklistiky a plavání naopak klesá, byť stále patří mezi nejpopulárnější sportovní aktivity této generace. Podobně jako plavání a cyklistika, klesá i význam tenisu. Naopak popularita florbalu, basketbalu a bojových sportů roste, ” říká marketingový manažer agentury Pragosport Pavel Landa.

O průzkumu

  • Metoda: Computer Assisted Self Interviews (CASI)
  • Cílová skupina: 15-65 let, reprezentativní vzorke dle pohlaví, věku, regionu
  • Velikost vzorku: N = 800, n = 500 genZ, n = 300 ostatní generace(baby boomers, generace Y, X - každá n = 100)
  • Sběr dat: 14 krajů ČR, květen 2024
  • Témata: vztah k aktivnímu sportování, vztah ke sportovnímu fanouškovství, rodičovská sekce

-mav-