COMvergence: Největší mediálkou zůstává Knowlimits, sítí Omnicom
COMvergence aktualizovala žebříček mediálních agentur a sítí mediálních agentur podle reklamních objemů klientů za rok 2023.
Mediální agentura Knowlimits zůstává na čele žebříčku mediálních agentur v Česku podle tzv. billings (fakturované reklamní objemy) za rok 2023. Ukazuje to aktualizovaný žebříček COMvergence. Druhé místo v žebříčku jednotlivých agentur zaujala stejně jako loni OMD a dělené třetí místo patří agenturám PHD a Essence Mediacom. Z žebříčku nejsilnějších naopak vypadla Médea. Do šestice největších se ještě řadí Mindshare a Carat. Vyplývá to z aktualizovaného žebříčku, který má MediaGuru.cz k dispozici.
COMvergence udělila MediaGuru.cz souhlas s publikováním TOP 6 agentur a TOP 3 sítí mediálních agentur, proto nezveřejňujeme kompletní žebříčky.
TOP 6 mediálních agentur za rok 2023
pořadí | agentura | vlastník | billings 2023 (mil. USD) | podíl na trhu (%) | meziroční růst (%) | podíl digitálních médií (%) |
1. | Knowlimits | lokální | 192 | 13,3% | +1,3% | 33% |
2. | OMD | Omnicom Media Group | 151 | 10,4% | +14,6% | 23% |
3. | PHD | Omnicom Media Group | 119 | 8,2% | +12,1% | 39% |
3. | Essence Mediacom | GroupM | 119 | 8,2% | +25,1% | 32% |
5. | Mindshare | GroupM | 68 | 4,7% | -6,7% | 21% |
5. | Carat | Dentsu | 68 | 4,7% | +33,9% | 37% |
Z pohledu sítí zůstává nejsilnější Omnicom Media Group (agentury OMD, PHD a Hearts & Science) s meziročním 14% nárůstem. Druhou největší je podle žebříčku GroupM (Essence Mediacom, Mindshare, Wavemaker, mSix & Partners) a třetí v pořadí je stejně jako před rokem Publicis Media (Starcom, Zenith, Spark Foundry, Razor).
TOP 3 sítě mediálních agentur za rok 2023
pořadí | síť agentur | billings 2023 (mil. USD) | podíl na trhu (%) | meziroční růst (%) | podíl digitálních médií (%) |
1. | Omnicom Media Group | 290 | 20,0% | +14,0% | 31% |
2. | GroupM | 246 | 16,9% | +5,9% | 30% |
3. | Publicis Media | 134 | 9,2% | +14,9% | 39% |
Celkový fakturovaný objem uskutečněný 22 mediálními agenturami na českém trhu dosáhl podle COMvergence v roce 2023 výše 1,2 miliardy USD (+6 % vs. 2022). Trh tvoří 19 nadnárodních agentur a tři lokální agentury (Knowlimits, Mindsquared, Médea). Souhrnný podíl všech mediálních agentur na trhu s reklamou je 81 %. Podíl digitálních médií na celkových fakturacích měl v roce 2023 představovat 31 %.
Žebříčky jsou kalkulovány na základě fakturace klientům, jejichž investice do reklamy v médiích je vyšší než 100 tis. USD (cca 2,5 mil. Kč). To v zásadě odpovídá 500 největším zadavatelům reklamy. Podíly se počítají v rámci celého trhu prodeje s reklamou (nejen mediální agentury). Čisté odhadované údaje o výdajích na offline média vycházejí z monitoringu Nielsen za rok 2023, na který COMvergence aplikuje 82% snížení napříč všemi médii. Údaje o investicích do digitálních médií jsou založeny na vlastním výzkumu a odhadech COMvergence, které spočívají v použití digitálních podílů v rámci kategorie / klient. Tato procenta se každý rok upravují podle informací poskytnutých od jednotlivých agentur.
Přesuny mediálních rozpočtů oznámené během 2. pololetí 2023 ovlivní fakturační údaje za rok 2024. Výjimku tvoří ty, které vstoupily v platnost před koncem roku 2023.
-mav-
Pozn.: Server MediaGuru.cz provozuje mediální agentura PHD, která je součástí Omnicom Media Group