DVTV celoplošně v DVB-T2: Co se musí změnit?

čtvrtek, 1. srpna 2024, 07:40 TV Lukáš Polák

Projekt novinářů bývalého týmu relace Události, komentáře oslavil na přelomu května a června své desáté narozeniny. Nyní chystá DVTV pravděpodobně nejzásadnější krok své existence.

Ukázka z vysílání DVTV Extra ve službě Magenta TV. Repro: DVTV Extra

Ukázka z vysílání DVTV Extra ve službě Magenta TV. Repro: DVTV Extra

Internetová televize DVTV oslavila na přelomu května a června své desáté narozeniny. Deset let přináší online platforma reprezentovaná tvářemi Daniely Drtinové a Martina Veselovského (a v minulosti i dalších známých postav české novinařiny) rozhovory s postavami domácí politiky, společenského života, kultury, odborníky z oblasti zdravotnictví, ale například i influencery. Do konce roku 2022, kdy se DVTV mohla spolehnout na zázemí mediálního domu Economia, byly její pořady dostupné zdarma, poté však přišel zásadní zlom. Od roku 2023 vidí obsah internetové televize v kompletní podobě pouze předplatitelé, volně jsou pouze ochutnávky.

Na konci října roku 2023 spustila DVTV vlastní televizní stanici s dodatkem Extra, prozatím pouze v nabídce placené služby Magenta TV operátora T-Mobile. DVTV Extra funguje jako místo, kde diváci najdou, stejně jako například na YouTube, volně dostupné části rozhovorů, které slouží prakticky jako lákadlo k předplatnému DVTV. Aby toho nebylo málo, interview, ve kterých se střídá Drtinová s Veselovským, jsou doplněna pořady řady tvůrců, kteří svůj obsah také vytvářejí pro online svět. Jak potvrdila Daniela Drtinová ve druhé polovině června pro pořad Newsroom ČT24, jednání s dalšími operátory o zařazení tohoto programu probíhají.

DVTV a youtubeři? Pro DVB-T2 to nebude stačit

Přesto, že internetová televize už má za sebou po desetileté existenci celou řadu milníků, tím jedním z nejzásadnějších bude právě vstup do celoplošného pozemního vysílání DVB-T2. Potřebnou licenci získala stanice DVTV Extra ve druhé polovině června a s jejím šířením počítá operátor České Radiokomunikace. Lze tak předpokládat, že program obsadí programovou pozici Test-3, aby zbylé dvě mohly zůstat pro další připravované projekty a nebyla tak narušena hierarchie řazení. ČRA už dříve oznámily, že kapacita celoplošných sítí je v tuto chvíli vyprodaná.

Tým okolo Daniely Drtinové a Martina Veselovského má ale před sebou naprosto zásadní úkol. V podobě, v jaké v současné době DVTV Extra vysílá, nemůže do pozemního vysílání vstoupit. Zákazníkům T-Mobilu nabízí v tuto chvíli nepřetržitý proud ochutnávek rozhovorů DVTV a obsahu od youtuberů, který ale může působit poněkud náhodně. V IPTV má divák výhodu, že se může kdykoliv ke kterémukoliv vysílanému formátu vrátit, zastavit si ho, přetočit, přeskočit a případně znovu přehrát. V pozemní distribuci toto nefunguje, nemá-li daná stanice HbbTV. To vyžaduje u diváka připojeni jeho televizoru nebo set-top boxu (s podporou červeného tlačítka) k internetu.

Grafika, upoutávky, reklamy a... dramaturgie

Daniela Drtinová, Martin Veselovský, Jan Rozkošný a další, kteří obsah internetová platformy dennodenně tvoří, jsou zkušení televizáci. Mají letité zkušenosti z České televize (a nejen odtud). Moc dobře vědí, jak se televize dělá, a jak k ní poutavou formou diváka přilákat. DVTV Extra ve stávající podobě tak berme spíše jako určitou laboratoř, kde si tým vyzkouší, jak vše funguje.

Co bude „nová DVTV“ v celoplošném pozemním vysílání potřebovat, je jasné. Divák musí mít jednoznačně pocit, že sleduje dobře namazaný stroj, který bude tvořit nejen kvalitní obsah, ale také jeho programová struktura, upoutávky, předěly a například i reklamní bloky. Komerční přestávky už se ostatně na DVTV Extra vysílají nyní mezi jednotlivými pořady. Podle zjištění MediaGuru.cz tu konkrétně přesně v tomto pořadí rotují spoty firem: Renault, KFC, Hornbach, Chanel a Stargaze. Posledně jmenovaná přitom vytvořila pro DVTV její internetový portál a placenou bránu.

Ceny za distribuci celoplošného signálu

Dávno jsou pryč doby, kdy za celoplošné pozemní televizní vysílání platily jednotné ceny. To je ostatně i důvod, proč, když pátráte v tomto směru po oficiálních materiálech Českých Radiokomunikací, na jejich webu je nenajdete. Cenu za distribuci signálu ovlivňuje nejen šíření samotného kanálu, ale i doplňkové služby, jako je například hybridní vysílání HbbTV, elektronický programový průvodce (EPG), prostorový zvuk 5.1 a další. Záleží také na tom, zdali je daná stanice šířena ve standardním rozlišení, případně formátu HD nebo zdali je kanál součástí nějaké mediální skupiny a daná firma tak šíří například i jednotlivé žánrové klony a na stole je nijak překvapivě množstevní sleva.

ČRA už navíc nejsou řadu let jediným operátorem celoplošného televizního vysílání u nás. Na tomto poli jim konkuruje společnost Digital Broadcasting, které se v minulosti podařilo získat pro svůj DVB-T2 multiplex 24 programy mediální skupiny Nova (vyjma Novy Cinema). Zajímavostí je, že v této síti je vlajkový program Novy k dispozici s viditelně vyšší obrazovou kvalitou (při stejném rozlišení) než právě v síti ČRA. Zmínit můžeme i nedávný start bezplatného kanálu Sporty TV, který se sice doposud neobjevil například na satelitu, protože podle výkonného ředitele Jana Smíška byla tato platforma pro nový projekt drahá, ale na druhou stranu stejná televize nemá problém vysílat jako jeden z mála komerčních programů celoplošně ve vysokém rozlišení.