Generace alfa dá v reklamě méně na celebrity a sportovce

pondělí, 15. července 2024, 14:15 Marketing, Výzkum MediaGuru

Technická zdatnost generace alfa představuje pro značky novou výzvu. Celebrity a sportovci v reklamě je oslovují méně než tvůrci obsahu. 

Zdroj: Freepik

Zdroj: Freepik

Děti narozené po roce 2010 sice ještě nepředstavují nezávislou kupní sílu, nicméně již projevují vyšší technickou zdatnost než starší generace. Generace alfa navíc neklade příliš velký důraz na celebrity a sportovce. Mnohem více si cení tvůrců obsahu a influencerů. Vyplývá to ze studie, kterou na vzorku 3 474 respondentů vytvořily agentury Razorfish a GWI

Generace alfa se vyznačuje velmi snadným přístupem k technologiím a mediálnímu ekosystému, což u ní podněcuje širokou škálu zájmů a touhu po znalostech. Zároveň jsou však současné děti mnohem odolnější vůči obvyklým marketingovým strategiím – jen 14 % dotázaných si vybralo značku na základě jejího propojení s celebritou, pětina respondentů tak učinilo kvůli „opravdu skvělým reklamám“ a pouze 21 % pohlíží na sportovce a celebrity jako na své vzory. Zvlášť nízké mínění mají „o lidech z televize“, lidech, kteří jsou součástí zpravodajství a nejméně důvěryhodní jim připadají náboženští vůdci

Naopak více důvěry vkládají do tvůrců obsahu (36 %), zejména těch, kteří svou aktivitou pomáhají druhým (87 %) a těm, kteří ukazují realitu, nikoliv dokonalost (86 %). V oblibě mají rychlý, snadno stravitelný a zábavný obsah.

Prim u generace alfa hrají také videa s různými radami, návody či DIY nápady.  Až 86 % by uvítalo, kdyby jim jejich oblíbené značky pomáhaly dozvědět se více o více, které je zajímají, a 81 % má rádo značky, díky nimž se cítí být součástí komunity. Od značek alfisté očekávají oboustranně výhodný vztah. Ocenili by hry a aplikace, které je naučí užitečné dovednosti (53 %), zábavné soutěže (39 %) či návody (37 %).

Zdroj: Generation Alpha (Razorfish & GWI)

Zdroj: Generation Alpha (Razorfish & GWI)

Oblibě se u generace alfa těší zejména technologické společnosti a značky, které jsou inspirativní a podporují kreativitu. V čele stojí Nike, Apple, Adidas, Lego nebo Samsung – pro srovnání u generace Z vedly v průzkumu z roku 2012 značky jako McDonald’s, M&M’s, Oreo, Doritos a Wii.

Zdroj: Generation Alpha (Razorfish & GWI)

Zdroj: Generation Alpha (Razorfish & GWI)

Děti dnes tráví s technologiemi velké množství času. Až 90 % z nich vlastní smartphone, 73 % laptop, 69 % herní konzoli, 64 % tablet a 33 % chytré hodinky. Při brouzdání internetem více než polovina (59 %) vyhledává, co je cool a trendy, 58 % informace o značkách, 56 % o technologických produktech. I tak však objevují nové značky nejčastěji v kamenných obchodech a nákupních centrech. 

Většina rodičů (66 %) dětí z generace alfa se domnívá, že jejich potomci myslí mnohem nezávisleji než oni v jejich věku, 61 % je toho názoru, že se učí efektivněji a 60 % vidí, že mají více zájmů. Jen 15 % alf se chce učit, protože chtějí být nejlepší, naopak více než třetina (35 %) tak činí, protože je vzrušující objevovat věci, které dosud neznali. Většina současných dětí se navíc nebojí chybovat – 63 % z nich věří, že chyba je součást učení. K učení využívají již zmíněný videobsah, kamarády, rodinu, učitele nebo také umělou inteligenci, která v preferencích předběhla dokonce knihy. 

„Generace alfa oceňuje rychlé tipy, zkratky a užitečné poznatky,“ píše se ve studii. „Marketéři tak musí reflektovat tento způsob myšlení a zajistit, aby komunikace značky byla servírována prostřednictvím praktického obsahu, který upoutá pozornost a naplní touhu po rychlých a užitečných znalostech,“ dodává. 

-stk-