Knihy se nejvíc nakupují v kamenných prodejnách, online je druhý
Výzkumná agentura MNForce zjišťovala, jak se liší trendy spojené s nákupem a čtením knih v Česku a na Slovensku.
Nadpoloviční většina Čechů (52 %) nakupuje knihy stále v klasických knihkupectvích. Online prodejci s knihami jsou druhou nejvyužívanější možností nákupu knih a volí ji téměř třetina Čechů (31 %). Ukazuje to výzkum MNForce pro MediaGuru.cz, který srovnával nákup a čtenost knih (tištěných, elektronických i audioknih) v Česku a na Slovensku.
Ze srovnání vyplynulo, že čtenáři na Slovensku kupují více než Češi knihy v knihkupectví (57 %) a ve srovnání s českými čtenáři méně nakupují knihy na e-shopech (24 %). Ve srovnání se Slovenskem je v Česku také silnější tradice antikvariátů a bazarů, kde knihy pořizuje pětina populace (21 %), zatímco na Slovensku 14 %. Způsoby dalšího pořizování knih nebo elektronických knih jsou podobné.
Z výzkumu dále vyplynulo, že trendy ve čtenosti tištěných knih, poslechu audioknih a čtenosti elektronických knih jsou v obou zemích srovnatelné. Stále převládá čtenost tištěných knih s tím, že v průměru přečtou v obou zemích čtenáři ročně do jedné knihy (v Česku 38 %, na Slovensku 39 %), dvě až pět knih přečte 34 % Čechů a 36 % Slováků . Průměrný počet přečtených elektronických knih se v obou zemích nejčastěji pohybuje na úrovni do jedné knihy ročně (cca 80 % v obou zemích) a stejné je to i s poslechem audioknih (do jedné ročně 80 %).
K nejoblíbenějším knižním žánrům patří detektivky a thrillery, které se těší větší oblibě v Česku (37 %) než na Slovensku (31 %). I u našich východních sousedů ale patří k nejvyhledávanějšímu žánru. Následují romantické příběhy, dobrodružné a historické.
V obou zemích také lidé vynakládají srovnatelné finanční objemy na nákup knih. Nejčastěji je to měsíčně v průměru 100 Kč (5 euro na Slovensku), zhruba pětina populace vynaloží na nákup knih měsíčně v průměru 100 až 300 Kč. Třetina Čechů i Slováků kupuje knih méně než jednou za půl roku. Nejčastěji tak činí na doporučení přátel (41 % v Česku, 37 % na Slovensku), podle recenzí na internetu (35 % ČR, 32 % SK), a srovnatelně na základě informací na sociálních sítích a doporučení prodejců knih.
O průzkumu
Průzkum provedla agentura MNForce metodou online dotazníkového šetření (CAWI) na reprezentativním vzorku 1000 + 1000 respondentů starších 18 let v Česku a na Slovensku v červnu 2024.
Výzkumná agentura MNForce vznikla v roce 2011 a působí v Česku, na Slovensku, Rakousku a nejnověji v Polsku, kam v uplynulých týdnech expandovala. Provozuje vlastní výzkumné online panely, síť tazatelů a call centrum a realizuje marketingové a sociologické průzkumy. Je členem výzkumných asociací ESOMAR a DGOF.
-mav-