Konec cookies urychlí nástup hyperpersonalizace

čtvrtek, 18. července 2024, 07:05 Internet & Mobil MediaGuru

Konec podpory cookies třetích stran otevře cestu pro hypersonalizaci spočívající v přizpůsobení obsahu a nabídek na základě podrobných a přesných dat o zákaznících, myslí si Břetislav Strnad.

Břetislav Strnad, zdroj: Webkomplet

Břetislav Strnad, zdroj: Webkomplet

V digitálním světě se blíží konec jedné éry. Google a další hlavní hráči v technologickém průmyslu plánují postupně ukončit podporu cookies třetích stran. Tento krok přinutí firmy změnit svůj přístup ke komunikaci se zákazníky, včetně těch potenciálních. Co nás čeká v nové éře bez cookies? Podle Břetislava Strnada, majitele firmy Webkomplet, která stojí za nástrojem Boldem, spočívá odpověď v důslednější práci s vlastními daty, což povede k automatizaci a především k hyperpersonalizaci.

„Firmy si roky užívaly možnosti reklamních náletů, ať už to bylo přes bannery, newslettery či jinou formu reklamy. S blížícím se koncem cookies se však otevírají nové, doposud nevyužívané možnosti, které budou zásadní pro obě strany. Společnosti se tak budou moct více seznámit s vlastními zákazníky a pochopit jejich chování. Na oplátku jim nabídnou přesně to, co hledají,” říká Břetislav Strnad.

Co umožní hyperpersonalizace?

Hyperpersonalizace znamená přizpůsobení obsahu a nabídek na základě podrobných a přesných dat o zákaznících. Tato strategie jde mnohem dál než tradiční personalizace, která se mohla spoléhat na obecné segmentace trhu. Jde o úroveň komunikace prakticky jeden na jednoho, tedy mezi prodejcem a zákazníkem. Společnosti, které nabízí své produkty či služby přes internet, budou místo cookies zaznamenávat tzv. vlastní události, které jim pomohou k lepšímu pochopení budoucího či stávajícího zákazníka. Dnes se už nemusí každým uživatelem probírat zvlášť. Manuální tvorba personalizovaných sdělení by pro každého podnikatele či marketingový tým představovala neúnosnou zátěž. K tomu pomohou inteligentní scénáře, které si postupně nastaví každý sám.

„Nebavíme se však o nastavení scénářů pro zapomenuté košíky v e-shopech, ale o mnohem podrobnější analýze celé cesty zákazníka, na kterou mohou firmy reagovat automatizovaně. Při správně nastavených scénářích tak zákazník může mít pocit, že se s ním baví opravdu člověk, nikoliv automatizovaný skript,” vysvětluje Břetislav Strnad, jak se bude komunikovat v blízké době. Důvodem je také udržení konkurenceschopnosti, v níž bude hyperpersonalizace hrát klíčovou roli.

E-mailing nahradí CDP

Otázkou však zůstává, jak shromažďovat vlastní data či události v menších společnostech a projektech. Základní automatizaci již dnes zvládají i nástroje určené pro e-mailing, ale ty vycházejí pouze z kontaktních údajů či základních záznamů z e-shopu. Pro detailnější pochopení uživatelů jakýchkoliv online projektů je pak potřeba nasadit pokročilejší nástroje, jako jsou tzv. CDP neboli customer data platforms. Ty se dnes postupně, třeba i za přispění nástroje Boldem, začínají otevírat také společnostem, které nepatří mezi ty největší. Postupně tak nahradí standardní e-mailové nástroje, které byly dosud základem digitální komunikace.

„CDP se ukáže jako nepostradatelný nástroj pro společnosti, které nemusí být nutně korporacemi, ale zpracovávají velké objemy dat nebo obsluhují mnoho zákazníků či návštěvníků na svých webových stránkách a aplikacích. Také my jsme pochopili, že bylo nutné najít řešení, které bude vyhovovat i těmto firmám a zajistí, že doba a zdroje investované do jeho nastavení a implementace se rychle zaplatí, bez nutnosti investovat do drahých alternativ,” uzavírá Břetislav Strnad.