Mladí při vyhledávání stále častěji spoléhají na sociální sítě

středa, 17. července 2024, 14:00 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Mezi generací Z a X došlo k poklesu vyhledávání prostřednictvím Googlu  o 25 %, ukazuje průzkum Forbes Advisor. 

Zdroj: Freepik

Zdroj: Freepik

Chování internetových uživatelů se mění. Při vyhledávání informací hraje dosud dominantní Google čím dál menší roli, a to zejména u mladší generace, která v tomto ohledu raději spoléhá na sociální sítě. Mezi generací Z a generací X došlo k poklesu vyhledávání na Googlu až o 25 %. Vyplývá to z průzkumu, který na vzorku dvou tisíc respondentů realizoval Forbes Advisor a americká výzkumná agentura Talker Research

Sociální sítě se tak posouvají z platforem propojujících jednotlivce k novým nástrojům pro vyhledávání či nakupování. Až 24 % dotázaných je pro vyhledávání využívá jako primární zdroj a 13 % přes ně nakupuje. Popsané trendy navíc sílí u mladších generací – u generace Z využívá sociální sítě pro vyhledávání informací 46 %, u mileniálů je to 35 %, u generace X jen 18 %

Značky vyhledává přes vyhledávače typu Google stále 84 % dotázaných, u mladých je to však jen 64 %. Až desetina respondentů začíná svou cestu za novou značkou na sociálních sítích a přes vyhledávač si pak hledají dodatečné informace. Nejčastěji se tak chová generace Z (21 %) a mileniálové (14 %). Pouze sociální sítě za tímto účelem využívají 4 % dotázaných, v generaci Z 11 %. 

Více než polovina dotázaných (57 %) vyhledává informace – od restaurací po fotbalové výsledky – na YouTube. Na Facebooku se tak chová 56 % respondentů, na TikToku 38 % a na Instagramu 36 %. 

O firmách lidé informace vyhledávají na TikToku častěji než na Instagramu. Přes videa tam hledají nové produkty i služby, přičemž nejvyhledávanější kategorií je vlasová kosmetika a make-up (17 %), recepty a jídlo (16 %) a nápady na dárky (15 %). Z generace Z tuto původem čínskou sociální síť využívá k získávání informací o vlasech a líčení či dárcích až 40 % dotázaných. Dále na ni mladí rádi hledají i kategorii well-beingu a fitness.  

Na Instagramu představují nejpopulárnější kategorii ve vyhledávání módní značky, na Facebooku jsou to zprávy a aktuální události a také recepty, v Googlu hrají prim restaurace a bary, které si tak hledá 81 % dotázaných, místní služby (77 %), včetně autoopraven a čistíren, a elektronika (71 %). 

Kromě posunu ve vyhledávání se mění i využívání mobilních telefonů. Jako hlavní přístup k internetu je používá třetina dotázaných, kteří jsou jen příležitostně online i na laptopech nebo desktopech. Generace Z na svá chytrá mobilní zařízení spoléhá ještě více (40 %) než průměr. 

-stk-