Second-hand táhne, v módě i dalších oblastech

úterý, 6. srpna 2024, 07:10 Retail, Výzkum, Udržitelnost MediaGuru

Jen loni zakoupilo módní kousky z druhé roky až 63 % spotřebitelů. Čím dál více značek uvažuje o re-commerce. 

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

V letošním roce plánují spotřebitelé podle nejnovějšího Resale Reportu společnosti ThredUp zakoupit v průměru o 7 % méně módních kousků za plnou cenu než loni. Více než polovina spotřebitelů (55 %) uvádí, že pokud se nezlepší jejich ekonomická situace, budou nakupovat spíše secondhand módu. Minulý rok pocházely dva z pěti zakoupených kousků oblečení z druhé ruky. Koupilo je 52 % spotřebitelů, z řad generace Z a mileniálů dokonce 65 %. Zájem o použité zboží však neroste jen u módy, lidé tak čím dál více nakupují i knihy, hračky, mobilní telefony nebo domácí spotřebiče. Důraz se tak více klade na jejich opravy. 

Ze zmíněného Resale Reportu vyplývá, že prodej módy z druhé roky rostl loni 15x rychleji než zbytek oděvního sektoru. Do roku 2028 by měl secondhand dosáhnout hodnoty 350 miliard dolarů a poroste 6,4x rychleji než zbytek trhu. 

Zdroj: Resale Report, ThredUp

Zdroj: Resale Report, ThredUp

Zajímavé je, že se zvyšuje i prodej secondhand módy na internetu – až 63 % spotřebitelů, kteří se rozhodli pro kousky z druhé ruky, je koupilo online, u generace Z a mileniálů to bylo 71 %. Růst online prodeje použité módy se loni zrychlil o 23 % a do příštího roku by měl tvořit už polovinu z celkových prodejů. V následujících pěti letech se jeho objem více než zpětinásobí. 

Potenciál re-commerce vnímá čím dál více značek. Počet těch, které začínají být v secondhand prodeji aktivní, meziročně vzrostl o 31 %. Jen loni přibyly značky jako H&M, Tomu, Kate Spade nebo American Eagle. Téměř tři čtvrtiny firem (74 %), které zatím nošené zboží neprodávají, o tom uvažuje. 

Zdroj: Resale Report, ThredUp

Zdroj: Resale Report, ThredUp

90 % firem, které své nošené zboží dál obchodují, uvádí, že se jejich zákazníci do prodeje zapojilo, což je o 4pb. více než v roce 2022. U 62 % jejich zákazníkům leží na srdci udržitelnost a 38 % tak činí proto, aby dosáhlo na luxusnější značky. 

Second-hand ale není jen o módě

Kromě módy se daří prodeji z druhé ruky i dalším oblastem. Podle zprávy DeliveryX Top1000 Europe 2023 rostl loni re-commerce 16x rychleji než tradiční retail. Například českému Knihobotu, jehož tržby loni přesáhly 300 milionů korun, se pod názvem Bookbot daří i v Rakousku a Německu. Nedávno se také propojil s jinou re-commerce značkou Swappie, zaměřující se na repasované iPhony, a společně vytvořily místo, kde mohou lidé odevzdat svůj použitý telefon. V Praze funguje od loňského roku také O-shop, který nabízí elektroniku vrácenou zákazníky z e-shopů. Zboží vždy před vrácením do prodeje testují profesionálové z Opravárny

Roste zájem o opravy 

Kromě secondhand zboží však roste zájem i o opravy, a to i v důsledku nových pravidel EU, podle nichž je povinností výrobců zajistit náhradní díly pro elektrozařízení po dobu až deseti let a přibalit k novým výrobkům i návod na opravu. Za tímto účelem vznikl i projekt Naučíme vás to opravit, jehož cílem je motivovat ke studiu žáky devátých tříd, přivést je ke studiu na odborných školách a vychovat mladou generaci manuálně zručných a teoreticky vzdělaných opravářů elektrospotřebičů. „V loňském roce jsme zaznamenali nárůst přihlášek o 13 procent oproti předchozímu roku, u oborů, kam je náš projekt zařazen. Tento trend se projevuje nejen v počtu uchazečů, ale i v zájmu ze strany potenciálních zaměstnavatelů,“ přibližuje Radek Hacaperka, generální ředitel sdružení výrobců elektrospotřebičů APPLiA CZ a autor projektu Naučíme vás to opravit, a dodává: „S rostoucí potřebou oprav a údržby spotřebičů očekáváme, že poptávka po kvalifikovaných opravářích bude i v příštích letech nadále růst.“

Opravy elektrozařízení ukazují, jak důležitou roli hraje v oblasti udržitelnějšího chování stát. Podle reportu ThredUp se téměř polovina spotřebitelů (42 %) domnívá, že právě vláda by měla uskutečňovat legislativní kroky k podpoře udržitelných značky. Podle respondentů by například mohl být prodej secondhand výrobků osvobozen od daní (65 %), nebo by mohl stát podporovat inovace a investice do udržitelnosti různými dotacemi (52 %). 

-stk-