Většina mladých chce, aby firmy dělaly v udržitelnosti víc

sobota, 7. září 2024, 07:45 Udržitelnost, Výzkum, Marketing MediaGuru

Až 69 % mladých z generace Z se domnívá, že by firmy mohly a měly dělat více, aby spotřebitelům umožnily činit udržitelnější nákupní rozhodnutí, vyplývá z průzkumu Deloitte.

Zdroj: Unsplash

Zdroj: Unsplash

Fast fashion neboli rychlé módě se vyhýbá 37 % české generace Z a 33 % tuzemských mileniálů. Svůj dopad na životní prostředí se snaží aktivně minimalizovat přibližně 70 % mladých v Česku. Více než dvě třetiny z nich si také myslí, že by měly firmy v oblasti udržitelnosti dělat více, vyplývá z průzkumu poradenské a technologické společnosti Deloitte.

Až 39 % českých mileniálů a 45 % příslušníků tuzemské generace Z uvedlo, že v posledním měsíci pociťovalo obavy či úzkost ze změny klimatu. V zahraničí to přitom bylo u Gen Z o 17 % více, u mileniálů dokonce o 20 %. Svůj dopad na životní prostředí se snaží aktivně minimalizovat 71 % tuzemských zástupců generace Z, zatímco ve světě to je o dvě procenta více - 73 %. Větší rozdíl je při pohledu na mileniály. U těch českých to bylo 68 %, zatímco ve světě o téměř 10 % více – konkrétně 77 %.

Zodpovědný spotřebitelský přístup mladých Čechů a Češek nejčastěji spočívá ve vyhýbání se fast fashion řetězcům, které podle vědců patří spolu s ropnými a těžebními společnostmi k největším viníkům změn klimatu. Rychlou módu nenakupuje 37 % české generace Z spolu s 33 % milenálů, a více než 13 % obou generací to plánuje. Na dalších příčkách respondenti uvedli omezování letecké dopravy, zjišťování ekologického dopadu zboží před jeho nákupem, konzumace vegetariánské a veganské stravy nebo nákup elektromobilu

„Mladí lidé vnímají vliv kolektivního dopadu prostřednictvím své osobní odpovědnosti. Například odmítnutím fast fashion průmyslu a dalšími udržitelnými rozhodnutími jakožto spotřebitelé motivují firmy k pozitivním změnám,“ říká Klára Jahnová, koordinátorka pro naplňování cílů v oblasti klimatu v poradenské a technologické společnosti Deloitte.

Roste tlak na firmy i vlády

Mladí se také domnívají, že by firmy mohly a měly dělat více, aby spotřebitelům umožnily činit udržitelnější nákupní rozhodnutí. Tohoto názoru  je 69 % z řad generace Z, ve světě pak 79 %. U tuzemských mileniálů je to 67 procent, zatímco v zahraničí 81 %. 

„Data odpovídají i našemu nedávnému průzkumu, který byl zaměřený na udržitelnost dodavatelských řetězců. Podle něj 77 % firem ve střední Evropě zaznamenalo konkrétní preference zákazníků nebo tržní trendy, které naznačují rostoucí poptávku po udržitelných produktech, službách nebo dodavatelských řetězcích. Jinými slovy – poptávka po udržitelnosti roste a čím dál více se bude příštup českých zákazníků blížit těm západním, zejména u mladých generací,“ říká expert Deloitte na udržitelnost David Mejsnar.

Vlády by měly hrát pod 59 % české generace Z (v zahraničí 77 %) a 55 % tuzemských mileniálů (79 % globálně) větší roli v tlaku na firmy v tom, aby se zabývaly změnou klimatu. 

„K udržitelnosti a k větší zodpovědnosti budou firmy čím dál více tlačeny nejen zákazníky, ale také investory, bankami nebo evropskými a vládními regulacemi, což už se začíná dít,” dodává David Mejsnar

Průzkum Deloitte Gen Z and Millennials 2024 obsahuje odpovědi 500 respondentů z České republiky (300 respondentů Gen Z a 200 respondentů z generace mileniálů), které doplňují globální průzkum, kterého se dohromady účastnilo 22 841 respondentů (14 468 Gen Z a 8 373 mileniálů) ze 44 zemí napříč Severní Amerikou, Latinskou Amerikou, západní Evropou, východní Evropou, Středním východem, Afrikou a Asii. Průzkum se uskutečnil od listopadu 2023 do března 2024.

-stk-