Ze značek obchodů oblečení vedou H&M, C&A a New Yorker

pondělí, 22. července 2024, 06:55 Retail, Výzkum MediaGuru

Nejznámějšími obchody s oblečením jsou v Česku prodejci H&M, C&A a New Yorker, ukázal reprezentativní výzkum ResSolution Group.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Lidé, kteří nakupují oblečení alespoň někdy, nejčastěji uvádějí z prodejců oblečení značku H&M (81 %). Necelé čtyři pětiny (78 %) znají C&A a tři čtvrtiny znají New Yorker. Vyplývá to z průzkumu ResSolution Group pro MediaGuru.cz, který se uskutečnil na reprezentativním vzorku Českého národního panelu. 

Zmíněná trojice se také objevuje mezi obchody, ve kterých Češi oblečení nejčastěji nakupují.  Z respondentů, kteří alespoň někdy nakupují oblečení a znají alespoň jeden z dotazovaných obchodů, jich přes dvě pětiny (42 %) někdy nakupuje v C&A a H&M. Zhruba třetina (34 %) někdy nakupuje v New Yorkeru. Více než čtvrtina (28 %) někdy nakoupí v F&F Tesco a zhruba pětina (19 %) v Reserved.

Několikrát za měsíc nakupuje oblečení 5 % respondentů. Okolo pětiny (21 %) dotázaných ho kupuje zhruba jednou za měsíc. Přibližně třetina (34 %) respondentů nakupuje oblečení zhruba jedenkrát za čtvrt roku, méně než pětina (17 %) pak zhruba jednou za půl roku. Ženy nakupují oblečení častěji než muži. 

Z průzkumu dále vyplynulo, že obchod Zalando zná 70 % dotázaných. Okolo tří pětin zná F&F Tesco, Marks & Spencer a About You. Okolo poloviny respondentů zná Zoot, Reserved, Zaru a Lindex. Značku Gate zná přes dvě pětiny (44 %) a obchody Esprit a Answear více než třetina dotázaných. 

Ženy znají častěji než muži všechny dotazované obchody. Znalost obchodů Pull & Bear, Bershka, Celio, Mohito, Stradivarius, About You, Mango, Answear, New Yorker, Gate, H&M, Zalando a Lindex roste s klesajícím věkem respondentů. Všechny obchody jsou méně známé pro respondenty ve věku 55 a více. Všechny obchody znají častěji lidé z velkých měst než menších obcí. Znalost většiny obchodů také roste s rostoucím vzděláním dotázaných.

Zdroj: ResSolution Group

Zdroj: ResSolution Group

Více než polovina (55 %) dotázaných, kteří někdy nakupují oblečení, ho nakupuje v kamenných prodejnách s módou, kde se nachází výběr z mnoha značek. Dvě pětiny dotázaných respondentů nakupuje oblečení v kamenných prodejnách konkrétní módní značky, necelé dvě pětiny (37 %) pak v internetových obchodech s módou, kde se nachází výběr z mnoha značek. Internetové obchody konkrétních módních značek k nákupu oblečení využívá 29 % dotázaných. Zhruba čtvrtina (24 %) nakupuje na čínských internetových tržištích a e-shopech (např. Shein, Temu apod.). Na internetových obchodních portálech a sociálních sítích a v internetovém či kamenném secondhandu s oblečením nakupuje oblečení po zhruba pětině (21 %) dotázaných. 

Ženy častěji než muži nakupují oblečení v secondhandu a na čínských e-shopech. Muži častěji využívají kamenné prodejny, kde se nachází výběr z mnoha značek. S klesajícím věkem roste podíl těch, kteří nákupy oblečení řeší v e-shopech s módou více značek, na internetových obchodních portálech a sociálních sítích, v kamenných prodejnách konkrétních módních značek.

Zdroj: ResSolution Group

Zdroj: ResSolution Group

Respondenti, kteří alespoň občas nakupují, tak nejčastěji činí proto, že zrovna shánějí něco konkrétního – 90 % jich uvedlo, že za tímto účelem navštíví nějaký obchod s módou. Téměř dvě třetiny (64 %) nakupují, když mají k dispozici nějaké zvýhodnění (např. slevový kupon či kód nebo dopravu zdarma). Přes tři pětiny (62 %) se vrhají do nakupování, když začne výprodej. Zhruba tři pětiny (59 %) si něco koupí, když na obchod náhodou narazí a zaujme je nějaké zboží (např. ve výloze, v příspěvku obchodu na sociálních sítích). Když si chce udělat radost nebo zvednout náladu, nakupuje 56 % dotázaných. Skoro polovina (46 %) oblečení nakupuje prakticky, když začíná nové roční období. Přes dvě pětiny (43 %) uvedlo, že do obchodu zavítají, když je tam vezme nebo jim pošle odkaz někdo blízký. Když na obchod s oblečením narazí, nakupuje pokaždé nebo téměř vždy 36 % dotázaných. To se však častěji týká kamenných prodejen než e-shopů. 28 % zavítá do obchodu, když ví, že je k dispozici nová kolekce. Třetina vyráží nakupovat při nějaké jiné příležitosti.

Tři pětiny z těch, kteří někdy nakupují oblečení, odnesou oblečení, které přestali nosit, do kontejneru na textil. Již nenošené oblečení si doma nechává k dalšímu využití (např. úklid) 45 % dotázaných. Téměř dvě pětiny (38 %) darují již nenošené oblečení příbuzným či známým a více než třetina (35 %) daruje oblečení na charitu. Oblečení, které již dotázaní nenosí, se pokouší prodat v bazaru, secondhandu nebo na bleším trhu 27 % dotázaných. Zhruba desetina takové oblečení vyhodí do obyčejné popelnice. Jen 1 % nakládá s již nenošeným oblečením nějak jinak.

O průzkumu

  • Metoda: Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI). Respondenti jsou součástí Českého národního panelu.
  • Cílová skupina: Internetová populace 15+
  • Vzorek: Analýza dat byla uskutečněna na vzorku 524 respondentů.
  • Sběr dat: Terénní sběr dat proběhl v době od 12. 6. do 17. 6. 2024.
  • Realizace: ResSolution Group

-mav-