Amazon s Disney vyhrály přetahovanou o vysílání NBA
Program TNT přišel po 40 letech o vysílací práva na americkou basketbalovou ligu NBA.
Po mnohaměsíčních vyjednáváních a průtazích zná nejznámější basketbalová liga ve světě, tedy americká NBA, svého majitele televizních práv. Pro mnohé je překvapivým vítězem Amazon, který se na jedny z doposud nejnákladnějších vysílacích práv složí společně s Walt Disney Company a NBC. Tato trojice totiž dohromady zaplatí 76 miliard dolarů v průběhu 11 sezón.
Poraženým v tomto souboji je Warner Bros. Discovery, který nabídl „pouhých“ 1,8 miliardy dolarů za rok vysílání. Společnost měla přednostní právě na uzavření dohody, ale v jednáních neuspěla, a tak se basketbal ukáže v programu TNT v následujících sezóně naposledy. A to téměř po 40 letech.
„Digitální příležitosti, které nabízí Amazon, perfektně souzní s globálními zájmy NBA. A masivní předplatitelská základna Prime Video významně rozšíří naše možnosti přiblížit se fanouškům novým a inovativním způsobem,“ prohlásil o spolupráci jeden z představitelů NBA Adam Silver.
Jak velkou část z celkových příjmů NBA tvoří vysílací práva? Poslední data z trhu ukazují, že v loňském roce tvořily příjmy nejvyšší basketbalové ligy celkem 10,9 miliardy dolarů. Příjmy z vysílacích práv činily celkem nadpoloviční část, tedy 54 % (z toho 41 % šlo z celostátních médií a 13 % z lokálních médií), sponzoři přispěli 12 %, prodej lístků činil 26 % z této částky.
Pokud bychom se podívali na srovnání s jinými soutěžemi, tak nejbohatší je fotbalová liga NFL, známá svými finálovými kláními, během kterých se konají velkolepé show. NFL si loni přišla na 18,7 miliardy dolarů – nejvíc z toho tvořily právě vysílací práva (celkem 67 %). Naopak NHL si loni přišla jen na 6,8 miliardy dolarů, přičemž nejvíce vydělala na prodeji vstupenek, které měly 44% podíl z celkových příjmů. Baseballová liga je pak co do příjmů stejně velká jako NBA, tedy loni si přišla na 10,9 miliardy dolarů. Poměr prodaných lístků, sponzorů a televizních páv je pak podobný jako u zmíněné NBA.
Autorka textu: Erika Luzsicza, Axocom