Deníků a časopisů se prodá téměř 200 mil. kusů ročně
Počet výtisků tištěných titulů, za které tuzemští čtenáři ročně zaplatí, se pohybuje ve stovkách milionů, spočítala Česká unie vydavatelů.
Tištěných novin a časopisů se za jeden kalendářní rok v Česku prodá v souhrnu 184 milionů kusů. Vyplývá to ze statistiky České unie vydavatelů (ČUV), kterou prezentovala na setkání odborné veřejnosti k výsledkům průzkumu čtenosti Media projektu v předminulém týdnu. Reálný počet prodaných výtisků bude ale ještě vyšší, protože do statistiky jsou započteny jen tituly, jejichž prodaný náklad je ověřován auditorskou organizací ABC ČR. V té ale neověřují své tisky všichni vydavatelé.
Za klouzavý rok od 1. července 2023 do 30. června 2024 se v průměru prodalo téměř 100 milionů kusů deníků a téměř 85 mil. kusů časopisů. Pokud by se statistika rozšířila ještě o distribuované suplementy (vkládané do deníků) a bezplatné tituly, představoval by souhrnný objem prodaných distribuovaných výtisků tisku téměř 320 mil. kusů.
Počet prodaných / distribuovaných výtisků tištěných titulů
1.7. 2023-30.6. 2024 | |
deníky (prodej) | 99 181 060 |
suplementy (vkládaný náklad) | 56 588 538 |
časopisy (prodej titulů zařazených v ABC ČR) | 84 703 297 |
bezplatné tituly (tištěný náklad) | 78 560 568 |
celkem | 319 011 461 |
„Často slýchám, že tisk nikdo nečte. Tato čísla ukazují, že je to nesmyslná zkratka. Pokud se prodá 100 mil. deníků a 84 mil. časopisů, tak to znamená, že lidé peníze vytáhnou a tituly si koupí," popsal místopředseda správní rady ČUV Tomáš Tkačík. Dodal, že velikost trhu tištěných titulů představuje v distribuci 7-8 mld. Kč. „To odpovídá velikosti knižního trhu a o knihách asi těžko řekneme, že je nikdo nečte," přiblížil.
Letní období je podle dat prodaného nákladu příznivé pro tituly o vědě, technice, zajímavostech a cestování, tituly ekonomické, křížovkářské nebo životního stylu pro ženy. Prodá se jich o prázdninách více, než je jejich běžný roční průměr. Vyšší čtenost pak v letním období vykazují zejména časopisy zaměřené na informační a komunikační technologie, péči o zdraví, sportovní časopisy nebo časopisy pro ženy.
Dnem v týdnu, kdy je čtenost tištěných titulů nejvyšší, je přitom podle realizátorů výzkumu, agenturách Median a Stem/Mark, neděle.
-mav-