Ukázku špatné komunikace předvedlo tento týden Brašnářství Tlustý. Zatímco ve středu oznámilo na svém FB profilu, že stojí před krachem, ve čtvrtek přiznal serveru Novinky.cz majitel a ředitel firmy Ivan Petrův, že „možná použil expresivní slova.“ Podle něj to byl jen „lidský apel na zákazníky, aby jim dali ve slabé měsíce více práce“. Výsledkem těchto „expresivních slov“ byla nejprve vlna solidarity, která zaplavila společnost v podobě objednávek, vyjasnění však s sebou následně přineslo zklamání a celé řady naštvaných zákazníků.
Přece jen větu: „Je to kritické. Máme nyní pár dnů, než na nás dopadne Damoklův meč. Obstavení účtů. Insolvence. Konec.“ si jen málokdo vyloží jinak, než že má firma skutečně na kahánku. Říci poté serveru Novinky.cz, že to „nebylo oficiální stanovisko” je přinejmenším překvapivé. Přece jen bylo vydáno na oficiálním FB profilu firmy a podepsáno majitelem firmy a jeho týmem.
Není tedy divu, že výsledkem tohoto odhalení jsou rozhořčené komentáře fanoušků značky, kteří píší o zneužití solidarity, zklamání, podvodném či neprofesionálním jednání. Podobného názoru jsou i právníci, podle nichž tato komunikace naplňuje znaky klamavého konání, které patří mezi nekalé obchodní praktiky.
Problémy s komunikací neměla firma ale jen tento týden. Podle Heureka.cz hodnotí zákazníci e-shop za posledních 90 dní na 70 %, což je oproti dřívějšku propad. V recenzích si zákazníci stěžují na delší než předpokládané dodací doby a strohou, či dokonce nulovou komunikaci. Nespokojenost se objevuje i v dalších recenzních systémech, jako je Google Reviews nebo Firmy.cz, a také v diskuzních fórech na lifestylových webech.
„Problém není ve zmetkovitosti, ale v obrovské prodlevě mezi zaplacením objednávky (e-shop ve většině případů vyžaduje platbu předem, přece jen jde zpravidla o zakázkovou výrobu s na míru zvolenou barvou, velikostí čí monogramem) a mezi užíváním si produktu, na který se zákazník těšil. A také obrovská frustrace z času a energie nutných vynaložit na zjištění informace o stavu objednávky,“ komentuje odborník na komunikaci se zákazníky Lukáš Pítra, který si sám na jaře nechal ušít od Brašnářství Tlustý pásek a místo šesti týdnů jej dostal až po 11. „Co bylo ale nejhorší, a další zákazníci to napříč internetem opakovaně zmiňují také, za dobu čekání nepřišla jediná zpráva, email či SMS o tom, jak se zakázka vyvíjí. Žádná omluva za zpoždění, žádný výhled nového data, žádná kompenzace,“ dodává.
Nekomunikace či špatná komunikace už v minulosti několikrát dokázala zničit dobře nastavenou značku. Zda to bude i případ Brašnářství Tlustý, ukáže čas. Je ale jasné, že reputace se buduje roky, ztratit ji však lze během vteřiny.
Vyjádření Brašnářství Tlustý
Vážení zákazníci, podporovatelé, dámy a pánové,
uveřejňuji zde oficiální vyjádření k výzvě, která v posledních dnech prošla médii a vyvolala vlnu podpory, ale i zloby a nenávisti.
Ve středu toho týdne jsem se já osobně obrátil na našem facebookovém profilu na naše zákazníky s naléhavou, nepohodlnou a velmi hlubokou výzvou.
Obrátil jsem se na komunitu našich věrných zákazníků s prosbou, aby si u nás koupili výrobek a podpořili nás v těžké situaci, kterou procházíme nyní v létě a neodkládali nákup na podzim. S tím, že nad námi visí krach a konec. Ano, ve středu nad námi visel krach a hrozba konce našeho podnikání. Poslední roky, tak jako mnoho malých firem procházíme nelehkým obdobím plným nejistot, zvratů a krizí. Situace byla ve středu kritická. Na naší výzvě bylo pravdivé každé písmeno a každé slovo mohu podepsat.
Zprávu převzala bez našeho vědomí i jakékoliv autorizace média, zprávu rozšířila a za to jim patří velký dík. Lidé po celé zemi naši výzvu vyslyšeli a zahrnuli nás bezprostřední podporou, za kterou velmi děkujeme a hluboce si jí vážíme. Bylo Vás tolik, že celý den byly z provozu vyřazené servery. Chodili jste osobně na dílnu vyjádřit slova podpory i si zakoupit výrobek, i zadat zakázku. Každému, kdo s námi má dobrou zkušenost a podpořil nás v této těžké chvíli bych rád ještě jednou vyjádřil svůj hluboký dík. Za jediný den jste pomohli svými objednávkami odvrátit akutní nebezpečí a umožnit dále pracovat.
Síla sociálních médií je obrovská, během jednoho dne a jedné noci se situace uvolnila.
O den později jsme však byli z těch samých médií naprosto cynicky a absurdně nařčeni a obviněni, že jde o marketingový tah a obviněni z podlého a vypočítavého jednání a podvodu. Nic není vzdálenějšího pravdě. Středeční výzva byla hluboce pravdivá a vážná a nebyl to žádný marketingový tah.
Ta samá média, které ve středu pomáhala, ve čtvrtek na základě jednoho jediného nešťastně a zkratkovitě formulovaného komentáře na facebooku, vytrženého z kontextu situaci o 180 stupňů zcela převrátila a ze mne osobně udělala podvodníka až kriminálníka, který obelhal národ a využil dobroty lidí. Tím začala neuvěřitelná a ostudná mediální honba na nás.
Prohlašuji, že žádné informace, které byly uveřejněny na serverech nebyly mnou nikterak autorizovány, jejich interpretace byla čistě věci médií, byly vytrženy z kontextu a byly absurdně překrouceny a zneužity ve prospěch čtenosti.
Ujišťujeme tímto všechny zákazníky, že uděláme maximum proto, abychom současnou situaci ustáli a splnili všechny závazky vůči našim věrným i novým zákazníkům.
Prosím nyní o klid na práci, abychom mohli všechny zakázky zrealizovat, odbavit všechny zakázky v kvalitě, kterou od nás čekáte a o kterou jedenáct let dbáme.
Děkuji ještě jednou všem zákazníkům a podporovatelům za důvěru a vážíme si všech, kdo nás podpořili v těžké chvíli, nehledě na to, co si přečetli v médiích.
Ivan Petrův
jednatel
Brašnářství Tlustý a spol.
-stk-