Nákupní zvyklosti Čechů se příliš nemění, vedou hypermarkety

pátek, 30. srpna 2024, 06:55 Retail, Výzkum MediaGuru

Potraviny nakupují čeští spotřebitelé nejčastěji v hypermarketech a supermarketech. Podle nových dat CVVM nedochází ve výběru místa nákupu potravin k výrazným změnám.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Nejčastějším místem pro nákup potravin jsou stále hypermarkety a supermarkety. Pravidelně zde nakupuje více než 70 % českých spotřebitelů. Čtvrtina (24 %) pak pravidelně využívá menší obchody a téměř 70 % do nich zajde občas. Podobné zvyklosti platí i pro specializované prodejny (pekařství, řeznictví atp.). Více než pětina (22 %) spotřebitelů nakupuje online, z toho 5 % pravidelně. Data přináší nová řada výzkumu CVVM.

Kde dotázaní nakupují potraviny (v %, pouze ti, kteří nakupují potraviny), zdroj: CVVM SOÚ AV ČR, Potraviny 2024, 17. 5. – 28. 5. 2024, 987 respondentů starších 15 let, kteří uvedli, že alespoň někdy pro svou domácnost nakupují potraviny, online dotazování CAWI + osobní dotazování CAPI.

Kde dotázaní nakupují potraviny (v %, pouze ti, kteří nakupují potraviny), zdroj: CVVM SOÚ AV ČR, Potraviny 2024, 17. 5. – 28. 5. 2024, 987 respondentů starších 15 let, kteří uvedli, že alespoň někdy pro svou domácnost nakupují potraviny, online dotazování CAWI + osobní dotazování CAPI.

Z časového srovnání od roku 2018, vyplývá, že se od té doby návštěvnost hypermarketů a supermarketů, stejně jako menších a specializovaných obchodů nezměnila. Platí to i pro tržiště a rovněž i pro farmářské obchody nebo prodejny zdravé výživy. Zde se zájem o ně zvedl mezi lety 2018- 2021, od roku 2021 ale mírně klesá na původní hodnoty. Od roku 2021 se také mírně snižuje návštěvnost farmářských trhů. Nejviditelnější změny se týkají nakupování online, které se nejvíce zvýšilo mezi lety 2018 až 2021 a za posledních sedm let se pak téměř zdvojnásobilo.

Kde dotázaní nakupují potraviny (v %, pouze ti, kteří nakupují potraviny), zdroj: CVVM SOÚ AV ČR, Naše společnost, Potraviny.

Kde dotázaní nakupují potraviny (v %, pouze ti, kteří nakupují potraviny), zdroj: CVVM SOÚ AV ČR, Naše společnost, Potraviny.

-mav-