Osvětová kampaň DPP bojuje proti obtěžování v dopravě

pondělí, 19. srpna 2024, 10:20 Aktuality, Reklama MediaGuru

Cílem nové pražské kampaně je pojmenovat, co to obtěžování je, a nabídnout ostatním způsob, jak zasáhnout.

Vizuál kampaně DPP, zdroj: DPP

Vizuál kampaně DPP, zdroj: DPP

Nemlčte a zasáhněte, vyzývá cestující kampaň proti sexuálnímu obtěžování v pražské veřejné dopravě, kterou spustil Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP).

„Cestujícím kampaní říkáme tři věci. Zaprvé pojmenováváme, jak některé z forem obtěžování vlastně vypadají. Je důležité říct nahlas, že se nemusí jednat jen o dotyky, nebo komentáře, ale obtěžování je třeba i vědomé nevyžádané zírání. Zadruhé chceme pomoct normalizovat, že promluvím, když vidím něco, co by se dít nemělo. I když se mě to netýká přímo. Zatřetí pak nabízíme na webu i možnost podobnou zkušenost anonymně sdílet,” uvádí autorka kampaně Anna Hrábková z organizace Konsent.

Kampaň je k vidění od poloviny srpna do poloviny září na městských reklamních plochách, na zastávkách MHD, v autobusech Dopravního podniku hl. m. Prahy i v tramvajích. Jejím odborným garantem je nevládní organizace Konsent, která se také postarala o kreativní ztvárnění. Součástí vizuálů je výzva k objevení dalších tipů pro aktivní přihlížející přes QR kód. Ten vede na web, kde jsou k dispozici data, informace o obtěžování a také možnost anonymně sdílet svoji zkušenost.

Podle výzkumu Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády zažila obtěžování ve veřejné dopravě každá třetí žena a každý desátý muž v Česku. Třetina z lidí, kteří byli svědky takového chování, nezareagovala. Odborná veřejnost se shoduje, že jedna ze zásadních pomocí v takové situaci by byla reakce a podpora okolí přímo v dané situaci. Mnoho lidí ale neví, jak se v takové situaci zachovat. Cílem nové pražské kampaně je pojmenovat, co to vlastně obtěžování je, a nabídnout přihlížejícím způsob, jak zasáhnout.

-mav-