Příjmy PR agentur rostou, pozitivně vidí i letošní vývoj

úterý, 6. srpna 2024, 11:50 PR MediaGuru

Příjmy PR agentur rostou. V budoucnu se rozloučí s neprofitabilními klienty a posílí využití AI, ukazuje výzkum NMS Market Research pro APRA.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Střední hodnota výnosů (tržeb) PR agentur vzrostla v roce 2023 oproti roku 2022 o milion korun na 33,4 milionu korun. Také vývoj v letošním roce vidí pozitivně. Vyplývá to z průzkumu Asociace public relations (APRA), který realizovala výzkumná agentura NMS Market Research.

Šedesáti procentům agentur příjmy vloni rostly. Zároveň ale dvěma třetinám agentur rostly také náklady, přičemž třetině dotázaných narostly o více než 10 %. Nejvýraznější nákladovou položkou agentur jsou náklady na zaměstnance, které v roce 2023 tvořily 68 % celkových nákladů.

„Inflace se významně projevila i v našem oboru, a to nejvíce v růstu mezd, které představují naši největší nákladovou položku. Mzdy vloni rostly nejčastěji do deseti procent, nejvíce pak u seniorních pozic. V letošním roce agentury očekávají zpomalení mzdových nárůstů, třetina se pak navyšovat mzdy nechystá vůbec,“ říká Radek Maršík, předseda výkonné rady APRA.

S ohledem na rostoucí náklady přes sedmdesát procent agentur navýšilo vloni své ceny, nejčastěji do deseti procent. Téměř třetina agentur pak své ceny zvýšila o více než 10 %.

Fluktuace se snížila

Zatímco v roce 2022 obměňovalo své pracovní týmy 55 % agentur, loni to byly tři čtvrtiny. Celkově odešlo z agentur v loňském roce 11 % zaměstnanců. Nejčastější změny byly na pozici Account Executive. „Tento trend je ale logický. Account Executive je nižší pozice, na kterou jsou najímáni studenti a lidé po dokončení vzdělání. U nich bude fluktuace vždy vysoká, seznamují se s pracovním trhem, hledají uplatnění. Mě naopak těší, že roste zájem o práci v agenturách,“ uvádí místopředseda výkonné rady APRA Petr Lesenský, jehož výrok potvrzují i data z průzkumu. Zatímco ještě v roce 2021 se 42 % agentur potýkalo s poklesem poptávky zájemců o práci, v roce 2023 to bylo 8 %. Naopak 40 % agentur v roce 2023 zaznamenalo zvýšený zájem o práci v agentuře.

Mění se i prostředí, ze kterého noví zájemci o práci přichází. V předchozích letech se noví zaměstnanci nejčastěji rekrutovali z konkurenčních agentur. Nyní je na prvním místě vystřídaly absolventské programy, které jsou nově nejvýznamnějším zdrojem talentů. Stále platí, že pro agentury je největší výzvou udržení klíčových zaměstnanců, podle zjištění z průzkumu ale musí čím dál více pracovat s motivací pro mladší manažery.

I nadále je jedním z největších benefitů, které agentury nabízí, homeoffice. V každé páté agentuře může zaměstnanec využít práci z domova kdykoliv, standardem je využívání home office 2-3krát týdně.

Pokračuje poptávka po media relations

Vloni nejvíce rostla poptávka po službách media relations (64 %). Následovala poptávka po konzultacích (60 %). Agentury očekávají, že v roce 2024 nejvíce poroste poptávka po sociálních médiích a vedení komunit a do popředí se rovněž dostanou insighty a plánování. Změny v objemech zakázek dle sektorů agentury nečekají. Nejvyšší podíl objemu zakázek je v oblastech průmyslu a energetiky (19 %) a finančnictví (14 %).

Trendy AI a odpovědnost

Nejočekávanějšími trendy v PR agenturách bude využívání AI (68 %), důraz na společenskou zodpovědnost (60 %) a posílení lidského přístupu (56 %). Až 48 % agentur očekává, že se v blízké budoucnosti rozloučí s neprofitabilními klienty. „Jde o důkaz, že agentury se po covidovém období dostaly opět do dobré kondice a mohou si dovolit prodávat služby s vysokou přidanou hodnotou. Naopak tam, kde jen posilují kapacitu klientů v exekutivní, tedy nepříliš ziskové roli, budoucnost nevidí,“ dodává Kamil Kunc, Client Service Director ve společnosti NMS Market Research.

O průzkumu

Průzkum realizovala společnost NMS Market Research pro Asociaci public relations (APRA). Data do průzkumu, který byl vydán v červenci 2024, vychází z odpovědí renomovaných českých PR agentur.

-mav-