Výzkum poslechovosti rádií Radioprojekt přešel od 1. července na hybridní formu měření, když stávající deklaratorní měření rozšířil o elektronický panel adMeter. Od roku 2027 pak plánuje plné využití elektronického měření, uvedli zástupci rozhlasových provozovatelů na středečním setkání odborné rádiové veřejnosti v minulém týdnu.
Úvahy o zahájení pilotní fúze dat Radioprojektu a adMeteru započaly v roce 2022. V současnosti se začíná pracovat s fúzovanými daty tak, že se využívá panel o velikosti 13 tisíc respondentů z deklaratorního měření Radioprojektu (CATI - dotazování pomocí telefonu). Vzorek se tak snížil o 2 tisíce, dosud měl 15 tisíc. Tyto dva tisíce ale nově dodává elektronické měření adMeter, které sbírá „vteřinová" data pomocí mobilní aplikace. „Od roku 2025 a v roce 2026 budeme budovat nový panel a postupně navyšovat elektronický panel na čtyři tisíce," nastínil plán Pavel Šimoník, vedoucí oddělení výzkumu Českého rozhlasu. „Cílem je přechod na elektronické měření od roku 2027," dodal.
Realizátory hybridního měření zůstávající stávající agentury Median, Stem/Mark a Nielsen/ResSolution.
V nově zahájeném hybridním měření je reach definován dobou 180 vteřin souvislého poslechu rádia.
Denní zásah (daily reach) a podíl na poslechovosti (share) budou kalibrovány podle Radioprojektu. Týdenní zásah (weekly reach) se už ale bude modelovat na základě nových dat. „Vypadá to, že bude mírně vyšší," odhaduje Pavel Šimoník. Naopak se ale sníží průměrná doba poslechu (ATS), a to zhruba na 55 % stávající délky. „Na to si trh bude muset zvyknout. Je to ale jev, který provází přechody z dotazovací metody," vysvětlil.
Celkově zástupci rádií předpokládají, že se postupný přechod k elektronickému měření odrazí na vyšším dosahu rádia. „Dosud jsme pracovali jen s denním a týdenním dosahem, ale nová data umožní spočítat dosah i v jiném období – čtrnácti dnů nebo měsíce," dodal.
Přechod na elektronické měření přinese podrobná data vteřinového charakteru. Data mají být podle očekávání zástupců rádií exaktnější pro programovou analýzu a mají umožnit přesnější plánování a post analýzu reklamních kampaní.
-mav-