YouTube experimentuje s formátem Shorts i s reklamou

neděle, 18. srpna 2024, 07:25 Internet & Mobil MediaGuru

Největší videoserver zkouší setřít rozdíly mezi svými videoformáty, pohrává si také s reklamou v živých přenosech.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

YouTube opatrně testuje rozvolnění hranic u některých svých formátů. Tento týden platforma uvedla, že zkouší uživatelům nabízet obsah ke sledování novými cestami. Jako nový distribuční kanál v rámci YouTube má sloužit populární formát kratičkých vertikálních videí s názvem Shorts, která podle údajů dceřiné firmy Alphabetu sbírají denně na 70 miliard přehrání. A právě do tohoto kanálu, který svou dynamikou připomíná tiktoková videa, chce zkusit vkládat i jiné formáty než jen shorts: například standardní videa o délce v řádu minut, nikoliv jen sekund.

YouTube popisuje bez dalších podrobností, že tato zkouška má mít rozsah „pár malých experimentů“ mezi vybranými uživateli. Co ale videoserver popisuje otevřeně, je to, že tvůrcům obsahu se nebude zobrazení jejich klipu v kanálu kratičkých videí počítat jako standardní přehrání, ale jako zářez ve statistice zhlédnutých Shorts. „Tohle je zkrátka extra prostor, kde může publikum objevit váš obsah,“ zní prohlášení produktového oddělení YouTube. Může to znít jako detail, ale znamená to mimo jiné rozdíl v diváckém zážitku a možnostech nasazení nepřeskočitelné inzerce, které jsou bohatší v případě videí zobrazovaných „tradičním“ způsobem mimo kanál Shorts. YouTube ještě nenastínilo, zda se experimenty s délkou videí v sekci Shorts budou týkat i reklamy nebo zda se do kanálu původně kratičkých videí dostanou i ty klipy, které nejsou vertikálně orientovány.

Flow především

Bez ohledu na případné odpovědi je ale patrné, že YouTube využívá prázdniny k vyladění svých videoformátů, respektive k jejich částečnému přeformátování. Nejde jen o pokusné uvolnění pravidel, co všechno spadá pod Shorts, ale také o experimenty s umístěním reklamy tam, kde si na ní publikum ještě nemuselo příliš zvyknout. Americká technologická firma oznámila začátkem srpna testování funkce s vložením reklamy do živých videopřenosů. Vybraní diváci by se novinkou měli začít setkávat během následujících měsíců.

V tomto případě nepůjde o klasický reklamní blok známý z televizního vysílání, který totálně zastíní veškerý obsah. YouTube plánuje zkoušet takzvaný obraz v obraze (Picture in Picture), tedy takový formát reklamy, který nabízí hladčí divácký zážitek bez přerušení streamu. Právě možnost dočasného „zastavení“ živého videopřenosu ve prospěch přehrání reklamy dostali tvůrci youtubového obsahu před rokem. Mohou si zvolit frekvenci komerčních přestávek nebo je posunout v případě, že by ke spuštění reklamy mělo dojít v nějakém vypjatém okamžiku videopřenosu. Přehrávání inzerce v malém okně přímo během streamu (Picture in Picture) ale může mít potenciál stát se dobrým kompromisem mezi diváckým komfortem a výdělečnou činností youtuberů i samotného videoportálu. Tohle všechno jsou totiž nuance, jejichž správné vyladění by mimo jiné umenšilo případné obavy YouTube z tažení konkurenčního TikToku napříč západními trhy. Právě hladké plynutí stále dalšího a dalšího obsahu patří mezi základní vlastnosti původem čínské aplikace.

-riv-