Zpravodajské televize sázejí na nové distribuční kanály, pronikají i do Česka

čtvrtek, 29. srpna 2024, 07:20 TV Lukáš Polák

Mezinárodní zpravodajské kanály už řadu let využívají ke své distribuci také internet, protože je to snadná cesta k divákům. Jejich novým domovem se ale nyní stávají i videotéky nebo FAST služby.

Ilustrační foto, zdroj: Freepik

Ilustrační foto, zdroj: Freepik

Už před několika lety bylo jasné, že prostředí internetu se stane významným distribučním kanálem pro šíření (nejen) mezinárodních zpravodajských kanálů. Diváci se zcela bez poplatků mohli dostat například k vysílání tematických programů, které neměl v nabídce jejích operátor, a to dokonce ve výrazně vyšší obrazové kvalitě. Na YouTube je to příklad britské Sky News. Ochota šířit zahraniční zpravodajské stanice v HD je v případě českých placených služeb (až na výjimky) minimální.

Zpravodajské kanály jako součást různých videoték nebo FAST služeb se ovšem stávají v posledních měsících určitým zajímavým prvkem. V Česku už dávno na tuto možnost přišla mediální skupina Nova v případě svého online kanálu TN Live nebo Prima v případě lokální verze zpravodajské stanice CNN Prima News. Oba dva nejvýznamnější komerční hráči českého trhu vsadili na technologii HbbTV (virtuální červené tlačítko), která snadno propojuje svět klasické televize a internetu.

CNN (nejen) součástí Maxu

V úterý 27. srpna vypustila americká centrála Warner Bros. Discovery (WBD) zprávu, že mezinárodní verze zpravodajského kanálu CNN se stává součástí online videotéky Max. České zastoupení pak o jejím zařazení informovalo následující den. Zpráva není nijak překvapivá. Jak provozovatel oficiálně vysvětloval, tahákem mají být americké prezidentské volby, které proběhnou 6. listopadu. Nejde ale o první přítomnost CNN International v Česku  na online platformě.

Obsah CNN International včetně archivu byl k dispozici prostřednictvím aplikace CNN, kterou si mohli v minulosti zdarma nainstalovat majitelé multimediálních center Apple TV. Majitel CNN, společnost Warner Bros. Discovery (WBD), tuto možnost ale v Česku nikdy nepropagovala. Už tehdy byl obsah k dispozici ve vysokém rozlišení, na rozdíl od českých operátorů, kde je stanice šířena (až na drobné výjimky) pouze v SD. WBD však v USA spustila streamingovou službu CNN+ a původní aplikace přestala v Česku fungovat. Zařazení CNN International jako součást videotéky Max tak lze jednoznačně kvitovat. Živé vysílání v HD je k dispozici na satelitu pouze z „britské Astry“ a na YouTube vůbec.

Nová značka Newsworld

V Česku prakticky neznámá značka Newsworld začíná pronikat na zahraniční platformy, které jsou na našem trhu k dispozici. Po Rakuten TV, jejíž aplikace je rozšířena na řadě zařízení připojených k internetu včetně Smart TV, se v uplynulých dnech objevila i ve službě Plex. Model tematického kanálu Newsworld představuje přístup ke zpravodajství, který spočívá v kompilaci obsahu z různých zpravodajských televizních stanic, mj. například France 24 nebo GB News.

Newsworld si klade za cíl touto formou vysílání nabídnout nabídnout škálu perspektiv na různá témata, od politiky a ekonomiky až po kulturu a vědu. Vysílání kombinuje různé pohledy a novinářské styly, což má divákům poskytnout ucelený pohled na světové události. Výběr stanic je podle provozovatele doslova prováděn „s důrazem na kvalitu, objektivitu a důvěryhodnost“, aby si diváci mohli být jisti, že informace, které dostávají, jsou přesné a spolehlivé.

France 24 s anglickojazyčným FAST kanálem

Francouzská zpravodajská televize France 24 působí na českém trhu ve dvou verzích – lokální a mezinárodní, tedy samotné francouzské a anglickojazyčné. Ve vlastní kategorii programů jde ale spíše o zpravodajskou TV, která zůstává ve stínu známějších značek, jako je například právě CNN International, BBC News nebo Euronews. Poslední vysílatel ostatně poskytl pro FAST platformu služby Plex prakticky všechny své dostupné verze, kdy se tak divákům v Česku otvírá možnost sledovat nejen mutaci v angličtině, ale například i španělštině, němčině nebo italštině.

Provozovatel France 24 na to jde ale chytře. Podobně jako řada dalších subjektů i tato mediální skupina využila zvýšeného zájmu o Francii v souvislosti s Letními olympijskými hrami pořádanými v Paříži. Partnerství s mezinárodní online platformou Rakuten TV je tak logickou volbou a nemohlo přijít v lepší čas. France 24 ale nabízí svým divákům a všem zájemcům možnost sledovat svůj mezinárodní kanál například i prostřednictvím YouTube.