Antenna Group: Udržitelnost se na hranicích země nezastaví
Americká Antenna Group, jež se zaměřuje mimo jiné na udržitelné transformace, vstupuje přes akvizici agentury Rubikon PR na kontinent.
Na český, potažmo evropský trh vstupuje americká společnost Antenna Group. Zvolila k tomu cestu akvizice české komunikační agentury Rubikon PR, kterou před 12 lety založil Šimon Rákosník.
Antenna Group se zaměřuje na vybraná odvětví, jako jsou technologie, energetika, real estate, mobilita, zdravotnictví a zejména udržitelnost a klima. Svým mnohým klientům pomáhá například s komunikací udržitelné transformace, čistých technologií a adaptace na klimatickou změnu. „V minulosti jsme pracovali zejména pro firmy, jež byly ve fázi rozvoje, pro technologické start-upy a jiné inovátory. Dnes ale obsluhujeme na 500 společností různých velikostí, a mezi naše klienty patří i giganti, jako je Amazon Web Services, Google, ABB nebo Black Rock,“ přibližuje svou firmu její CEO Keith Zakheim.
Prostřednictvím akvizice se Antenna Group dostává do regionu střední a východní Evropy, kde chce postupně rozšiřovat své působení. „Českou republiku jsme si vybrali kvůli tomu, že leží uprostřed Evropy, což je výhodné pro další rozšiřování jak směrem na východ, tak na západ,“ dodává Zakheim s tím, že dalším důvodem byla i politická stabilita země a zdejší otevřené podnikatelské prostředí. V Evropě chce Antenna Group pracovat zejména kvůli již zmíněnému zaměření na udržitelnost. „Udržitelnost se na hranicích země nezastaví. Problém s klimatickou změnou může být vyřešen jen globálně,“ vysvětluje Zakheim.
Rubikon PR v následujících měsících opustí svou značku a zcela přejde pod Antenna Group se všemi svými zaměstnanci i klientským portfoliem. Šimon Rákosník se stane výkonným viceprezidentem pro region CEE.
Více se můžete dočíst v našem rozhovoru s oběma zakladateli.
Začátkem září jste oznámili akvizici vaší agentury Rubikon PR, kterou koupila americká skupina Antenna Group. Kdy přesně k ní došlo a co teď bude následovat?
Šimon Rákosník (ŠR): K akvizici naší agentury došlo v srpnu, nyní jsme naše partnerství oznámili médiím a v následujících dnech přejde Rubikon PR pod značku Antenna Group.
Co přesně je Antenna Group, jaké služby nabízí a na co se specializuje?
Keith Zakheim (KZ): Antenna Group jsem založil před 19 lety a hned zpočátku bylo jasné, že nechceme být agenturou pro všechno, ale že se budeme zaměřovat na jasně daná odvětví, a to na klima, technologie, energetiku, real estate, mobilitu a zdravotnictví. Za tu dobu jsme udělali na americkém trhu pět akvizic. Dnes máme 130 zaměstnanců a jsme plně integrovanou agenturou, která kromě tradičního PR, media relations, leadershipu a obsahu nabízí i služby na poli digitálního marketingu, kreativního designu a tvorby webových stránek. V minulosti jsme pracovali zejména pro firmy, jež byly ve fázi rozvoje, pro technologické start-upy a jiné inovátory. Dnes ale obsluhujeme na 500 společností různých velikostí, a spolupracujeme s firmami, které se věnují udržitelné transformaci. Mezi naše klienty patří i giganti, jako je Amazon, Google, Breeam, ABB, Black Rock, Roche nebo Merck.
Rubikon PR je tedy pro Vás první akvizicí mimo USA?
KZ: Ano, je to pro nás první akvizice mimo USA. V Evropě ale už působíme déle, před rokem a půl jsme v Londýně založili pobočku, kde pracují naši lidé ze USA a tamní najatí zaměstnanci.
Proč jste se rozhodli pro akvizici agentury Rubikon PR a vstup do České republiky?
KZ: Se Šimonem se už známe pár let a myslím, že se na svět díváme podobně. Oba dva jsme podnikatelé a stojíme za agenturou, která sleduje určitou misi. Proto nám oběma dávalo smysl spojit naše firmy a budovat společně něco smysluplného uprostřed Evropy. Osobně jsem navíc v podnikání přesvědčen, že je mnohem jednodušší expandovat prostřednictvím akvizice než stavět na novém trhu vše na zelené louce.
Českou republiku jsme si vybrali kvůli tomu, že leží uprostřed Evropy, což je výhodné pro další rozšiřování jak směrem na východ, tak na západ. Z geopolitického pohledu se jedná o politicky stabilní zemi, která vyznává podobné hodnoty jako my. A v neposlední řadě mi přijde Praha dobře podnikatelsky naladěna, lidé jsou zde nastaveni na růst a pracovní síla je vzdělaná a umí anglicky.
Českou republiku jsme si vybrali kvůli tomu, že leží uprostřed Evropy, což je výhodné pro další rozšiřování jak směrem na východ, tak na západ.
Znamená to, že plánujete z České republiky expandovat se značkou Antenna Group na další trhy v Evropě?
KZ: Určitě. Šimon se po akvizici stává výkonným viceprezidentem Antenna Group pro CEE region a myslím, že má dost jasnou představu, jak bude s regionálním rozvojem postupovat. Teď se ale budeme v prvé řadě soustředit na integraci obou firem, aby vše fungovalo tak, jak má.
ŠR: Je to ještě velmi čerstvé, nicméně už nyní je pro nás to, co dělá Antenna, velmi zajímavé. Myslím, že následující měsíce spojené s integrací budou výzva, ale těším se na to, jaké výhody nám to přinese.
Firmy musí o své udržitelné transformaci umět komunikovat směrem ke svým lidem, ať už se jedná o stakeholdery, zaměstnance, nebo zákazníky.
Jednou z oblastí, které se Antenna Group věnuje, je udržitelná transformace. Jaký potenciál v tom vidíte na našem trhu?
KZ: Myslím si, že relativně brzy nastane v Evropě to, co už v USA probíhá – do udržitelných transformací začne proudit velké množství vládních peněz, a to nejen do ochrany životního prostředí, ale i do dopravy, energetiky, obchodu, výroby, dodavatelského řetězce a dalších oblastí. Země do toho musí zkrátka investovat, někde se to už děje, někde to teprve přijde, ale je to nevyhnutelné, abychom mohli žít v obyvatelném světě. Do budoucna v tom vidím pro komunikaci obrovský potenciál.
ŠR: V České republice už to můžeme cítit v některých sektorech. Zatím se jedná o drobnosti, ale už nyní jsou změny citelné například v automobilovém průmyslu. Nacházíme se v éře osvojování, kdy se i velcí hráči na udržitelnou transformaci připravují.
KZ: Firmy musí o své udržitelné transformaci umět komunikovat směrem ke svým lidem, ať už se jedná o stakeholdery, zaměstnance, nebo zákazníky. Musí umět představit své udržitelné aktivity i svůj přínos v boji s klimatickou změnou. Je nesporné, že dopad na globální klimatické cíle bude o dost větší, pokud takoví giganti jako Amazon provádějí změny, aby dosáhli uhlíkové neutrality. Každý se musí zapojit, nicméně největší vliv má 500 největších firem na světě. I proto je pro nás důležité začít pracovat i v Evropě, protože udržitelnost se na hranicích země nezastaví.
Chcete tedy s Antenna Group expandovat i na další kontinenty?
KZ: Máme to v plánu.
Budete se snažit rozšiřovat zastupování klientů napříč trhy? Například pracujete-li pro Amazon v USA, nabízí se, že mu budete pomáhat s komunikací i jinde…
KZ: Na to jsme samozřejmě připraveni. Pokud budou naši američtí klienti potřebovat pomoct v Evropě nebo evropské společnosti v USA, jsme tu pro ně.
ŠR: Z rozhovorů s českými klienty je znát, že by pomoc při expanzi na americký trh více než uvítali. Mnoho českých firem chce expandovat za oceán, ale nemá kapacitu na to tam poznávat i nabídku komunikačních agentur.