Češi by ČT a ČRo platili hlavně z rozpočtu, reklamy a z poplatků či příspěvků
Z výzkumu agentury MNForce vyplývá, že česká populace by média veřejné služby financovala především ze státního rozpočtu, z reklamy a z poplatků či dobrovolných příspěvků.
Nadpoloviční část české populace (54 %) považuje média veřejné služby, Českou televizi (ČT) a Český rozhlas (ČRo), za důležitá pro společnost. Vyplývá to z výzkumu agentury MNForce pro MediaGuru.cz. Za důležitá je považují především obyvatelé hlavního města a středních Čech a mladí lidé do 30 let. Data byla sbírána metodou CAWI na reprezentativním vzorku populace ve velikosti 1000 respondentů od 19. do 24. srpna 2024.
Z výzkumu MNForce dále vyplynulo, že za nejčastější možnost financování médií veřejné služby si tuzemská populace představuje financování ze státního rozpočtu (42,8 %) a z reklamy (40 %). Oba tyto způsoby mají srovnatelné zastoupení. Financování přes koncesionářské poplatky, tedy stávající model, by zvolila čtvrtina dotázaných (25,8 %) a pětina (20,5 %) navrhuje nějakou formu dobrovolných příspěvků. Znamená to, že nějakou formu účasti veřejnosti na financování chodu médií veřejné služby označuje další srovnatelně velká skupina (vedle rozpočtu či reklamy).
Názory veřejnosti na způsob financování médií veřejné služby zjišťoval i letos publikovaný výzkum Média veřejné služby v Česku: očekávání a hodnocení ze strany veřejnosti od Maríny Urbánikové z FSS Masarykovy univerzity v Brně. Z něj vyplynulo, že hlavní, i když nikoliv nadpoloviční část dotazovaných (46 %), se kloní k tomu, aby média veřejné služby platila přímo veřejnost (ať už prostřednictvím televizních nebo rozhlasových poplatků - 28 %, nebo, hypoteticky, z předplatného - 12 %, nebo dobrovolných příspěvků – 6 %). Státní rozpočet by pak měl být hlavním zdrojem podle 31 % dotazovaných a reklama podle 22 % dotazovaných (zbylé 1 % volilo jiný model).
Podle jarního výzkumu agentury NMS Market Research souhlasí s financováním médií veřejné služby pomocí koncesionářského poplatku 40 % populace. Výzkum se uskutečnil letos v květnu na reprezentativním vzorku 1324 respondentů.
České televizi a Českému rozhlasu se v českém mediálním prostředí dostává nejvyšší důvěry ze strany veřejnosti, potvrdila i letošní zpráva Digital News Report 2024. Také výzkum NMS přisuzuje ČT vyšší důvěryhodnost než konkurenčním televizím. Českou televizi podle něj považuje za důvěryhodnou 55 % Čechů a Češek, ve srovnání s komerčními televizními stanicemi má důvěru největší. Za důvěryhodnou považují ČT zejména mladí lidé, mezi lidmi ve věku 18–26 let je to dokonce 70 %.
-mav-