Češi by ČT a ČRo platili hlavně z rozpočtu, reklamy a z poplatků či příspěvků

úterý, 10. září 2024, 07:05 TV, Výzkum, Rádio, Aktuality MediaGuru

Z výzkumu agentury MNForce vyplývá, že česká populace by média veřejné služby financovala především ze státního rozpočtu, z reklamy a z poplatků či dobrovolných příspěvků.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Nadpoloviční část české populace (54 %) považuje média veřejné služby, Českou televizi (ČT) a Český rozhlas (ČRo), za důležitá pro společnost. Vyplývá to z výzkumu agentury MNForce pro MediaGuru.cz. Za důležitá je považují především obyvatelé hlavního města a středních Čech a mladí lidé do 30 let. Data byla sbírána metodou CAWI na reprezentativním vzorku populace ve velikosti 1000 respondentů od 19. do 24. srpna 2024. 

Zdroj: MNForce, n = 1000

Zdroj: MNForce, n = 1000

Z výzkumu MNForce dále vyplynulo, že za nejčastější možnost financování médií veřejné služby si tuzemská populace představuje financování ze státního rozpočtu (42,8 %) a z reklamy (40 %). Oba tyto způsoby mají srovnatelné zastoupení. Financování přes koncesionářské poplatky, tedy stávající model, by zvolila čtvrtina dotázaných (25,8 %) a pětina (20,5 %) navrhuje nějakou formu dobrovolných příspěvků. Znamená to, že nějakou formu účasti veřejnosti na financování chodu médií veřejné služby označuje další srovnatelně velká skupina (vedle rozpočtu či reklamy). 

Zdroj: MNForce, n = 1000

Zdroj: MNForce, n = 1000

Názory veřejnosti na způsob financování médií veřejné služby zjišťoval i letos publikovaný výzkum Média veřejné služby v Česku: očekávání a hodnocení ze strany veřejnosti od Maríny Urbánikové z FSS Masarykovy univerzity v Brně. Z něj vyplynulo, že hlavní, i když nikoliv nadpoloviční část dotazovaných (46 %), se kloní k tomu, aby média veřejné služby platila přímo veřejnost (ať už prostřednictvím televizních nebo rozhlasových poplatků - 28 %, nebo, hypoteticky, z předplatného - 12 %, nebo dobrovolných příspěvků – 6 %). Státní rozpočet by pak měl být hlavním zdrojem podle 31 % dotazovaných a reklama podle 22 % dotazovaných (zbylé 1 % volilo jiný model). 

Podle jarního výzkumu agentury NMS Market Research souhlasí s financováním médií veřejné služby pomocí koncesionářského poplatku 40 % populace. Výzkum se uskutečnil letos v květnu na reprezentativním vzorku 1324 respondentů. 

České televizi a Českému rozhlasu se v českém mediálním prostředí dostává nejvyšší důvěry ze strany veřejnosti, potvrdila i letošní zpráva Digital News Report 2024. Také výzkum NMS přisuzuje ČT vyšší důvěryhodnost než konkurenčním televizím. Českou televizi podle něj považuje za důvěryhodnou 55 % Čechů a Češek, ve srovnání s komerčními televizními stanicemi má důvěru největší. Za důvěryhodnou považují ČT zejména mladí lidé, mezi lidmi ve věku 18–26 let je to dokonce 70 %.

-mav-