Mladí využívají Tik Tok čím dál víc ke konzumaci zpráv

úterý, 24. září 2024, 07:05 Výzkum MediaGuru

Tik Tok jako zpravodajský zdroj sílí, a to především u mladých uživatelů.

Zdroj: Ipsos

Zdroj: Ipsos

Sledování zpravodajství se v posledních letech výrazně proměnilo. Televizi, rádio a tištěné noviny postupně vytlačují digitální kanály a čím dál více se jako zdroj zpráv prosazují také sociální sítě. U mladé skupiny získává na důležitosti Tik Tok, ukazuje to nedávný průzkum nevládní organizace Pew Research Center, jež dlouhodobě sleduje chování především americké populace. 

Až 86 % dospělých alespoň někdy konzumuje zpravodajství online, a to prostřednictvím chytrého telefonu, počítače nebo tabletu. Více než polovina (57 %) tak činí často. Ve srovnání s tím v televizi sleduje zprávy alespoň někdy 63 % dotázaných a často jen třetina (33 %). 

Konzumace zpravodajství na digitálních platformách, TV, rádiu a tisku. Zdroj: Pew Research Center

Konzumace zpravodajství na digitálních platformách, TV, rádiu a tisku. Zdroj: Pew Research Center

V online prostředí se konzumace zpráv různí. Nejčastějším kanálem jsou zpravodajské weby, aplikace či vyhledávání, využívají je alespoň někdy přibližně dvě třetiny respondentů. Přes polovinu lidí (54 %) zprávy konzumují přes sociální sítě a 27 % prostřednictvím podcastů

Konzumace zpráv na digitálních platformách - weby, vyhledávání, sociální média a podcasty. Zdroj: Pew Research Center

Konzumace zpráv na digitálních platformách - weby, vyhledávání, sociální média a podcasty. Zdroj: Pew Research Center

Ze sociálních sítích vede z pohledu konzumace zpravodajství Facebook a YouTube, které pravidelně využívá třetina dotázaných. Zprávy na Instagramu sleduje 20 % respondentů, na TikToku 17 % a na X (dříve Twitter) 12 %. Mezi menší „zpravodajské” hráče patří ještě Reddit (8 %), Nextdoor (5 %), Snapchat (5 %), WhatsApp (5 %), LinkedIn (4 %), Truth Social (3 %) a Rumble (2 %). 

Zajímavý je pohled na vývoj sociálních sítí coby pravidelného zpravodajského zdroje v čase. Zatímco Facebook a Twitter za posledních pět let trochu ztratily (obě sítě -3pb.), YouTube a Instagram získaly (+9 pb.). Nejvíce však rostl TikTok, který si připsal 14 pb. 

TikTok, jenž je známý především pro svůj zábavný videoobsah, je navíc, hned po X, sítí s největším podílem uživatelů, kteří si tam pro zprávy pravidelně chodí. Zatímco v roce 2020 zpravodajství na původem čínské síti vyhledávalo 22 %, letos už je to přes polovinu uživatelů (52 %), přičemž více jsou zastoupeny ženy a mladší cílová skupina, a to zejména mladí ve věku 18–29 let. 

Konzumace zpráv na sociálních médiích. Zdroj: Pew Research Center

Konzumace zpráv na sociálních médiích. Zdroj: Pew Research Center

-stk-