Multiplexy bez obsahu? Zájem o regionální TV sítě klesá

čtvrtek, 19. září 2024, 07:35 TV Lukáš Polák

V Česku vznikl v posledních letech zajímavý paradox. Operátoři spustí televizní multiplex, ten ale neobsahuje žádnou programovou nabídku. Má takové vysílání smysl?

Telekomunikační věž. Foto: Pixabay

Telekomunikační věž. Foto: Pixabay

Manažeři Českých Radiokomunikací coby největšího operátora (nejen) televizního vysílání trvale opakují, že v rámci svých DVB-T2 multiplexů dlouhodobě evidují zájem zákazníků po volné kapacitě. Faktem je, že firma již několikrát zařadila do své celoplošné sítě 22 programové pozice Test, které pak následně skutečně obsadila. Technicky orientování diváci si ale všimli, že na českém trhu se objevuje i přesně opačná situace. Telekomunikační úřad přidělí libovolnému operátorovi vysílací kanál a nic v něm nevysílá. Problém se týká regionálních nabídek.

Jedním z aktuálně nejznámějších je případ společnosti ProgressDigital Regionální síť 7. Multiplex byl spuštěn pro hlavní město na konci loňského roku a za dobu necelých dvanácti měsíců se v něm neobjevil jediný zákazník. Abychom byli přesní, v multiplexu je na kanálu 36 z mrakodrapu City Tower šířena pouze Televize přes anténu. Operátor na vlastním infokanálu referuje o přechodu na standard DVB-T2 a nabízí video manuály pro naladění přijímačů. Stejný program je ale k dispozici i v jeho celoplošné síti 24.

Prázdná je i Regionální síť 4

Přesto, že jako exemplární a pravděpodobně nejviditelnější příklad jsme si vzali regionální multiplex společnosti ProgressDigital, nejde o jediného operátora, který sice provozuje televizní síť, ta však ale samotnému divákovi prakticky nic nepřináší. To, že naplnit místní programové nabídky, bývá opravdu problém, ukazuje i Regionální síť 4. Multiplex byl v minulosti pro Prahu a část středních Čech provozován z vysílačů Strahov, Ládví a Zelený pruh, poté, co jeho vlastníka, společnost Prague Digital TV, koupily ČRA, překoordinovaly ji na centrální kótu Žižkov.

Pod Českými Radiokomunikacemi obsahuje Regionální síť 4 pouhý jeden televizní kanál, kterým je metropolitní Praha TV. I tento program je ale na území hlavního města k dispozici paralelně. Kromě ČRA ho totiž šíří ve své nabídce pro hlavní město i společnost Digital Broadcasting jako součást celoplošného DVB-T2 multiplexu 24. Stanice je navíc dlouhodobě šířena bez programového průvodce EPG, což je mimochodem i záležitost dalšího z operátorů, firmy Fiera Touch. Podnikatel Pavel Hájek zatím ke svým projektům iVodárenství TV a TVR tato data na 27. kanál nedodává.

Multiplex musí technicky vysílat, obsah se neřeší

Český telekomunikační úřad nemá podle mluvčí Terezy Meravé kompetenci posuzovat obsah vysílání televizních multiplexů, jelikož to není v jeho pravomoci. „Příděl odebrán být nemůže, jelikož operátoři vysílacích sítí provozují své sítě na základě individuálních oprávnění,“ vysvětluje mluvčí Meravá. V podmínkách individuálních oprávnění je stanoveno, že operátoři musí šířit programy v souladu se standardy DVB-T či DVB-T2 a také v souladu se zákonem č. 231/2001.

Pokud mají operátoři ve svém televizním multiplexu volnou kapacitu, jsou povinni umožnit šíření programů dalším subjektům, které nejsou technicky vybavené. Úřad nezasahuje do toho, jak držitelé individuálních oprávnění nakládají s přenosovou kapacitou, jelikož toto není v jeho kompetenci. Podmínky jsou však plněny, poplatky jsou hrazeny a vysílání funguje. Pokud někdo projeví zájem o vysílání v určité oblasti, může se obrátit na držitele oprávnění. Ten má povinnost takové vysílání umožnit, což však může vyvolat spory, které by úřad řešil.

Pro regionální sítě už v Praze není prostor

Petr Formánek, bývalý výkonný ředitel Prague Digital TV, který je aktuálně v rámci oboru připraven čelit novým profesním výzvám, se pro MediaGuru.cz vyjádřil k problematice regionálního vysílání, které se posledních přibližně třináct let vyvinulo jiným směrem. Podle jeho zkušeností se v Praze místním médiím obtížněji shání reklama, což bylo zřejmé na příkladu Praha TV. Formánek uvedl, že v menších městech jsou firmy více ochotné investovat do reklamy v lokálních televizích, kde se chtějí zviditelnit, zatímco v Praze je tato situace odlišná.

Velké firmy mají tendenci zaměřovat se na celoplošnou reklamu, což ovlivňuje i lokální podniky, jako například pneuservisy, řezníky a mnohé další, které v Praze nenacházejí dostatečný zájem o své produkty. Regionální televizní stanice mimo Prahu, jako jsou například TV Fonka (Příbram), JTV (jižní Čechy) nebo Zak TV (západní Čechy), naopak nacházejí své inzerenty snadněji. Problémem v hlavním městě je tak především náročnější získávání zákazníků a finanční podpora od inzerentů.

Z pohledu operátorů je zásadní pokrytí a distribuce vysílání. V Praze je pro dobré pokrytí nutné vysílat z několika lokalit (pokud nemáte k dispozici Žižkovskou věž) v jednofrekvenční síti (SFN), což zvyšuje náklady. Pokud se náklady na vysílání příliš zvýší, může být pro operátora neudržitelné provozovat více vysílačů. Formánek také zmínil, že úspěšní provozovatelé často přecházeli v minulosti z regionálního vysílání na celoplošné, čímž regionální sítě ztrácely klienty. I to byl nakonec důvod, proč Regionální síť 4 skončila v rukou ČRA. Mimo Prahu je situace jednodušší, protože operátoři i provozovatelé s nižšími náklady mohou udržet své vysílání ekonomicky efektivní.