Online poprvé v Británii narušil pozici televize jako hlavního zdroje zpráv

středa, 11. září 2024, 13:20 Výzkum MediaGuru

Online zpravodajské zdroje jsou ve Spojeném království stejně využívané jako televizní zprávy, které oproti loňsku poklesly. Televizní a rozhlasové zprávy jsou však stále důvěryhodnější, ukazuje nová zpráva regulátora Ofcom. Všímá si také rostoucí síly YouTube jako informačního zdroje.

Zdroj: Unsplash

Zdroj: Unsplash

Televize už není jediným hlavním zdrojem zpráv pro dospělé ve Spojeném království. Nejnovější zpráva regulátora trhu Ofcom totiž ukazuje, že online weby a aplikace jsou stejně populární jako televizní zprávy, resp. že online velmi těsně televizi převyšuje. Online zpravodajství využívá 71 % dospělé populace, zatímco televizní zpravodajství 70 %. Televize byla přitom od 60. let 20. století hlavním informačním zdrojem ve Spojeném království.  

Významným hnacím faktorem zpravodajské konzumace je rostoucí využívání sociálních médií. Více než polovina dospělých ve Spojeném království (52 %) nyní k přístupu ke zprávám používá platformy jako Facebook, YouTube a Instagram. Je to o pět procentních bodů víc než v loňském roce. 

Tradiční zpravodajské kanály jako televize, rádio nebo noviny jsou ale vnímány jako důvěryhodnější a jejich zpravodajství jako přesnější.

Přes online zdroje získávají informace především mladší lidi ve věku 16 -24 let, používá je až 88 % z nich. Naopak generace starší 55 let více inklinuje k tradičním zdrojům. Televizi jako hlavní zdroj zpravodajství uvádí 85 % populace 55+.

Hlavní platformy používané pro zpravodajství ve Spojeném království. Zdroj: Ofcom. Otázka: Kterou z následujících platforem používáte pro zprávy?  Vzorek: dospělí 16+, 2024=5545

Hlavní platformy používané pro zpravodajství ve Spojeném království. Zdroj: Ofcom. Otázka: Kterou z následujících platforem používáte pro zprávy? Vzorek: dospělí 16+, 2024=5545

Hlavní platformy používané pro zpravodajství podle věku. Zdroj: Ofcom. Otázka: Kterou z následujících platforem používáte pro zprávy? Vzorek: Dospělí 16+, 16–24=692. 25-34=825, 35-44=928, 45-54=930, 55-64=721, 65- 74=795, 75+=574

Hlavní platformy používané pro zpravodajství podle věku. Zdroj: Ofcom. Otázka: Kterou z následujících platforem používáte pro zprávy? Vzorek: Dospělí 16+, 16–24=692. 25-34=825, 35-44=928, 45-54=930, 55-64=721, 65- 74=795, 75+=574

Základní zjištění

  • Převážná většina (96 %) dospělých ve Spojeném království uvádí, že v nějaké formě konzumují zprávy. Způsoby, kterými lidé přistupují k široké škále zpravodajských platforem, se ale mění.
  • 71 % příjemců uvádí, že v nějaké formě konzumují online zprávy. Televizní zpravodajství (lineár i v rámci služeb na vyžádání) sleduje 70 %. Sociální média jsou přitom významnou součástí konzumace online zpravodajství, přičemž více než polovina dospělých ve Spojeném království (52 %) je používá jako zdroj zpráv.
  • Přestože sledovanost televizních zpráv podle dat Ofcomu v čase klesá (75 % v roce 2023 a 70 % v roce 2024), data Barb (organizace měřící v Británii sledovanost) ukazují, že polovina všech dospělých (51 %) sleduje TV zpravodajství každý týden na některém z hlavních kanálů veřejnoprávních vysílatelů. Důvěryhodných a přesnost jejich zpráv publikum vysoce hodnotí.
  • Přestože používání online a sociálních médií vzrostlo, tradiční platformy je překonávají v atributech důvěry, přesnosti a nestrannosti.
  • Zprávy BBC na všech jejích platformách osloví 68 % všech dospělých ve Spojeném království. BBC One si pak udržuje nejsilnější pozici jakožto samostatný informační kanál. Už čtyři z deseti nejsilnějších zpravodajských kanálů jsou ale platformy sociálních médií.
  • Čtení novin jako zpravodajského zdroje, včetně jejich digitálních verzí, klesá (ze 39 % v roce 2023 na 34 % v roce 2024). Rádia jako zdroj zpravodajství mají stabilní dosah (41 % v r. 2023 a 40 % v r. 2024).
  • Facebook je i nadále nejpoužívanějším zpravodajským zdrojem v rámci sociálních médií (30 %, stejně jako v roce 2023). Výrazně roste YouTube (na 19 % ze 7 %), zvyšuje se i role Instagramu (18 %) a TikToku (11 %).
  • Meta (40 %) a Google (32 %) jsou v rámci sociálních médií nejčastěji používaným zdrojem zpravodajství, když zasahují až tři čtvrtiny všech dospělých ve Spojeném království.
  • Online zdroje jsou nadále nejoblíbenější mezi mladšími věkovými skupinami – používá je 88 % ve věku 16–24 let, přičemž hlavním zpravodajským kanálem jsou pro ně sociální média (82 %). Polovina (49 %) využívá televizní zpravodajství.
  • Naproti tomu televizní zprávy (včetně on-demand) jsou hlavní zpravodajskou platformou, kterou využívá 85 % lidí ve věku 55+. I tato věková skupina ale postupně více využívá i online zpravodajství. V současnosti je jich více než polovina (54 %). Pouze 28 % lidí ve věku 55+ používá sociální média pro zpravodajství.
  • Teenageři ve věku 12-15 let se zajímají spíše o lehčí zprávy. K tématům, která je nejvíc zajímají, patří: sport a sportovní osobnosti (21 %), hudba, zpěváci (13 %), celebrity a slavní lidé (10 %).

Další informace najdete ve studii zde.

-mav-