Prima na podzim ještě uvede nástupce ZOO i další novinky

pondělí, 9. září 2024, 07:10 TV Martina Vojtěchovská

Podzimní televizní sezóna se už rozběhla, skupina Prima ale ještě neodtajnila všechny své programové novinky. Chystá je pro druhou půlku podzimu a připravuje i další nové věci, říká generální ředitel Marek Singer.

Marek Singer, zdroj: FTV Prima

Marek Singer, zdroj: FTV Prima

Během podzimního vysílání se v programu hlavního kanálu skupiny Prima objeví nový seriál Kamarádi, který v úterním a čtvrtečním hlavním vysílacím čase vystřídá stálici ZOO. Krok, který televize dlouho zvažovala, nastane v druhé polovině října. Podle generálního ředitele skupiny Prima Marka Singera to ale neznamená, že značka ZOO nadobro zmizí. Může zastřešit další nový příběh, který by na ten původní nějakým způsobem navázal.

Nejde ale o jedinou programovou novinku, o které Prima zatím nemluvila. Do podzimního vysílání míří i náhrada za seriál Polda. V neděli 22. září také uvede avizovanou novinku Zrádci, která doplní nové řady seriálů Duch, Dvojka na zabití, reality show Honeymoon – líbánky k nepřežití nebo premiérové díly Česko Slovensko má talent.

Připravují se i změny v online platformě Prima+ a chystá se také rozšíření portfolia tematických kanálů skupiny na českém i slovenském trhu.

„Jde nám především o to mít reklamní model postavený tak, abychom kombinovali lineární vysílání, VOD i HbbTV, a tím oslovovali různé cílové skupiny,“ popisuje v rozhovoru pro MediaGuru.cz Marek Singer strategii programování pro lineární a VOD vysílání.

Podzimní televizní sezóna se právě rozběhla a Prima do ní vstupuje s několika novinkami. V něčem navazuje na předešlé sezóny a na jarní vysílání. Jak letošní jarní sezóna ovlivnila stavbu podzimního schématu? Konkrétně třeba v pondělí, kde jste se snažili proti detektivním formátům konkurence nabídnout alternativu, ale příliš se to neosvědčilo.

To, co nám na jaře fungovalo, to jsme zachovali. Na mysli mám především středeční a sobotní krimi sloty a potom zcela jistě úterní a čtvrteční stálici ZOO. Pondělí je pro nás obtížné. Konkurence zde má pevně postavený blok, snažíme se tak najít pořady, které by přitáhly diváky, jimž konkurenční nabídka nevyhovuje. Budeme v tom hledání pokračovat.

Pro začátek podzimu jste na pondělní večer nasadili archivní seriál Malý pitaval z velkého města, který běžel už přes letní prázdniny a teď s ním pokračujete i na podzim.

Myslíme si, že je to dobrý rozjezd proti konkurenci. A pak se uvidí, jaké výsledky přinesou nové věci, které připravujeme.

Což už asi máte připravené, protože Pitaval doběhne v polovině října. Navážete na Pitavala alespoň žánrem a budete chtít použít stejné zbraně jako konkurence?

Musíme najít publikum, které není fixováno na konkurenční tituly. Nemusí to být nutně jen krimi. Budeme inovativnější a nebudeme spoléhat na jednu věc. Nehledáme jeden pořad, ale spíš celý blok, kterým bychom mohli konkurovat.

Není přece jen v dnešní době experiment rizikem?

Rozhodně nemůžeme experimentovat na celém portfoliu, ale v případě pondělního večera to zkusit můžeme.

Úterní a čtvrteční večery stojí i na začátku letošního podzimu na seriálu ZOO. Už dopředu jste ale avizovali, že jde o poslední díly. Co přijde po ZOO?

Už máme připravenou novinku, další seriál s novými hrdiny. Jmenuje se Kamarádi a jeho podtitul zní „Přátelství je někdy víc než láska“. Příběh je postaven na přátelství tří mladých lidí, kteří se vracejí do rodné vsi. Stejně jako ZOO budeme i seriál Kamarádi vysílat dvakrát týdně v úterý a ve čtvrtek.

A odkdy ho nasadíte?

Nasadíme ho od poloviny podzimní sezóny, tedy někdy v druhé části října.

Dosáhne novinka na výsledky ZOO?

Věříme, že ano. Pro nás je rozhodující divácká skupina 18–69 let a děláme všechno pro to, abychom vítězství v úterý a ve čtvrtek večer v této skupině uhájili. Souboj s konkurenčním seriálem Jedna rodina bude pokračovat. Chceme zkusit něco nového, protože si myslíme, že příběh se stávajícími protagonisty ZOO dospěl do finále a je třeba přijít s něčím novým.

Chceme zkusit něco nového, protože si myslíme, že příběh se stávajícími protagonisty ZOO dospěl do finále a je třeba přijít s něčím novým.

Kde je hranice, kdy si řeknete, že ZOO se už vyčerpalo, přestože pořád přináší v čase svého vysílání vítězná čísla?

To, že jsme se teď rozhodli pokračovat novinkou v úterý a ve čtvrtek, ještě neznamená, že se ZOO nikdy nevrátí.

Uvažujete tedy o tom, že se ZOO v nějaké obměně vrátí?

Ano, ale nebude to ten samý příběh. Aby se však mohl jmenovat ZOO, tak musí mít něco z původního příběhu. Například některé protagonisty, ale ne všechny, protože ZOO mělo víc hlavních hrdinů.

Pokud se vrátíme k aktuálně rozběhnutému podzimnímu vysílání, tak novinkou oproti předcházejícím sezónám je zařazení reality show Honeymoon, která se v pozdějším prime time vysílá každý den od pondělí do čtvrtku. Zároveň ale o týden dřív přináší premiérové díly na VOD platformě Prima+. Co je tedy cílem této reality? Sbírat diváky na onlinu, nebo v lineárním vysílání?

Reality show Honeymoon je primárně titul pro VOD, tedy pro Prima+. Předpokládáme, že na VOD může oslovit řadu diváků. Nejde nám přitom jenom o předplatitele, ale obecně i o diváky v neplacené vrstvě Prima+.

Nasazení do lineárního TV vysílání je tedy převážně marketingovým tahem?

Spíš bych to řekl tak, že je škoda nevyužít televize v okamžiku, když stále ještě budujeme značku Prima+. Formát Honeymoon je určen pro mladší diváky, kteří sledují VOD více než starší. Pokud ale díky televizi přilákáme ke sledování další diváky, je to pro nás přidaná hodnota.

Bavíme se v době, kdy jste odvysílali jen pár prvních dílů, ale lze už podle nich říct, jak Honeymoon může na VOD Prima+ fungovat?

Každý den nám přináší nové předplatitele a je nastartován tak, že se může stát velmi úspěšným v akvizici nových uživatelů. Je to formát, který lidi od Primy už dlouho neviděli. Ti, co se na něj podívali, tak se podle prvních čísel dívají dál. Není to ale jednoduché, protože v mladé cílové skupině je těžké prorazit s novou značku, protože nabídka je v tomto směru přesycená. Celkově máme u Honeymoon přes 400 tisíc video views na Prima+, je to aktuálně pořad číslo jedna v počtu přehrání.

Celkově máme u Honeymoon přes 400 tisíc video views na Prima+, je to aktuálně pořad číslo jedna v počtu přehrání.

Sobotní a středeční večery byly pro Primu na jaře úspěšné díky detektivním seriálům – ať už to byly Zákony vlka, Pod hladinou, Na vlnách Jadranu neb Polda, včetně jeho repríz. Na podzim vstupujete do těchto vysílacích časů s novými řadami seriálů Dvojka na zabití a Duch. Udrží oba seriály pro Primu vítězství ve středu a v sobotu v divácké skupině 18–69?

Právě proto, že první řady těchto seriálů uspěly, tak přicházíme s jejich pokračováním. Věříme, že si postavení v těchto časech podržíme.

Zvlášť dobře fungovaly i reprízy Poldy. Budete točit nové díly?

Polda už měl velké finále. Původně jsme ho adaptovali podle zahraniční předlohy a pak jsme dotáčeli nové díly jen podle našich scénářů, protože nebylo co adaptovat. Už i autoři ale cítili, že jsme příběh vyčerpali, proto místo Poldy přijdeme s novinkou, seriálem Hrdina. Je to také detektivka, v hlavní roli s Janem Nedbalem. Autory jsou navíc právě tvůrci Poldy.

Ještě jsme nemluvili o asi největší novince podzimního vysílání na Primě, a to je reality hra Zrádci. Pro Primu je to nový žánr, se kterým jde hned do nedělního večera. Není to riziko?

Je to nová věc a může to být riziko, ale je menší než u reality pořadů, které jsme si vyvíjeli zcela sami. Zrádci jsou licenčním formátem, o kterém víme, že ve většině zemí, kde se vysílal, tak byl v případě vydařené adaptace dobře přijat. Zrádce produkuje dobrý tým a přemluvili jsme také moderátora Vojtěcha Kotka, který se do své role správně položil. Zatím podle našich interních náznaků pořad funguje dobře, tak doufáme, že se nám odhad potvrdí i po jeho startu.

Jaké diváky mají Zrádci přilákat? Ty, co mají rádi reality, soutěže nebo napětí?

Zrádci cílí nejen na diváky soutěží nebo reality show. Obsahují v sobě napětí detektivky typu Deset malých černoušků a herních kombinací ve stylu Městečka Palerma. Proto okruh diváků může být širší a každý by si ve Zrádcích mohl najít to, co ho baví. Mladší diváci si spíše vyberou herní prvky, střední a starší generace může víc oceňovat detektivní napětí.

Formát reality show je ze své podstaty zaměřen většinou na mladší diváky. Ti ale na druhou stranu lineární vysílání tolik nesledují. Jak velké dilema je takové pořady nasazovat? Například v pátečním prime time, kde nově běží další řada soutěže Česko Slovensko má talent.

Nemůžeme se vzdát možnosti pořad do lineárního vysílání vůbec nezařadit. Klíčové je dát divákům možnost vidět ho v televizi, a zároveň i na VOD. Protože tam zase ti mladí jsou. Chceme jim pořad nabídnout tak, aby měli možnost se k němu dostat na distribuční platformě, která je jim bližší.

Klíčové je dát divákům možnost vidět pořad v televizi, a zároveň i na VOD. Protože tam zase ti mladí jsou.

Na letní tiskové konferenci k podzimnímu vysílání jste nepředstavili všechny pořady, které máte pro podzim připraveny. Kolik premiérových titulů je třeba v dnešní době pro jednu sezónu – podzimní či jarní – počítat?

Novinky tolik nepočítáme přes počet premiér, ale podle toho, jaká okna potřebujeme vzhledem ke konkurenci obsadit tak, aby premiéry byly dostatečně silné. Z toho nám vyjde nějaký počet premiérových hodin. Ani bychom se nebránili tomu mít po celou sezónu jednu věc, ale většinou se u nových věcí zkouší menší počet dílů – a podle toho, jestli se titul chytí, se druhá série prodlužuje.

Zvyšují se investiční náklady pro jednotlivé sezóny?

Všechno je dražší, a tedy i výroba pořadů. I to je jeden z důvodů, proč se musíme snažit o zvyšování cen reklamy.

Situace na televizním trhu se trochu změnila, protože menší televizní provozovatelé skupin TV Barrandov a Óčko mají nové majitele a snaží se řešit svoji situaci a budoucnost. Co z toho plyne pro Primu?

Uvidíme. Oba zmíněné hráče naše zastupitelství Media Club na reklamním trhu zastupovalo, ale smlouvy nám letos končí a uvidíme, co bude dál.

Zvažujete, že Barrandov nebo Óčko koupíte?

To je vždy otázka nabídky a poptávky. Spočítáme si, jaká je jejich hodnota a co bychom tím získali.

Má dnes smysl investovat do akvizice už existujícího kanálu, a to i s ohledem na možnosti a portfolio, které Prima má? Je vůbec pro Primu lákavá představa mít hudební a lifestylový kanál?

Je to čistě ekonomická úvaha, zda něco kupovat, nebo to vytvářet po vlastní ose. Nemyslím si, že trh potřebuje čistě hudební kanál. Na druhou stranu lifestylový kanál pro různé cílové skupiny by se asi mohl uživit, ale je otázka, jestli by mělo jít o celoplošný kanál, placený kanál nebo FAST kanál.

Nemyslím si, že trh potřebuje čistě hudební kanál. Na druhou stranu lifestylový kanál pro různé cílové skupiny by se asi mohl uživit.

Oznámili jste, že video platforma Prima+ rok a půl po svém startu vykazuje 1,2 mil. registrovaných uživatelů a přes 160 tisíc uživatelů platících. Jaké jsou cíle pro další rok?

Brzy oznámíme změny, které na Prima+ připravujeme. Mají podpořit ještě větší akcent, který chceme k Prima+ směřovat. Naším záměrem je ještě víc posílit produktovou a obsahovou nabídku. Nepůjde o nějakou otočku, ale o to, že zamýšlíme Prima+ ještě víc posílit.

Zůstanou tři varianty sledování, na kterých Prima+ stojí? Tedy registrace, předplatné s reklamou a předplatné bez reklamy, nebo to chcete přehodnotit?

Možná to ještě přehodnotíme. Nic se ale nemění na tom, že budeme potřebovat reklamní onlinovou i předplatitelskou nabídku. Je důležité se učit z toho, jak lidi platformu používají, jaký má potenciál a jaké kroky dělá konkurence nejen v Česku. Nejprve se razil jen model SVOD, pak se začala přidávat reklama, teď jsou hitem FAST kanály. Směřuje to k nějakému mixu modelů a bude se to dál vyvíjet.

Tarif s reklamní vrstvou ale ponecháte…

To v každém případě. Je ale otázka, jestli bude jedna vrstva, nebo to budou dvě či tři vrstvy a jaké budou. Balíčky se teď víc začínají stavět na bohatosti nabídky a podle toho se stanovuje cena. Počáteční cena může být i nula. Nabídka může být celkově strukturovanější, než jak ji máme dnes.

Trendem v zahraničí je také spojování různých služeb i exkluzivní dohody s operátory. Dovedete si představit, že byste se na nějakém partnerství domluvili třeba s Netflixem a vytvořili balíček pro český trh s globální i lokální službou?

Zrovna Netflix takové spolupráce zatím moc nedělá, ale že budou vznikat partnerství distribuční, jaké máme například s Vodafonem, nebo i obsahové, tak o tom jsem přesvědčen. Český trh je malý a asi není nejlepší strategií, aby každý bojoval sám. Konsolidaci tak lze čekat, uvidíme ale, jestli půjde jen napříč českým trhem, nebo bude důsledkem přítomnosti globálních hráčů a jejich rozhodnutí.

Kde je hranice profitability Prima+? Počítáte si ji odděleně jen pro lineár a VOD?

Není to pro nás ta největší priorita, nám jde především o to mít reklamní model postavený tak, abychom kombinovali lineární vysílání, VOD i HbbTV, a tím oslovovali různé cílové skupiny. Tím neříkám, že si ziskovost nevyhodnocujeme. Jako důležitější ale vnímám to, aby náš produkt fungoval jako jeden celek a abychom se diváky snažili zaujmout tam, kde chtějí být. Jistěže sledujeme, kolik investujeme a jak se nám to vrací zpět. Ale například odpisy pro tituly, které se objevují v televizi a zároveň i ve VOD, mohou výsledek posunout nahoru nebo dolů. Záleží, kam se přiřadí.

Český trh je malý a asi není nejlepší strategií, aby každý bojoval sám. Konsolidaci tak lze čekat.

Kde je podle vašich propočtů saturace VOD trhu v Česku? Už se k ní blížíme?

To je obtížné říct. Podle mého názoru jsme se do první vlny saturace už dostali. Ale když se podíváme na zahraniční trhy, konkrétně na evropské, tak standardem jsou dvě až tři služby na domácnost. Tam ještě nejsme a odhaduji, že se tam také dostaneme. Je vidět, že diváci víc přeskakují mezi jednotlivými službami. Začíná to připomínat přepínání v televizním prostředí, jen s tím rozdílem, že se nepřepíná v rámci večera, ale z měsíce na měsíc.

Uvažujete ještě o nějakém novém kanále pro operátory?

Letos jsme začali vytvářet tematické kanály pro Slovensko. Začali jsme s Prima Cool, následovat bude Prima Lovr a chystáme i další. Připravujeme také novinky pro český trh, které představíme v průběhu podzimu.

A sportovní kanál pro Primu, o kterém se loni tak spekulovalo?

Jeho případný vznik je podmíněn partnerstvím, které by se nám podařilo dojednat. Když nemáme za zády operátora, je neekonomické stavět sportovní kanál. A navíc je třeba ještě mít dohody s partnery, kteří mají sportovní práva.

Horkým tématem podzimu budou sněmovní jednání o podobě novely zákona o České televizi a novely zákona o televizním a rozhlasovém vysílání. Reakce komerčních médií na vládní návrh novely naznačovaly, že spokojeni zcela nejste. S jakými pozměňovacími návrhy přijdete?

V pracovních skupinách, kde jsou zastoupeni zástupci médií veřejné služby, soukromých služeb a ministerstva kultury, se připravuje memorandum definující veřejnou službu. Podobu toho memoranda považujeme za důležitou. Pokud jde konkrétně o televizi Prima a můj pohled, domnívám se, že by mělo stačit navýšení poplatku o 15 Kč (návrh počítá se zvýšením poplatku pro ČT ze 135 Kč na 150 Kč měsíčně, pozn. red.). Zavedení poplatku pro firmy podle počtu zaměstnanců a jeho automatické zvyšování o inflaci považuji za systémově špatné.

Prima na podzim: Zrádci, Duch, Dvojka na zabití, Honeymoon či finále ZOO

čtvrtek 1. srpna 2024