Rádiové zastupitelství Radiohouse podpoří ve spolupráci s TV Nova podnikatele v regionech. Uvolní jim reklamní prostor v hodnotě 79 mil. Kč. To je o třetinu více než před dvěma roky. Podpora bude rozdělena podle velikosti jednotlivých regionů. Přihlášení do projektu RH 300 Cross je možné prostřednictvím formuláře. Společnost také firmám zdarma pomůže s výrobou spotů i vizuálních prvků kampaně. Přihlašování je možné do konce listopadu.
„Nůžky mezi velkými a malými podniky se rychle rozevírají. Ekonomický vývoj zdaleka nepociťují všichni stejně a menší lokální hráči začínají bohužel na konkurenci ztrácet,“ vysvětluje Štěpán Ryska, jednatel Radiohouse, mediálního zastupitelství Rádia Blaník, sítě Hitrádií, Rock rádia, Fajn rádia, Rádia Expres FM, Rádia Krokodýl a dalších. Podnikatele chce motivovat k větší aktivitě a poskytne jim volný reklamní čas k tvorbě značek. K tomu přidá podporu digitálních médií vlastní mediální skupiny i TV Nova.
Jak hodnotíte aktuální vývoj na trhu?
Elektronická média zaznamenávají růst reklamních příjmů už mnoho kvartálů po sobě a ani rozhlasová reklama není výjimkou. Ne všem firmám, které u nás inzerují, se ale daří stejně dobře. Při srovnání malých podniků s velkými, často globálními, hráči nelze hovořit o univerzální vlně prosperity. Důvody tohoto vývoje se dnes nacházejí jinde než v období covidu či energetické krize. Naše analýzy ukazují, že menší a střední regionální podnikatelé mají oproti větším hráčům méně úspěchů při využívání růstových příležitostí v oblastech, jako jsou inovace ve výrobě, využívání informačních technologií, automatizace, umělé inteligence či marketingu. Globální firmy třeba z Asie navíc často fungují za odlišných podmínek a nemusí dodržovat stejná pravidla, která musí respektovat každý český výrobce. Rozdíly se projevují v podpoře výroby a distribuce, nedodržování stejných zdravotních standardů, reklamačním řízením i administrativními povinnostmi v oblasti ochrany osobních údajů. Pokud jste někdy nakupovali něco velmi levného s dopravou zdarma z čínského e-shopu, víte, o čem mluvím.
Globální firmy třeba z Asie navíc často fungují za odlišných podmínek a nemusí dodržovat stejná pravidla, která musí respektovat každý český výrobce.
V roce 2022 získalo podporu 300 podnikatelů. Jaký byl výsledek programu RH 300 PRO?
Program tehdy proběhl úspěšně. Jak už název napovídá, podpořili jsme 300 firem. Podobný rozsah plánujeme i letos. Budeme do podpory investovat i větší množství volného času, počet firem ale bude stejný. Určitě nejsme schopni pokrýt všechny žádosti vzhledem k omezené kapacitě volného reklamního času. Je třeba také říci, že většina z původních podpořených firem je dnes stále našimi klienty, takže i my vnímáme tuto podporu jako investici do vztahů a budoucího byznysu v regionech napříč Českou republikou.
Tentokrát si regionální rádia přizvala na pomoc televizi Nova. Jak konkrétně bude tato spolupráce vypadat?
Těší mne, že s Luborem Burdou, který šéfuje digitální reklamě na Nově, jsme se velice rychle dohodli na vhodných regionálně cílených produktech na bázi HbbTV. Myšlenky podpory místních podnikatelů sdílíme společně. Tím, že formáty Novy přidáme do společného balíku, vylepšíme v našem programu klientům dosah i efektivní vizualizaci na největší obrazovce v domácnosti. Společný balíček jsme nazvali RH 300 Cross, protože nabízí zásah napříč mediatypy. Kromě audiospotů v rádiích, streamech a podcastech nyní obsahuje i dostupnou regionálně cílenou vizuální reklamu na našich digitálních médiích a především HbbTV na kanálech TV Nova.
Chcete nabídkou širšího mediálního mixu suplovat roli mediální agentur?
Víte, nechceme přebírat roli mediálních agentur, ale vidíme, kam vývoj spěje. Samozřejmě, že kdykoli rád prodám mediální agentuře rozhlasové a digitální audio spoty, aby je pak sama efektivně kombinovala s dalšími mediálními kanály. Všechny přední agentury na to mají v Česku slušné know-how a takový byznys pro velikou část trhu pořád dobře funguje. Na úrovni těch menších podniků však žádné mediální agentury nepůsobí, protože komplexní marketingová konzultace vyžaduje čas a těžko zaplatíte hodinový čas specialisty u celkově malé reklamní investice. My spíše využíváme toho, že máme masový crossmediální zásah v produktu, který je vyladěný, plně automatizovaný. Také máme necelé dvě stovky regionálních konzultantů se znalostí prostředí, kteří produkt umí trhu představit a vybrat nejvhodnější kandidáty. Vše funguje rychle s malým množstvím vstupů i nákladů a s vysokým dopadem.
Využíváme toho, že máme masový crossmediální zásah v produktu, který je vyladěný, plně automatizovaný.
Jaký bude princip podpory letos a kdo ji může využít?
Uvolníme reklamní prostor v hodnotě 79 milionů korun za celou skupinu, to je asi o třetinu více než před dvěma roky. Podpora bude rozdělena podle velikosti jednotlivých regionů. V zásadě třem stovkám nových, dosud neinzerujících klientů nabídneme nejlepší celoroční obchodní podmínky, k tomu jim pak ještě prakticky zdvojnásobíme objem spotů a rozšíříme dosah skrze digitální média, aby byl efekt reklamy co nejrychleji znatelný. Přihlášení do projektu RH 300 Cross je možné prostřednictvím formuláře: https://www.radiohouse.cz/rh-300-cross/. Pomůžeme jim také zdarma s výrobou spotů i vizuálních prvků kampaně. Firmy, které se chtějí zapojit do tohoto projektu, by neměly moc váhat. Kromě toho, musí ukázat, že jim reklamní podpora má šanci generovat rozumné výsledky. To znamená třeba mít již opravdu funkční provoz, ale také optimalizovaný web či aktivní profily na sociálních sítích nebo jiné kanály pro sběr kontaktů a poptávek. Těm, kteří tyto základy nemají, poskytneme informace, včetně praktických návodů a workshopů, jak začít.
Je program časově omezený?
Do projektu RH 300 Cross je možné se přihlásit jen letos, a to do konce listopadu, přičemž podpora poběží celý následující rok. Reklama bude nasazována rovnoměrně ve všech měsících. Již v předchozích programech nám zpočátku klienti vytýkali, že se nesoustředíme jen na jejich hlavní sezónu. Náš program je však založen na tvorbě značek a jak všichni víme, značka se v rádiu nebuduje před sezónou ale dlouhodobě.
Jak budete měřit výsledky?
Snažili jsme se vytvořit reklamní balíček co nejjednodušší, s formáty, které lze snadno spojovat i porovnávat a vyhodnotit co do zásahu. Často jsme první, kdo klientům poskytne a vysvětlí mediální ukazatele. Nicméně to, co menší podnikatelé skutečně očekávají, je vidět výsledky přímo ve zvýšených tržbách, to je pro ně nejlepší report. Zkušenosti nám ukazují, že rok je dostatečně dlouhá doba na to, aby investice do značky jejich kvalitních produktů a služeb zvýšené tržby přinesla. Navíc je pak právě ta dobrá značka nejlepším způsobem, jak dlouhodobě čelit konkurenci.
-mav-