Satelit je silnější v obcích, IPTV ve městech a v mladších domácnostech

pondělí, 16. září 2024, 15:00 TV, Výzkum MediaGuru

Kontinuální výzkum, který dlouhodobě sleduje vývoj tuzemských televizních domácností, ukazuje, že satelitní příjem je využívanější v obcích, zatímco televize připojená k internetu ve městech. Nejsilnější je ale nadále pozemní příjem.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Data z Kontinuálního výzkumu projektu PCEM, který v pondělí zveřejnila Asociace televizních organizací (ATO), ukazuje výrazný rozdíl v zastoupení satelitního příjmu v obcích do 5 tisíc obyvatel (20 %) na jedné straně a městech nad 100 tis. obyvatel (pouze 3 %) na straně druhé.

Důvodem může být podle ATO lepší nabídka IPTV a kabelových operátorů ve městech a zřejmě také větší svoboda v umístění satelitního „talíře“ na fasádu či střechu rodinného domu oproti bytovým domům převládajícím ve městech.

Nejsilnějším typem příjmu televizního signálu je ale ve všech sledovaných typech velikosti sídla domácností pozemní příjem. Pohybuje se v rozmezí od 40 % v malých obcích do 45 % ve městech. 

Zdroj: ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum 1. a 2. vlna 2024. Základ: TV domácnosti

Zdroj: ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum 1. a 2. vlna 2024. Základ: TV domácnosti

Zastoupení televizních přijímačů připojených k internetu (IPTV) je zároveň nejvyšší (83 %) u domácností s dětmi do 14 let, dále u domácností členů ve věku 25-44 let a dále klesá s rostoucím věkem. Mezi domácnostmi, kde jsou všichni členové starší 65 let, je to zatím jen 28 %. Ve všech skupinách však dlouhodobě podíl IPTV roste.

Zdroj: ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum 1. a 2. vlna 2024. Základ: TV domácnosti

Zdroj: ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum 1. a 2. vlna 2024. Základ: TV domácnosti

Data také ukazují, že zatímco samostatně žijící jednotlivci si v 82 % případů vystačí s jedním televizorem, ve skupině domácností se třemi a více členy ve 47 % případů jsou dva a více televizory a v 16 % případů dokonce tři a více.

Zdroj: ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum 1. a 2. vlna 2024. Základ: TV domácnosti

Zdroj: ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum 1. a 2. vlna 2024. Základ: TV domácnosti

Rostoucí penetrace televizorů připojených k internetu a růst IPTV příjmu stojí za zvyšujícím se významem odložené TV sledovanosti. V období od května do srpna 2024 patřila televizní obrazovka třem významným sportovním událostem (MS v hokeji, ME ve fotbale, LOH), jejichž přenosy, stejně jako jakékoli sportovní přenosy, diváci preferují sledovat živě. Přesto v období těchto čtyř měsíců došlo v cílové skupině 15+ k meziročnímu nárůstu zastoupení třídenní odložené sledovanosti na televizorech na celkové sledovanosti (živá + TS 0–3) z 9,7 % na 10,8 %.

Ve stejném meziročním srovnání a stejné cílové skupině je také patrný mírný nárůst celkové TV sledovanosti z 3 hodin 10 minut na 3 hodiny 11 minut (živá + TS 0–3). Nejvíce si polepšila stanice ČT sport, ale meziroční nárůst zaznamenaly např. i stanice Prima love, Nova Lady, Nova Action, Seznam.cz TV, TV Barrandov či ČT :D. Meziročně rostla i celková naměřená sledovanost TV vysílání a pořadů na internetu (webové přehrávače, mobilní aplikace, HbbTV, Smart TV aplikace), a to díky výraznému nárůstu živé sledovanosti na internetu.

-mav-