Voliči ANO sledují TV, voliči Pirátů VOD a voliči SPD sociální sítě

pondělí, 9. září 2024, 06:55 Výzkum MediaGuru

Národní data NADA ukazují, že voliči politických stran se odlišují ve výběru sledovaných mediatypů. Některé mediatypy jsou v jednotlivých voličských skupinách zastoupeny více, než je průměr v celé populaci.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

U televize tráví nejvíce času voliči ANO, v průměru 131 minut denně. Společně s VOD službami lze konstatovat, že voličům ANO zabere sledování filmů, seriálů či jiných televizních pořadů každý den zhruba 3 hodiny, což je o hodinu více než v případě voličů KDU-ČSL. Klasické televizní vysílání se nejméně týká voličů Pirátů, kteří se naopak vyznačují největší konzumací placeného videoobsahu. Podobně jako pro voliče Pirátů je i pro voliče TOP 09 příznačný posun k moderním médiím na úkor těch tradičních. Tištěné noviny nebo časopisy mají nadprůměrně často v ruce voliči stran KSČM a SOCDEM, což stejně jako mnohé jiné aspekty mediální konzumace hodně souvisí s věkem. Ukazují to národní data společnosti NADA na reprezentativním vzorku české internetové populace.

Přestože jsou sociální sítě jako Facebook či Instagram spíše typické pro mladé lidi a s rostoucím věkem čas strávený jejich užíváním postupně klesá, největší aktivitu na sociálních sítích vykazují voliči SPD, kteří ovšem k nejmladším voličským základnám nepatří. „Voliči SPD jsou především lidé středního věku s nižším dosaženým vzděláním. Instagramu nebo TikToku dominují nejmladší generace, ovšem základna uživatelů Facebooku již stárne, a právě voliči SPD zde tráví nejvíce času ze všech,“ doplňuje výzkumný analytik Radek Pileček.

Data také ukazují výrazně nadprůměrný poslech rádia mezi voliči Přísahy. „Pro vysvětlení této skutečnosti si musíme uvědomit, kde lidé poslouchají rádio. Doma, v práci, ale často také v autě,“ upozorňuje Pileček. Elektorát Přísahy již nezahrnuje pouze původní voliče této strany z parlamentních voleb 2021, ale výrazně jej ovlivnily letošní volby do Evropského parlamentu a spojení s Motoristy sobě v čele s Filipem Turkem. Následkem toho deklarují voliči Přísahy ze všech největší zájem o auta/motorismus a je pravděpodobné, že rádio často poslouchají za volantem svého vozu.

Zdroj: NADA, Stem/Mark, všichni respondenti, n = 10 112, údaje v minutách

Zdroj: NADA, Stem/Mark, všichni respondenti, n = 10 112, údaje v minutách

Velké odlišnosti ukazují NADA data u preferovaných žánrů filmů a seriálů. Komediím dávají přednost hlavně voliči STAN. Výrazně specifičtí jsou voliči Pirátů, kteří si ve srovnání s voliči jiných stran nejvíce libují v akčních filmech, sci-fi a fantasy. Voliči Přísahy mají
rádi detektivky nebo krimi, zatímco romantickým filmům a seriálům se vyhýbají. „Voliči KDU-ČSL nepohrdnou dramaty, naopak příznivci SPD jsou ze všech nejvíce nakloněni hororům,“ dodává Radek Pileček.

Z pohledu mediální spotřeby se průměrnému chování českého občana nejvíce blíží voliči ODS, kteří kromě své podprůměrné aktivity na sociálních sítích nijak nevybočují ve srovnání s průměrem celé populace. 

-mav-