Bezplatné vysílání se stává bránou k placenému obsahu

čtvrtek, 3. října 2024, 07:10 TV Lukáš Polák

Celoplošné televizní vysílání patří v Česku dlouhodobě mezi nejoblíbenější a příjem jeho programů je zcela zdarma. Co tedy využít tuto platformu jako vstup k prémiovému obsahu?

WarnerBros. se skrze Warner TV snaží přilákat diváky k placenému obsahu. Foto: Warner TV

WarnerBros. se skrze Warner TV snaží přilákat diváky k placenému obsahu. Foto: Warner TV

Popularita pozemního televizního vysílání v Česku je nezpochybnitelná. Dlouhodobě ho využívá přes padesát procent domácností. Pokud si odmyslíme koncesionářské poplatky, příjem České televize i komerčních stanic jako je Nova, Prima nebo TV Barrandov, je zcela zdarma. Náš trh sice není výjimkou, ale desítky volně šířených programů, které si chtějí ukousnout co největší část koláče, jsou opravdu něčím enormním. Opravdu jsou ale volně šířené komerční programy plné reklamy to, co chce divák sledovat?

Postavení celoplošného pozemního televizního vysílání je jasné. České Radiokomunikace de facto provozují tři digitální sítě (chod multiplexu České televize technicky zajišťují), jim pak v posledních přibližně dvanácti letech konkuruje společnost Digital Broadcasting – nejprve z DVB-T multiplexem 4, později DVB-T2 multiplexem 24. Pozemní programy ale nabízejí například z technického pohledu (až na výjimky) kvantitu – chybí vysoké rozlišení, zpětné zhlédnutí a bohatší výběr. A právě toto dává divákovi placený obsah.

Nova to začala, Prima se přidala

Jako skvělý nástroj pro prodej prémiového obsahu slouží mediální skupině Nova pozemní vysílání už řadu let. Svou online videotéku Voyo může prodávat nejen na lineárních kanálech, ale také prostřednictvím virtuálního červeného tlačítka. Po jeho stisknutí se divákovi objeví díky technologii HbbTV několik aplikací, mezi nimiž je i novácká online služba. Přesto, že kvalita obrazu Novy v multiplexu 24 je i běžným okem vyšší než multiplexu 23, k vysokému rozlišení vede cesta pouze přes placenou televizi.

A to stejné platí i pro konkurenční Primu. Začátkem loňského roku spuštěná online videotéka Prima+ je přístupná přes všechny její volně šířené programy (samozřejmě i na satelitu nebo v kabelové televizi) a bez reklam (včetně originální produkce) ji získáte pouze tehdy, pokud zaplatíte. I v tomto případě tak můžeme hovořit jednoznačně o tom, že pozemní celoplošné vysílání slouží pouze jako jakási demo ochutnávka, k čemu všemu se divák může dostat, pokud zaplatí. A platí to opět i pro Full HD formát.

Warner TV jako brána k videotéce Max

Pěknou štikou ve svém rybníku se mohou České Radiokomunikace pyšnit i v případě nového celoplošného programu Warner TV. Jak její zástupci na jarní tiskové konferenci potvrdili, Česko je po Itálii teprve druhým evropským trhem, kde je tento program k dispozici zdarma. Warner TV ale neplní pouze za roli recyklačního programu, který může divákům nabídnout obsah, který už se nehodí na prémiové stanice typu HBO nebo Cinemax či dokonce online videotéku Max. Tento kanál může být jejich přímým propagátorem.

Vzpomeňme si právě na moment, kdy se společnost WarnerBros. Disscovery chystala v Česku spustit videotéku Max, někdejšího nástupce HBO Max a roky zaběhlého HBO GO, které už v roce 2012 vytyčilo cestu, jak budeme v následujících letech konzumovat atraktivní televizní obsah. Warner TV odstartovala 2. dubna, Max pak 21. května. Warneři tak mohli diváky bezplatného vysílání „krmit“ bannery a dalšími formami reklamy, jejichž cílem bylo jediné – donutit diváka, aby si za obsah zaplatil.

Odstartoval kanál Top Barca a další bezplatné TV

Svět takzvaných FAST kanálů, tedy bezplatných programů fungujících na bázi vkládané online reklamy, přináší novinky téměř na denní bázi. Koncem září obohatil programovou nabídku služby Rakuten TV v Česku další sportovní kanál, Top Barca náležící k prestižnímu evropskému fotbalovému klubu FC Barcelona. Jde de facto o jednu velkou reklamu na streamovací službu Barca One. Tu sice můžete získat také zcela zdarma, ale i za atraktivnější tarif One Premium stojící necelá dvě eura. Ten mimo jiné umožňuje sledovat obsah nejen bez reklam, ale i v offline módu.

Počet volně dostupných kanálů, které mají reálně sledující přitáhnout k atraktivnějšímu placenému obsahu, rozšířil v uplynulých dnech i provozovatel streamovací platformy DAZN. Kromě stanic jako PGA Tour, NFL, DAZN Women's Football nebo Motorvision je nově k dispozici také kanál PowerSports World. Program je věnován motoristickým sportům a adrenalinovým aktivitám. Hlavními highlighty jsou živé přenosy z motocyklových závodů, rally a extrémních sportovních událostí, které přináší akci přímo na obrazovku fanouškům z celého světa. Divák se musí na rozdíl od Rakuten TV pro sledování tohoto programu zaregistrovat.