Designblok: Značky letos sází na udržitelnost, spolupracují se studenty

středa, 2. října 2024, 07:20 Marketing MediaGuru

Na 26. ročníku Designbloku se opět představí i komerční značky, které ukáží svůj přístup k designu. 

Prolínajícím se tématem u mnoha značek je na letošním Designblok udržitelnost, foto: MediaGuru.

Prolínajícím se tématem u mnoha značek je na letošním Designblok udržitelnost, foto: MediaGuru.

Mezinárodní festival designu a módy proběhne letos od 2. do 6. října na čtyřech hlavních lokacích v centru Prahy. Kromě návrhářů a designérů je Designblok příležitost i pro komerční značky, jak veřejnosti představit novinky nebo projekty koketující s uměleckým designem. Hlavním partnerem je Ploom, značka alternativních tabákových výrobků, jež se bude prezentovat limitovanou edicí od designéra Ory Ita. Řetězec Kaufland vystaví kolekci oblečení pro zaměstnance od studentů UMPRUM, Sazka ukáže, co všechno lze upcyklingem vyrobit ze stíracích losů, Nespresso uvede svou kompostovatelnou kapsli z papíru a Škoda Auto se pochlubí elektromobilem v novém designovém konceptu.

Ploom chystá prohlídky s ambasadory 

Ploom, patřící do portfolia společnosti JTI, má letos na Designbloku dvě zóny – venkovní a vnitřní. „Ta vnitřní v Bastion Florenc je celá inspirovaná limitovanou edicí Ploom, kterou v rámci Milan Design Week vytvořil světově proslulý designer Ora Ito. Stejně jako jeho Red Device je i naše zóna rudá, vášnivá a odvážná. Součástí této zóny je i prezentace finalistů designové soutěže, kterou jsme organizovali letos na jaře,“ přibližuje na dotaz MediaGuru.cz tiskový mluvčí JTI Jiří Sochor

Kromě toho bude značka ve spolupráci se svými ambasadory, mezi něž patří například návrhář Jan Černý, malíř Maxim Havlíček nebo značka On the boat, provádět po festivalu. „Pro naše fanoušky tak vytvoříme sérii tipů, kam na Designbloku jít, komu z vystavujících věnovat pozornost,“ popisuje Sochor. 

Kaufland připravil se studenty kolekci pro zaměstnance 

Řetězec Kaufland využívá designovou přehlídku k oslavě svého 25. výročí na českém trhu. Oslovil proto Vysokou školu uměleckoprůmyslovou s nápadem na kolekci volnočasového oblečení pro své zaměstnance. Ze studentských skic se vybralo pět nejúspěšnějších kolekcí, které potom 12 studentů tvořilo v rámci platformy UMLab, v níž si trénují práci pro reálné klienty. Spolupráce s Kauflandem probíhala pod vedením Liběny Rochové z Ateliéru designu oděvu a obuvi a Richarda Jaroše z Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace. Část výtěžku z prodeje bude věnována nadaci Debra, podporující pacienty s nemocí motýlích křídel. 

„Jelikož se jednalo o projekt, v němž byla kreativita mladých umělců stěžejní, při práci s logem jsme studentům dali v podstatě volnou ruku. Naší jedinou prosbou bylo nepoužít barvy konkurenčních obchodních řetězců,“ uvádí za Kaufland Renata Maierl. Výsledkem je kolekce, která se šila a tiskla v Česku. Představena bude na expozici s názvem Kauf Love, v níž si je možné jednotlivé kousky prohlédnout na jezdícím pásu. Dostupná bude ale zatím i nadále jen pro zaměstnance skrz interní kanály a za výrobní cenu. 

Kaufland představí na Designbloku kolekci volnočasového oblečení pro své zaměstnance, foto: MediaGuru.

Kaufland představí na Designbloku kolekci volnočasového oblečení pro své zaměstnance, foto: MediaGuru.

Ve spolupráci se studenty UMPRUM – Karolínou Vintrovou a Janem Lechnerem – vznikla i expozice značky plechových hraček Kovap, která na Designbloku představí svou novou kolekci. Středobodem je interaktivní instalace inspirovaná Rotoreliéfy Marcela Duchampa, v níž jsou pohyblivé objekty napojeny na strojky Kovap. Umístěna bude v 1. patře Muzea hlavního města Prahy. Kromě toho mladí designéři vytvořili i limitovanou edici traktůrků, která si hraje s technologií a barevností.

Pod novou kolekcí hraček jsou podepsána dvě designérská studia. Formuli a Traktor s bílými pneumatikami navrhlo pro malé závodníky a farmáře česko-belgické studio Gentle & more. Designéři z českého studio Qubus přispěli abstraktním natahovacím „autíčkem“ nazvaným Fofr Tabule, které je uzpůsobeno pro kreslení fixy a použití magnetů.

Interaktivní instalace Kovapu je inspirována Rotoreliéfy Marcela Duchampa, foto: MediaGuru.

Interaktivní instalace Kovapu je inspirována Rotoreliéfy Marcela Duchampa, foto: MediaGuru.

Sazka testuje, co vše lze dělat s použitými losy

Nováčkem na Designbloku je Sazka, jež ukáže hned několik projektů v rámci nové platformy reLosy. Jejím cílem je hledat možnosti upcyklace losů skrz designové předměty. Sázková společnost se recyklaci věnuje už 20 let, kdy vrácené nebo neprodané stírací losy recykluje do stavebních izolací nebo plat na vejce. „Ale to je takový základ a není to úplně zábavné, tak jsme přemýšleli, jak je využít lépe. Proto jsme spustili platformu reLosy. Jenže interně bychom řešení sami nevymysleli, proto jsme do procesu přizvali odborníky různého zaměření. Šlo nám o to vyrobit něco atraktivního, či dokonce designového a užitečného. Něco, co by nahradilo produkty, které bychom jinak museli kupovat. Například mobiliář na naše eventy,” vysvětluje pro MediaGuru Eva Nováková, manažerka kategorie stíracích losů. 

Na festivalu bude k vidění například víceúčelový nábytek složený z šestiúhelníkových desek, jehož autorem je designér Filip Krampla a který tvoří ze 70 % losy a z 30 % recyklovaný plast. „Je zároveň plně cirkulární, v případě potřeby se dají desky nadrtit, znovu slisovat a spojit zpátky do tvaru hexagonu,“ dodává Eva Nováková. Kromě vnitřní expozice bude mobiliář vystaven také před budovou Muzea hlavního Města Prahy.

Dále Sazka představí tenisky Kickz, které se kvůli limitovanému množství dají pořídit za sběratelskou cenu 7 490 korun. Boty z dílny studia Naut mají v podrážce stírací losy Rentiér a povrch tvoří jablečná kůže. Stříbrné části mají speciální stírací povrchovou úpravu, majitel si je může proto stírátkem na konci tkaničky dotvořit podle představ. Nejmenší kousek z expozice Sazky představuje tzv. rePuk, difuzér na vonné oleje. Vymyslel jej student Fakulty architektury ČVUT Václav F. Matyáš. Kromě losů jej tvoří rýžová kaše a kávová sedlina. 

Sazka ukáže možnosti upcyklace svých stíracích losů, foto: MediaGuru.

Sazka ukáže možnosti upcyklace svých stíracích losů, foto: MediaGuru.

Podle Evy Novákové je platforma reLosy dlouhodobým projektem. „V tuto chvíli pracujeme s partnery na dalším produktu – BMX pumptracku, který bude z losů také vyrobený. Zde se použije zase jiný výrobní postup, který se speciálně vyvíjí. Máme v plánu představit pumptrack už v listopadu na Life! festivalu v Brně. A dalším rozpracovaným produktem je čistě venkovní, modulový nábytek, podobný tomu již vyrobenému, který bude natrvalo umístěn v parku v Hodoníně,” prozrazuje.  

Nespresso uvede kompostovatelné kapsel z papíru

Kávová značka Nespresso využije Designblok k premiéře své poslední inovace v podobě kompostovatelné kapse na bázi papíru. Ten se také stal ústředním motivem instalace, jež kromě kapsle pracuje s voštinovými deskami s prořezávanými tvary, které společně ilustrují příběh rozkladu kapsle a její kompostovatelnost. „První silueta zobrazuje ikonický tvar kapsle Nespresso, zatímco poslední výřez představuje list rostliny kávovníku, který tak uzavírá celý cyklus života této kapsle,“ přibližuje podobu konceptu autor Jan Plecháč. Dalším rozměrem instalace, jež je laděná do několika odstínů hnědé, je schematické znázornění koloběhu života, udržitelnosti a cirkularity. K vidění bude v prvním patře Superstudia Muzea hlavního města Prahy na Florenci. 

Nespresso ukazuje svou nejnovější inovaci – kompostovatelnou kapsli na bázi papíru, autorem instalace je Jan Plecháč, foto: MediaGuru.

Nespresso ukazuje svou nejnovější inovaci – kompostovatelnou kapsli na bázi papíru, autorem instalace je Jan Plecháč, foto: MediaGuru.

Návštěvníci Designbloku navíc budou mít možnost si novou kávu v papírových kapslích nakoupit v Nespresso Boutique v Pařížské ulici jako první. 

Škodovka je zpět

Na Designblok se po osmi letech vrací Škoda Auto, která zde naposledy v roce 2016 představila svůj model SUV Kodiaq. „Jsem nadšená, že se Škoda Auto po dlouhých letech vrací na Designblok, u nějž byla od jeho počátečních let – od roku 2003 až do roku 2016, byť s přestávkami, kdy partnerství převzaly automobilky Alfa Romeo a Lexus,” říká ředitelka festivalu Jana Zielinski a doplňuje: „Partnerství považuji za dokonalé, konec konců má Škoda Auto největší designové studio na území České republiky, a patří stejně jako další čeští výrobci na Designbloku k domácímu stříbru našeho státu.“ V letech 2017 až 2019 byl partnerem Designbloku Renault a po covidovém ročníku 2020 ji na tři roky vystřídala Hyundai.

Mladoboleslavská automobilka se tak tento rok vrací na pozici oficiálního vozu. V letošním roce zajišťujeme v roli poskytovatele mobility výhradní limousine service pro celou akci a připravujeme se na plnohodnotnou účast v pozici vystavovatele v roce následujícím. Příští rok je pro Škoda Auto vzhledem k výročí 130 let existence velmi důležitý. Kromě významného výročí uvádíme i nové elektrické modely Škoda, v designovém jazyce Modern Solid, a proto propojení s přehlídkou designu dává jednoznačně smysl,“ popisuje tisková mluvčí Škoda Auto Michaela Sklenářová. Prvním sériovým modelem v novém jazyce se představí jen den po světové premiéře nový SUV elektromobil Elroq

Na Designbloku se letos představí více než dvě stě tvůrců, značek a studií a festival navštíví podle pořadatelů každoročně přes 40 tisíc lidí. Kromě Jízdárny Pražského hradu a Umělecko-průmyslového muzea budou instalace umístěny také v Bastionu na Florenci a v Muzeu Prahy, které nedávno prošlo velkou rekonstrukcí. 

-stk-, -pak-