Internetové reklamě se vyhýbá téměř 40 % českých uživatelů
Nejčastějším způsobem je blokování internetové reklamy pomocí AdBlocku. Na druhou stranu necelých 60 % českých uživatelů internetu reklamy neblokuje ani si neplatí za jejich nezobrazování. Data přináší výzkum ResSolution Group.
Téměř 40 % české internetové populace se nějakým způsobem vyhýbá reklamě na internetu. 27 % ji přímo blokuje pomocí Adblocku, další 4 % používají jiné blokátory a 7 % respondentů si platí na vybraných stránkách, službách a aplikacích za to, aby se jim reklama nezobrazovala. Téměř tři pětiny (58 %) dotázaných nepoužívají žádný blokátor reklam ani neplatí za její nezobrazování. Vyplývá to z aktuálního výzkumu ResSolution Group pro MediaGuru.cz.
Přibližně dvě třetiny (67 %) dotázaných žen nepoužívají žádné blokátory reklamy, zatímco mezi muži je to necelá polovina (49 %). Nástroj AdBlock využívají častěji muži (34 %) než ženy (19 %) a dvě pětiny (40 %) mladých lidí do 34 let. S rostoucím věkem se používání Adblocku snižuje. Respondenti nad 55 let ho využívají jen ve 14 % případů. Mladí lidé do 34 let také častěji platí za nezobrazování reklamy (11 %). V Praze a ve Středočeském kraji si výrazně méně lidí (1 %) připlácí za nezobrazování reklam než v rámci Čech (10 %) a Moravy (7 %).
Z těch uživatelů, kteří reklamy na internetu blokují, se tak častěji děje na noteboocích nebo netboocích (60 %) a na počítačích (50 %) než na mobilních telefonech (47 %) a tabletech (17 %).
Používané nástroje pro blokování reklamy (%)
Podíl respondentů, kteří si platí za nezobrazování online reklamy (%)
Obtěžují především agresivní reklamní formáty
Respondenti používající nástroje na blokování internetové reklamy nejvíce souhlasí s výrokem, že reklamu blokují, protože jim vadí agresivní formáty reklamy na webových stránkách jako jsou vyskakovací okna, samovolně spouštěná videa apod. (93 %). Velmi často také souhlasí s výroky, že uvědomují si, že blokováním reklamy připravují provozovatele webové stránky o příjem z reklamy (84 %), že reklamu by neblokovali, kdyby bylo na webových stránkách méně reklam (83 %), nebo že reklamu blokují kvůli zrychlení prohlížení webových stránek a jejich načítání (77 %). Nejméně pak souhlasí s výroky, že reklamu neblokují na svých oblíbených webových stránkách (42 %), nebo že by byli ochotní si zaplatit přístup na stránku bez zobrazování reklamy (35 %).
Reklama, která vizuálně zasahuje do obsahu, který uživatel chce konzumovat, a není snadné či nelze jí hned posunout, přeskočit či vypnout se jeví respondentům, jako velmi obtěžující (průměrná známka – 8,48), kdy dokonce 57 % respondentů ji ohodnotilo, že je maximálně obtěžuje (nejvyšší známka - 10). Ostatní formy reklamy už nejsou pro dotázané tolik obtěžující. Jako nejméně obtěžující se jeví reklama, která vizuálně nezasahuje do obsahu (průměrná známka – 4,40). O něco více obtěžující je reklama, která sice vizuálně zasahuje do obsahu, ale jde bez omezení posunout, přeskočit nebo vypnout (průměrná známka – 5,84).
Všechny typy reklam jsou více obtěžující pro dotázané ve věku nad 55 let, zatímco mladší je hodnotí nižšími známkami.
Videoreklamu chce drtivá většina přeskočit
Nejčastěji respondenti souhlasí s výrokem, že když mohou, tak videoreklamu přeskakují (91 %). Velmi často souhlasí také s výroky, že videoreklamy je příliš mnoho (86 %) a že reklama se často opakuje (84 %). Přibližně 7 z 10 dotázaných pak souhlasí s výrokem, že když reklama nejde přeskočit, odradí je to natolik, že odejdou jinam či pustí si něco jiného. Nejméně často pak respondenti souhlasí s výroky, že si dokáží vybavit většinu videoreklam z posledního týdne (19 %) a že zobrazovaná videoreklama je jim šitá na míru (16 %).
Videoreklamy je příliš mnoho (%)
Pro téměř polovinu (46 %) dotázaných je optimální délka nepřeskočitelné videoreklamy 5 sekund. Přibližně pětina (22 %) respondentů pak odpověděla, že je to 10 sekund, a pětina (20 %) nechce čekat vůbec a chtějí hned reklamu přeskočit. Pro 7 % dotázaných by takováto reklama měla mít 15 sekund a pro 4 % dotázaných by měla mít 20 a více sekund.
O výzkumu
- Metoda: Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI). Respondenti jsou součástí Českého národního panelu.
- Cílová skupina: internetová populace 15+
- Vzorek: Analýza dat byla uskutečněna na vzorku 525 respondentů.
- Sběr dat: Terénní sběr dat proběhl v době od 11. 9. do 20. 9. 2024.
- Realizátor: ReSolution Group
-mav-