Lokni: Pro zadavatele je zajímavý ESG rozměr naší reklamy

čtvrtek, 17. října 2024, 15:00 Marketing, Reklama Kateřina Straková

Když si zadavatel koupí u nás reklamu, financuje tím vlastně i celý projekt Lokni, který šetří miliony PET lahví ročně, vysvětluje CEO start-upu Martin Václavík.

Martin Václavek, zakladatel a CEO start-upu Lokni, zdroj: Lokni

Martin Václavek, zakladatel a CEO start-upu Lokni, zdroj: Lokni

Společnost Lokni, provozující síť stanic na filtrovanou vodu do vlastní lahve, zažívá v letošním roce významný růst. V září překročila milník 100 tisíc uživatelů, v říjnu jich přibylo dalších deset tisíc víc. V současnosti nabízí filtrovanou vodu prostřednictvím 76 stanic na 56 fakultách v 13 českých městech a k tomu má dalších 13 stanic na českých nádražích. Kromě toho dodává svou filtrační technologii do firem a také představila nabídku do domácností.

„Až 90 % našich uživatelů tvoří vysokoškolští studenti,“ uvádí Martin Václavík, CEO start-upu Lokni, s tím, že díky tomu je Lokni velmi zajímavým komunikačním kanálem pro mnohé zadavatele. Ti mohou pro reklamu využívat iCLV na samotných filtračních stanicích a bannery v mobilní aplikaci. „Zadavatelé nás využívají k HR marketingovým kampaním, k budování brandu i produktovému marketingu,“ popisuje Václavík a dodává, že atraktivní je i ESG rozměr Lokni. „Tím, že si dají k nám reklamu, nám pomáhají celý projekt finančně podporovat.“

Více o přístupů mladých lidí k filtrované vodě, ESG reklamě a dalších plánech Lokni se můžete dočíst v našem rozhovoru.

Lokni v současnosti provozuje 76 filtračních stanic na fakultách a 13 dalších na českých nádražích. Kam chcete svou síť dále rozšiřovat?

Rádi bychom se dál rozšiřovali do veřejného prostoru, například i do center měst, na další nádraží, do parků. Nově budeme zastoupeni například na Florenci na autobusovém nádraží. 

Kolik máte nyní uživatelů a jak vypadá jejich struktura?  

V září jsme oslavili milník 100 tisíc uživatelů v naší mobilní aplikaci, první měsíc akademického roku jsme vyrostli o dalších 10 tisíc. Obecně zaznamenáváme nejsilnější růst v září a říjnu, což se pojí s návratem vysokoškolských studentů do škol, kteří tvoří i 90 % naší uživatelské báze. Kdo jsou ti zbývající, bohužel zatím neumím přesně říct. Pravděpodobně se jedná o průřez společností, z velké části jsou to cestující vlakem.

Musíte růst nových uživatelů na vysokých školách nějakým způsobem komunikačně podporovat?

Na univerzitní půdě jsme již tak etablovaní, že když jsou prváci provázeni po fakultě a dostávají určité penzum vstupních informací, tak jim je řečeno, zde je kantýna, zde posluchárny, laboratoře a zde stojí Lokni. Tím pádem tam nemusíme komunikovat vůbec nic. Ve veřejném prostoru se naopak snažíme dělat určitou osvětu a vysvětlovat, jak Lokni funguje a že si mohou lidé za malý obnos koupit místo petky čistou filtrovanou perlivou či neperlivou vodu do vlastní lahve.

Na fakultách poskytuje Lokni vodu zdarma. Jak přesně to funguje mimo ně?

Našim uživatelům mimo fakulty nabízíme různé druhy tarifů, například měsíční či roční, kde jim vyjde naše voda stále jen na pár korun. Ve spolupráci se Správou železnic jsme navíc na nádražích připravili i tzv. nádražní tarif, v němž máte půl litru filtrované vody denně úplně zdarma.

Našim uživatelům jde spíše o čistotu vody, ke které mají důvěru a která jim chutná. Až na druhém místě je snaha snížit odpad a bezpochyby svou roli hraje i možnost finanční úspory.

Martin Václavík

Jaká je hlavní motivace uživatelů k využívání Lokni?

Když jsme Lokni spouštěli, myslel jsem si, že hlavní motivací lidí bude ekologie a snaha snížit množství plastu, ale dnes se ukazuje, že důležitější je pro ně otázka zdraví. Našim uživatelům jde spíše o čistotu vody, ke které mají důvěru a která jim chutná. Až na druhém místě je snaha snížit odpad a bezpochyby svou roli hraje i možnost finanční úspory. Na Lokni se napijete zadarmo při platbě kartou za 6 korun nebo s tarifem třeba za 50 haléřů, PET lahev stojí 25.

S jakými bariérami naopak bojujete?

Bariérou je zajisté to, že pro využívání našich stanic potřebují uživatelé mobilní aplikaci k jejich odemčení. Tato bariéra je ale pojistka proti zneužívání, protože je časté, že u pítek ve veřejném prostoru se někteří lidé i myjí. Z pítek to tak dělá zdroj vody, který důvěryhodný moc není a využijete ho jen pro případ nouze. Například na stavební fakultě ČVUT jsme dali Lokni na místo pítka, kam nikdo nechodil, a dnes je u naší stanice 10metrová fronta. Ukazuje to, že právě důvěryhodnost a kvalita je pro lidi extrémně důležitá. Další bariérou může být i potřeba vlastní lahve, z udržitelných důvodů u našich stanic nemáme nikde žádné kelímky.

Ukázka filtrační stanice v kancelářském prostoru, zdroj: Lokni

Ukázka filtrační stanice v kancelářském prostoru, zdroj: Lokni

Jak jsou pro vás zajímavé firmy, které by mohly filtrovanou vodu nabízet v rámci svých kanceláří?

Tím, jak jsme již známí ve veřejném prostoru a na vysokých školách, nám začalo chodit hodně poptávek na řešení systémů filtrované vody pro kanceláře, což jsme vyslyšeli. Pro kancelářské prostory nabízíme několik systémů filtrované vody, které dodáváme do několika stovek firem, mimo jiné i do objektů jako Florentinum nebo Masaryčka, ale i do menších firem, průmyslových i výrobních závodů, kde často válčí s kvalitou vody.

Neuvažujete i o zahraniční expanzi?  

Zahraniční expanzi se nebráníme, ale není to ještě na pořadu dne. Myslím, že máme ještě hodně práce v rámci České republiky.

Reklamu je možné reklamu konkrétně cílit podle místa či si vybrat ke komunikaci jen určitou filtrační stanici.

Martin Václavík

Provoz zařízení je financován díky partnerství s firmami, které využívají reklamní plochy Lokni iCLV, což jsou LCD obrazovky na zařízeních, které lze propojit s bannery v aplikaci. Jaký zájem mají zadavatelé o tento formát? A kdo vaše kanály využívá? Jsou to spíše firmy, které chtějí oslovit studenty, nebo firmy, co apelují na udržitelnost? 

Díky postupně zvětšující se uživatelské bázi a rozšiřování sítě začíná být naše reklamní nabídka pro zadavatele zajímavá. Navíc je možné u nás reklamu konkrétně cílit podle místa či si vybrat ke komunikaci jen určitou filtrační stanici. Vidíme zájem firem různých velikostí, které nás využívají zejména pro oslovení vysokoškolských studentů. Někteří zadavatelé přes nás komunikují své náborové kampaně, jiní budují brand a je i pár takových, kteří na našich iCLV podporují také své produkty. Některé firmy svá sdělení střídají, chvíli jedou nábor, pak zase brand nebo produkt. Co určitě cítíme je, že pro firmy je hodně zajímavý právě ESG rozměr Lokni. Když si zadavatel koupí reklamu u nás, financuje tím vlastně i celý projekt Lokni, který šetří miliony PET láhví ročně. Říkáme tomu ESG reklama. Vnímáme, jak je pro firmy důležité dostat na konci roku report o ekologickém přínosu celého projektu, jak mají radost, že z peněz na reklamu se ušetřily tuny plastů, CO2 atd. a rády tyto informace používají na svých sociálních sítích. Mám pocit, že pro několik společnosti je naše udržitelnost dokonce prioritou a důvodem spolupráce.

Jakým způsobem ještě využíváte v komunikaci mobilní aplikaci?

V mobilní aplikaci nabízíme zadavatelům bannery. Pro odemčení stanice si ji musí každý uživatel otevřít, takže banner hned vidí. Pro inzerenty je atraktivní být přímo v mobilu cílové skupiny, protože tento formát umožňuje větší interakci, na banner se dá kliknout, dostat se do soutěže, poslat CV a jiné.

Plánujete v aplikaci něco nového?

Ano, za měsíc by měla dostat úplně nový kabát, aby byla pro uživatele přívětivější, více je bavila, strávili v ní více času a byla také více propojena na nabídku naší domácí filtrace.

Lokni od letošního roku nabízí i systému pro domácí filtraci vody, zdroj: Lokni.

Lokni od letošního roku nabízí i systému pro domácí filtraci vody, zdroj: Lokni.

Domácí filtrace nabízíte od letošního roku. Jaký pozorujete zájem ze strany domácností?

Stále rostoucí. Je vidět, že lidé, kteří mají zkušenost s naší vodou, by nějaký náš filtrační systém chtěli i domů. I proto jsme na základě této poptávky promítli všechny naše zkušenosti a znalosti z velkých výtočí do domácí filtrace a myslím, že se nám podařilo vytvořit skvělou technologii.

Jaké používáte mediální kanály k podpoře značky Lokni?

Naším nejvýznamnější mediálním kanálem jsou naše filtrační stanice ve veřejném prostoru, které slouží jako rozhraní pro uživatele. Dále je to naše mobilní aplikace, e-mailing a sociální sítě. Také začínáme spolupráci s influencery.

Naším nejvýznamnější mediálním kanálem jsou naše filtrační stanice ve veřejném prostoru, které slouží jako rozhraní pro uživatele.

Matin Václavík

Nedávno jste oznámili spolupráci s novou mediální agenturou Geotarget, jež vám zajišťuje prodej reklamního prostoru. Jaké přineslo toto partnerství zatím výsledky?

Vyhodnocení naší spolupráce nás teprve čeká, ale už nyní vidím, že nás to posouvá dopředu. Geotarget nám pomáhá šířit povědomí o našem reklamním kanále a vysvětluje jeho špičkové cílení i ESG specifika.

Jaké máte s Lokni další plány? Budete mít nějaké produktové novinky?

Brzy představíme nový produkt pro domácí filtraci, s nímž bychom chtěli ještě stihnout vánoční trh. Věnovat se budeme i rozvoji na půdě firem a rozšiřování sítě ve veřejném prostoru. Na všech úrovních nás čeká hodně práce.

Martin Václavík, zakladatel a CEO Lokni 

Start-up na filtraci vody Lokni založil v roce 2014. Stojí také za investiční a developerskou společností Investiční Gama a firmou Apel Properties.

Vystudoval Fakultu stavební na ČVUT.