Making a Marketer 2: Marketing má marketingový problém
Tým Marketing Festivalu zveřejnil filmový dokument Making a Marketer 2, ve kterém vystupují osobnosti současné marketingové scény.
Tým připravující konferenci Marketing Festival natočil pokračování marketingového dokumentu a pod názvem Making a Marketer 2: A Marketing Festival Documentary ho v minulém týdnu zveřejnil. Po úterní kinopremiéře je možné dokument od čtvrtka 24. října zhlédnout na youtubovém kanálu Marketing Festivalu. V dokumentu promlouvají osobnosti marketingové teorie a praxe jako například profesor Byron Sharp, Mark Ritson, Jes Scholz, Zoe Scaman, John James, Tom Roach nebo marketingový ředitel Tchiba Steffen Saemann.
„Vím, že je to divné, ale marketing má marketingový problém," říká mimo jiné v závěru dokumentu marketingový konzultant John James. Marketéři podle jeho názoru příliš „nerozumí hře", ve které se ocitli, a proto jejich rozhodnutí nejsou silná. Začíná to už tím, že nedokážou definovat, o čem marketing je.
Také profesor Byron Sharp v dokumentu konstatuje, že seniorní strategická rozhodnutí by měli dělat skuteční marketingoví experti, podle jeho slov se to ale moc často neděje.
„Vytváříme výplň a ne vždy je to něco, co je zajímavé," dodává Zoe Scaman s tím, že nelze jen zcela „viset na datech", aby nám ukázala směr, kterým se vydat. Vede to ke generičnosti a průměrnosti. Je lepší pozorovat okolní vývoj, věřit si a přimět klienty, aby nám uvěřili, dodává.
Velký prostor v dokumentu dostává Mark Ritson, který se vyjadřuje k některým závěrům, k nimž dospěl institut Ehrenberg-Bass, reprezentovaný mj. Byronem Sharpem. S ním si ostatně už před lety Ritson vyměňoval názory na teze z Sharpovy publikace Jak se budují značky. Ritson předkládá také svůj pohled na budoucnost cílení. „Éra velmi komplexně konstruovaných segmentů asi spěje ke konci. Segmenty, které budeme v následujících 25 letech používat, budou prozaičtější a pragmatičtější. Například zákazníci, kteří si nekoupili náš výrobek v uplynulých dvou letech," popisuje.
Poučení, která práce Jak se budují značky přináší, v dokumentu podporuje marketingový ředitel Tchiba Steffen Saemann. Přibližuje, že se Tchibo spojilo s Jenni Romaniuk, spoluautorkou druhého dílu publikace, a závěry praktikovalo na svou značku Jihlavanka. „Potvrdilo se, že to, co jsme v publikaci četli, bylo relevantní i pro lokální značku," uvádí.
Další témata probíraná v dokumentu:
- Jak mají marketingově postupovat menší značky.
- Nakolik se upínat k ROI ve vztahu k dlouhodobějšímu budování značky.
- Jaký dopad přinese marketingovému oboru AI.
- Jak se ovlivňují brand a produkt a zda je jeden důležitější než druhý.
Hodinu a půl trvající dokument připravili Jan Kostera, Adam Francouz a Jindřich Fáborský. Dokument slouží také jako pozvánka na příští ročník konference Marketing Festival, která se uskuteční 30. dubna 2025 v Brně. K potvrzeným účastníkům patří Mark Ritson, Zoe Scaman, Tom Roach, Jes Scholz nebo Oliver Feldwick.
Dokument Making a Marketer 2 je cenným pohledem na marketingovou teorii a realitu současnosti. Navazuje na první díl Making a Marketer, který vznikl před pěti lety.
-mav-