Pohledy generací na sebe: Mladší jsou sebevědomější, starší spokojenější
Mladší generace Y a Z dokážou starší generace častěji za něco pochválit, než je tomu obráceně. Ukazuje to výzkum agentury Stem/Mark, který zjišťoval, jak se generace vnímají navzájem.
Pohled generací na sebe samotné se do velké míry kryje s tím, jak je vidí ostatní. Ve všech generacích převažují lidé, kteří vidí na ostatních jak pozitiva, tak negativa. Generace Y a Z dovedou ostatní víc pochválit. Vyplývá to z výzkumu agentury Stem/Mark.
Vnímání generací je dále do velké míry ovlivněno tím, v jakém věku se s danými generacemi potkáváme a v jakém věku tyto generace jsou.
- Všechny generace se shodují na tom, že Boomeři (narození v letech 1946-1967) jsou pracovití, zruční, rozumní, vyrovnaní a hodně kouří cigarety. Oni sami si přijdou ještě spokojení a ostatní je vidí ještě jako ustrašené a se zálibou v alkoholu. Naopak typické pro ně nejsou zájem o klima, péče o vzhled, konzumace drog, cestování, sport, obezita, deprese, kreativita, stres, projevování citů ale ani pasivita.
- Všechny generace se shodují na tom, že Xkaři (narození 1968-1982) jsou pracovití, zruční, rozumní, pohodlní a hodně kouří cigarety. Oni sami se vidí jako vyrovnaní, ostatní je vidí jako konzumenty alkoholu. Mladší generace je vnímají jako vystresované. Naopak typické pro ně nejsou ochrana klimatu, péče o vzhled, obezita ani zdravý styl, konzumace drog, deprese nebo sport.
- Všechny generace se shodují, že Ykaři (narození 1983-1997) hodně cestují, sportují, jsou pracovití ale i pohodlní a hodně kouří cigarety. Oni sami se považují za kreativní, emocionální a vystresované. Ostatní u nich vnímají ještě péči o vzhled. Starší generace u nich vnímají konzumaci drog. Generace X a Z je vnímají také jako kreativní a generace BB u nich ještě vnímá zdravý styl. Naopak typické pro ně nejsou strach, obezita, vyrovnanost, zručnost, ochrana klimatu, rozum ale ani pasivita.
- Všechny generace se shodují na tom, že Zkaři (narození 1998-2006) jsou ohrožení depresemi, hodně cestují, zajímají se o ochranu klimatu, jsou pohodlní, holdují drogám a pečují o svůj vzhled. Oni sami se považují ještě za vystresované a emocionální. Ostatní u nich vidí ještě problémy s obezitou (názor generace X a Y), pasivitu a zájem o zdravý styl (názor starších generací). Generace Y je považuje ještě za kreativní a kuřáky cigaret. Naopak není pro ně typická vyrovnanost, zručnost, pracovitost, rozum, spokojenost, strach, sport ani alkohol.
Starší jsou kritičtí k mladším (70 % považuje generaci Y a Z v něčem za horší). Obráceně to platí ze strany generace Z (68 % je kritických vůči generacím BB a X), naopak generace Y je vůči starším výrazně méně kritická (jen 48 % je kritických vůči BB a X).
Obě mladší generace dokážou starší generace častěji za něco pochválit (64 %), než je tomu obráceně (51 % příslušníků starších generací vidí na mladších nějaké pozitivum).
Celkově převažují lidé, kteří vidí na ostatních jak pozitiva, tak negativa (45 % v průměru za všechny generace, nejvíc jich je v generaci Z). Generace Y je nadprůměrně pozitivní vůči starším generacím (23 % vidí na starších jen pozitiva).
Generace Z a Y jsou podle názoru starších horší v tom, že chtějí méně pracovat, neumějí se chovat (jsou neslušní, sobečtí a nemají úctu k autoritám), jsou labilní až depresivní a méně vzdělaní (postrádají všeobecný rozhled a znalost historie). Naopak lepší jsou v tom, jak znají moderní technologie a jazyky a že jsou sebevědomější, podnikavější, víc zcestovalí a otevření.
Generace BB a X jsou podle názoru mladších horší v tom, že zastávají zastaralé názory, neznají moderní technologie a neumějí komunikovat (vč. projevování a zvládání emocí). Naopak lepší jsou v tom, že jsou pracovitější, se vším si vědí rady a jsou spokojenější a zručnější.
O výzkumu
Pro výzkum bylo použito členění generací podle data narození s mezníky 1945, 1967, 1982 a 1997. Baby Boomers (BB) jsou lidé narození mezi lety 1946-1967, generace X 1968-1982, generace Y 1983-1997 a generace Z 1998-2006. Výzkum oslovil reprezentativní vzorek populace ve věku 18+, tudíž lidé narození v letech 2007-2010 (patřící do generace Z) ve výzkumu nejsou, naopak lidé narození před rokem 1946 (tzv. válečná generace) mezi respondenty jsou.
Výzkumu agentury Stem/Mark se uskutečnil prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 508 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku 18+ let. Šetření probíhalo od 26.9. do 1.10. 2024.
-mav-